amsterdam centraal werkzaamheden
Contract getekend

Strukton wint ‘megaklus’ voor verbouwing Amsterdam Centraal

Foto ter impressie. Eerdere werkzaamheden bij Amsterdam Centraal in november 2021. ANP / Sem van der Wal

Strukton wint de grootste opdracht voor de verbouwing van het station Amsterdam Centraal. Dat maakt opdrachtgever ProRail op donderdag bekend. Het contract voor de ‘megaklus’ is deze week getekend. In de komende jaren gaat de aannemer perrons verbreden, een reizigerstunnel uitbreiden en een ondergrondse stalling bouwen voor bijna negenduizend fietsen.

De eerste schop gaat in 2024 de grond in. “In dat jaar start de aannemer met de eerste spoorbak en het zesde perron”, laat ProRail weten. “Daarmee sluit het bedrijf aan op het werk van Dura Vermeer, die op dat moment onder andere bezig is met de eerste spoorbrug. Tot 2028 wordt er elk jaar een nieuwe spoorbak en brug onder handen genomen.”

De opdracht voor de verbouwing van het station bestaat uit meerdere contracten. Een daarvan is de vervanging van spoorbruggen, een klus die vorig jaar aan Dura Vermeer werd gegund.

De totale kosten van de verbouwing worden op 850 miljoen euro geschat, valt te lezen op de website van ProRail. Infrasite nam op donderdag contact op met een woordvoerder om te vragen hoeveel de nieuwe opdracht aan Strukton waard is, maar dat moest de woordvoerder nog navragen.

Dit gaat er gebeuren

De aannemer gaat aan de slag met perrons, een reizigerstunnel en ondergrondse fietsenstalling. “Om ruimte te maken voor de verbrede perrons, moeten ook liften, trappen en roltrappen in alle reizigerstunnels worden aangepast”, zegt de aannemer op donderdag op zijn website. “En naast de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel, wordt de huidige oostelijke fietsenstalling uitgebreid naar bijna 9000 stallingsplekken.”

De werkzaamheden zullen plaatsvinden terwijl het station gewoon in bedrijf is. Reizigers lopen langs bouwers, winkels liggen pal naast werktrappen en de treinen blijven rijden. ProRail-directeur John Voppen: “Het is een complexe klus, in een monumentaal station, dat ook nog eens open blijft tijdens alle werkzaamheden. We hebben er alle vertrouwen in dat Strukton het op een goede manier gaat doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Strukton wint ‘megaklus’ voor verbouwing Amsterdam Centraal | Infrasite
amsterdam centraal werkzaamheden
Contract getekend

Strukton wint ‘megaklus’ voor verbouwing Amsterdam Centraal

Foto ter impressie. Eerdere werkzaamheden bij Amsterdam Centraal in november 2021. ANP / Sem van der Wal

Strukton wint de grootste opdracht voor de verbouwing van het station Amsterdam Centraal. Dat maakt opdrachtgever ProRail op donderdag bekend. Het contract voor de ‘megaklus’ is deze week getekend. In de komende jaren gaat de aannemer perrons verbreden, een reizigerstunnel uitbreiden en een ondergrondse stalling bouwen voor bijna negenduizend fietsen.

De eerste schop gaat in 2024 de grond in. “In dat jaar start de aannemer met de eerste spoorbak en het zesde perron”, laat ProRail weten. “Daarmee sluit het bedrijf aan op het werk van Dura Vermeer, die op dat moment onder andere bezig is met de eerste spoorbrug. Tot 2028 wordt er elk jaar een nieuwe spoorbak en brug onder handen genomen.”

De opdracht voor de verbouwing van het station bestaat uit meerdere contracten. Een daarvan is de vervanging van spoorbruggen, een klus die vorig jaar aan Dura Vermeer werd gegund.

De totale kosten van de verbouwing worden op 850 miljoen euro geschat, valt te lezen op de website van ProRail. Infrasite nam op donderdag contact op met een woordvoerder om te vragen hoeveel de nieuwe opdracht aan Strukton waard is, maar dat moest de woordvoerder nog navragen.

Dit gaat er gebeuren

De aannemer gaat aan de slag met perrons, een reizigerstunnel en ondergrondse fietsenstalling. “Om ruimte te maken voor de verbrede perrons, moeten ook liften, trappen en roltrappen in alle reizigerstunnels worden aangepast”, zegt de aannemer op donderdag op zijn website. “En naast de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel, wordt de huidige oostelijke fietsenstalling uitgebreid naar bijna 9000 stallingsplekken.”

De werkzaamheden zullen plaatsvinden terwijl het station gewoon in bedrijf is. Reizigers lopen langs bouwers, winkels liggen pal naast werktrappen en de treinen blijven rijden. ProRail-directeur John Voppen: “Het is een complexe klus, in een monumentaal station, dat ook nog eens open blijft tijdens alle werkzaamheden. We hebben er alle vertrouwen in dat Strukton het op een goede manier gaat doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.