railterminal gelderland

Nul inschrijvingen voor aanbesteding aanleg Railterminal Gelderland

Foto ter illustratie. Een tekening van de beoogde Railterminal Gelderland (RTG). gelderland.nl

Het bestuur van de provincie Gelderland wil stoppen met de plannen voor de Railterminal Gelderland (RTG) nadat geen enkele aannemer zich heeft ingeschreven voor de aanbesteding om de terminal te bouwen en uitbaten. “Stoppen is de enige optie wat ons betreft”, laat gedeputeerde Helga Witjes weten.  

Het gaat om een overslagpunt voor containers op goederentreinen, gelegen naast de Betuwelijn bij het dorp Valburg. Begin dit jaar maakte de provincie al bekend dat de aanbesteding voor de aanleg en uitbating van de terminal geen enkele inschrijving had opgeleverd. Nu stellen de Gelderse gedeputeerden aan Provinciale Staten voor om helemaal te stoppen met het project, valt op maandag te lezen op de website van de provincie. De reactie van Provinciale Staten wordt uiterlijk op 31 januari verwacht.

“In het Gelders coalitieakkoord staat dat de provincie stopt als er geen bedrijf is dat de terminal wil aanleggen en uitbaten”, schrijven de gedeputeerden in een statenbrief. “Ook komt er geen aanvullende bijdrage van de provincie. Daarnaast spraken we af dat we pas met de werkzaamheden starten als een bedrijf zich meldt tijdens de aanbesteding. Die aanbesteding voor het aanleggen en uitbaten van de Railterminal Gelderland is geweest. Er heeft zich helaas geen bedrijf gemeld.”

‘Te hoge investering’

Het is niet zo dat de markt helemaal geen interesse had in de opdracht, valt verder te lezen in de statenbrief. In elk geval één consortium gaf aan geïnteresseerd te zijn in de aanbesteding, maar zou vanwege de hoogte van de benodigde investering in het project uiteindelijk hebben besloten om zich niet in te schrijven.

Volgens de gedeputeerden bedraagt die benodigde investering ongeveer 30 miljoen euro. “De kosten voor de inrichting van het railterminalterrein zijn vooral zo hoog door de kosten voor het aanleggen van de spoorinfrastructuur (drie sporen) en de bijbehorende kraanbaan. Het aangaan van een lening hiervoor is kostbaar omdat er geen onderpand is.”

Mogelijke doorstart

In de brief wordt aangegeven wat er nodig zou zijn om het project weer op gang te krijgen. Ten eerste moet de investering die van de aannemer wordt verwacht omlaag, zeggen de gedeputeerden. Ten tweede moet er een nieuwe aanbestedingsprocedure worden doorlopen. Tot slot moet de uitvoering “op zeer korte termijn” starten.

Dat laatste is nodig om de terminal uiteindelijk op de Betuweroute aan te kunnen sluiten tijdens een reeds geplande buitendienststelling van de Betuweroute. Lukt dat niet, zeggen de gedeputeerden, dan zou de aansluiting twee jaar vertraging kunnen oplopen.

Al twintig jaar in de maak

Gelderland heeft twintig jaar gelobbyd voor de aanleg van de terminal. Goederenvervoer van en naar Duitsland en Oost-Europa over het spoor is duurzamer door minder CO2- en stikstofuitstoot en zou ook tot minder files op de weg leiden. Maar omwonenden hebben zich altijd verzet, omdat ze vrezen dat het overslagpunt hun landelijke woonomgeving aantast.

Na veel aanpassingen van het oorspronkelijke plan gaf de Raad van State in november toestemming voor de bouw van de terminal, Tot nu toe is er ruim dertien miljoen euro uitgegeven aan de voorbereiding van de werkzaamheden en het plan, valt te lezen in een statenbrief.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nul inschrijvingen voor aanbesteding aanleg Railterminal Gelderland | Infrasite
railterminal gelderland

Nul inschrijvingen voor aanbesteding aanleg Railterminal Gelderland

Foto ter illustratie. Een tekening van de beoogde Railterminal Gelderland (RTG). gelderland.nl

Het bestuur van de provincie Gelderland wil stoppen met de plannen voor de Railterminal Gelderland (RTG) nadat geen enkele aannemer zich heeft ingeschreven voor de aanbesteding om de terminal te bouwen en uitbaten. “Stoppen is de enige optie wat ons betreft”, laat gedeputeerde Helga Witjes weten.  

Het gaat om een overslagpunt voor containers op goederentreinen, gelegen naast de Betuwelijn bij het dorp Valburg. Begin dit jaar maakte de provincie al bekend dat de aanbesteding voor de aanleg en uitbating van de terminal geen enkele inschrijving had opgeleverd. Nu stellen de Gelderse gedeputeerden aan Provinciale Staten voor om helemaal te stoppen met het project, valt op maandag te lezen op de website van de provincie. De reactie van Provinciale Staten wordt uiterlijk op 31 januari verwacht.

“In het Gelders coalitieakkoord staat dat de provincie stopt als er geen bedrijf is dat de terminal wil aanleggen en uitbaten”, schrijven de gedeputeerden in een statenbrief. “Ook komt er geen aanvullende bijdrage van de provincie. Daarnaast spraken we af dat we pas met de werkzaamheden starten als een bedrijf zich meldt tijdens de aanbesteding. Die aanbesteding voor het aanleggen en uitbaten van de Railterminal Gelderland is geweest. Er heeft zich helaas geen bedrijf gemeld.”

‘Te hoge investering’

Het is niet zo dat de markt helemaal geen interesse had in de opdracht, valt verder te lezen in de statenbrief. In elk geval één consortium gaf aan geïnteresseerd te zijn in de aanbesteding, maar zou vanwege de hoogte van de benodigde investering in het project uiteindelijk hebben besloten om zich niet in te schrijven.

Volgens de gedeputeerden bedraagt die benodigde investering ongeveer 30 miljoen euro. “De kosten voor de inrichting van het railterminalterrein zijn vooral zo hoog door de kosten voor het aanleggen van de spoorinfrastructuur (drie sporen) en de bijbehorende kraanbaan. Het aangaan van een lening hiervoor is kostbaar omdat er geen onderpand is.”

Mogelijke doorstart

In de brief wordt aangegeven wat er nodig zou zijn om het project weer op gang te krijgen. Ten eerste moet de investering die van de aannemer wordt verwacht omlaag, zeggen de gedeputeerden. Ten tweede moet er een nieuwe aanbestedingsprocedure worden doorlopen. Tot slot moet de uitvoering “op zeer korte termijn” starten.

Dat laatste is nodig om de terminal uiteindelijk op de Betuweroute aan te kunnen sluiten tijdens een reeds geplande buitendienststelling van de Betuweroute. Lukt dat niet, zeggen de gedeputeerden, dan zou de aansluiting twee jaar vertraging kunnen oplopen.

Al twintig jaar in de maak

Gelderland heeft twintig jaar gelobbyd voor de aanleg van de terminal. Goederenvervoer van en naar Duitsland en Oost-Europa over het spoor is duurzamer door minder CO2- en stikstofuitstoot en zou ook tot minder files op de weg leiden. Maar omwonenden hebben zich altijd verzet, omdat ze vrezen dat het overslagpunt hun landelijke woonomgeving aantast.

Na veel aanpassingen van het oorspronkelijke plan gaf de Raad van State in november toestemming voor de bouw van de terminal, Tot nu toe is er ruim dertien miljoen euro uitgegeven aan de voorbereiding van de werkzaamheden en het plan, valt te lezen in een statenbrief.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.