station maastricht boven het spoor
1,4 miljard is te veel

Plan voor nieuwe spoortunnel Maastricht voorlopig van de baan

Foto ter impressie. Een perron op het huidige Station Maastricht. Shutterstock / BalkansCat

Maastricht krijgt voorlopig geen nieuwe spoortunnel. Een burgerinitiatief wil dat een deel van het station onder de grond komt te liggen, maar het uitvoeren van de plannen kost volgens berekeningen van ProRail minstens 1,4 miljard euro. Dat vindt de gemeente op dit moment te duur. 

De oprichters van het burgerinitiatief, architect en voormalig Rijksbouwmeester Jo Coenen en econoom Luc Soete, kwamen een paar jaar geleden met een plan om een spoortunnel te bouwen en het station deels ondergronds aan te leggen. Het plan heeft volgens de initiatiefnemers drie grote voordelen: een betere doorstroming van het wegverkeer door de verdwijning van spoorwegovergangen, meer ruimte boven de grond voor de woningbouw en minder stationsdrukte door een nieuwe indeling.

De gemeente Maastricht heeft eerder interesse getoond in het voorstel. Wethouder Frans Bastiaens gaf kort voor de zomer al aan een tunnel van 2,3 kilometer te omarmen, maar dan wel als “stip op de horizon”. Nu wordt duidelijk dat het er op korte termijn inderdaad niet in zit, schrijft het dagblad De Limburger deze week. ProRail berekende de kosten en komt uit op minstens 1,4 miljard euro. De spoorbeheerder wil niet meebetalen omdat het in de plannen te weinig voordelen ziet voor zijn eigen doelstelling: het optimaliseren van spoorverbindingen. Mede daarom heeft de gemeenteraad het voorstel op de lange baan geschoven.

Geen einde

Dit betekent niet dat de plannen of delen daarvan nooit tot uitvoering zullen komen. Het burgerinitiatief is terug aan de tekentafel en heeft ideeën om de aanlegkosten te verminderen. Kodos Advies, een extern bureau dat door het burgerinitiatief is ingeschakeld, berekent zelfs dat de uitvoering niet meer dan 750 miljoen euro hoeft te kosten. Daar zouden bovendien nog toekomstige opbrengsten van afgetrokken moeten worden, vinden initiatiefnemers Coenen en Soete, zoals de winst van woningbouw op de plek waar nu spoor ligt.

Ondanks het enthousiasme staat de gemeente nog niet achter het voorstel. Die wil eerst de behoeften van andere meefinancierende partijen onderzoeken, schrijft De Limburger, wat de kans moet vergroten dat ProRail later toch wil meebetalen. Als de plannen ooit een werkelijkheid worden, dan is dat waarschijnlijk pas over jaren, denkt wethouder John Aarts. “Toch vinden we dit een te mooie droom om verloren te laten gaan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Plan voor nieuwe spoortunnel Maastricht voorlopig van de baan | Infrasite
station maastricht boven het spoor
1,4 miljard is te veel

Plan voor nieuwe spoortunnel Maastricht voorlopig van de baan

Foto ter impressie. Een perron op het huidige Station Maastricht. Shutterstock / BalkansCat

Maastricht krijgt voorlopig geen nieuwe spoortunnel. Een burgerinitiatief wil dat een deel van het station onder de grond komt te liggen, maar het uitvoeren van de plannen kost volgens berekeningen van ProRail minstens 1,4 miljard euro. Dat vindt de gemeente op dit moment te duur. 

De oprichters van het burgerinitiatief, architect en voormalig Rijksbouwmeester Jo Coenen en econoom Luc Soete, kwamen een paar jaar geleden met een plan om een spoortunnel te bouwen en het station deels ondergronds aan te leggen. Het plan heeft volgens de initiatiefnemers drie grote voordelen: een betere doorstroming van het wegverkeer door de verdwijning van spoorwegovergangen, meer ruimte boven de grond voor de woningbouw en minder stationsdrukte door een nieuwe indeling.

De gemeente Maastricht heeft eerder interesse getoond in het voorstel. Wethouder Frans Bastiaens gaf kort voor de zomer al aan een tunnel van 2,3 kilometer te omarmen, maar dan wel als “stip op de horizon”. Nu wordt duidelijk dat het er op korte termijn inderdaad niet in zit, schrijft het dagblad De Limburger deze week. ProRail berekende de kosten en komt uit op minstens 1,4 miljard euro. De spoorbeheerder wil niet meebetalen omdat het in de plannen te weinig voordelen ziet voor zijn eigen doelstelling: het optimaliseren van spoorverbindingen. Mede daarom heeft de gemeenteraad het voorstel op de lange baan geschoven.

Geen einde

Dit betekent niet dat de plannen of delen daarvan nooit tot uitvoering zullen komen. Het burgerinitiatief is terug aan de tekentafel en heeft ideeën om de aanlegkosten te verminderen. Kodos Advies, een extern bureau dat door het burgerinitiatief is ingeschakeld, berekent zelfs dat de uitvoering niet meer dan 750 miljoen euro hoeft te kosten. Daar zouden bovendien nog toekomstige opbrengsten van afgetrokken moeten worden, vinden initiatiefnemers Coenen en Soete, zoals de winst van woningbouw op de plek waar nu spoor ligt.

Ondanks het enthousiasme staat de gemeente nog niet achter het voorstel. Die wil eerst de behoeften van andere meefinancierende partijen onderzoeken, schrijft De Limburger, wat de kans moet vergroten dat ProRail later toch wil meebetalen. Als de plannen ooit een werkelijkheid worden, dan is dat waarschijnlijk pas over jaren, denkt wethouder John Aarts. “Toch vinden we dit een te mooie droom om verloren te laten gaan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.