viaducten hogesnelheidslijn rijpwetering

Scheurende viaducten zorgen voor nog meer snelheidsbeperkingen spoor

Archieffoto uit 2003 ter illustratie. Werkzaamheden in Rijpwetering voor de aanleg van een deel van de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2003. Rijkswaterstaat / Ton Poortvliet

Op meerdere punten van het spoortraject Amsterdam-Rotterdam is op donderdag een snelheidsbeperking opgelegd vanwege scheurvorming in viaducten en bruggen. Hier is het volgens ProRail niet veilig genoeg om met hoge snelheid te rijden. Een aantal treinen vallen uit. 

Op een punt op het traject werd er al langzamer gereden. Als gevolg van constructiefouten in een viaduct bij Rijpwetering is “beginnende scheurvorming” ontstaan. Een analyse heeft uitgewezen dat dit ook blijkt te gelden voor meerdere van de negen viaducten en bruggen op het traject. Zij blijken een vergelijkbaar ontwerp te hebben.

Door de nieuwe snelheidsbeperking lopen treinen, intercity’s en internationale treinen veel vertraging op en is het niet mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden, aldus ProRail. Daarom vallen verschillende treinen op het hogesnelheidstraject uit, aldus de spoorbeheerder.

Maatregelen nog niet duidelijk

Normaal gesproken kan op de spoorlijn 300 kilometer per uur worden gereden, maar dat is nu op meerdere punten verlaagd naar in één geval 80 kilometer per uur en bij de andere kunstwerken 120 kilometer per uur.

Er wordt onderzocht of er maatregelen genomen kunnen worden om de snelheid weer te verhogen. Maar het is niet duidelijk hoelang de situatie duurt. Een woordvoerster van ProRail durft hierover ook geen schatting te geven.

Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail wordt ongeveer een derde van de dienstregeling op het traject geraakt. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen langer over de reis. Een woordvoerder van NS was donderdag niet bereikbaar voor commentaar over de ontstane situatie.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Scheurende viaducten zorgen voor nog meer snelheidsbeperkingen spoor | Infrasite
viaducten hogesnelheidslijn rijpwetering

Scheurende viaducten zorgen voor nog meer snelheidsbeperkingen spoor

Archieffoto uit 2003 ter illustratie. Werkzaamheden in Rijpwetering voor de aanleg van een deel van de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2003. Rijkswaterstaat / Ton Poortvliet

Op meerdere punten van het spoortraject Amsterdam-Rotterdam is op donderdag een snelheidsbeperking opgelegd vanwege scheurvorming in viaducten en bruggen. Hier is het volgens ProRail niet veilig genoeg om met hoge snelheid te rijden. Een aantal treinen vallen uit. 

Op een punt op het traject werd er al langzamer gereden. Als gevolg van constructiefouten in een viaduct bij Rijpwetering is “beginnende scheurvorming” ontstaan. Een analyse heeft uitgewezen dat dit ook blijkt te gelden voor meerdere van de negen viaducten en bruggen op het traject. Zij blijken een vergelijkbaar ontwerp te hebben.

Door de nieuwe snelheidsbeperking lopen treinen, intercity’s en internationale treinen veel vertraging op en is het niet mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden, aldus ProRail. Daarom vallen verschillende treinen op het hogesnelheidstraject uit, aldus de spoorbeheerder.

Maatregelen nog niet duidelijk

Normaal gesproken kan op de spoorlijn 300 kilometer per uur worden gereden, maar dat is nu op meerdere punten verlaagd naar in één geval 80 kilometer per uur en bij de andere kunstwerken 120 kilometer per uur.

Er wordt onderzocht of er maatregelen genomen kunnen worden om de snelheid weer te verhogen. Maar het is niet duidelijk hoelang de situatie duurt. Een woordvoerster van ProRail durft hierover ook geen schatting te geven.

Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail wordt ongeveer een derde van de dienstregeling op het traject geraakt. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen langer over de reis. Een woordvoerder van NS was donderdag niet bereikbaar voor commentaar over de ontstane situatie.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.