Lelylijn

Europa heeft besloten: de Lelylijn moet er komen

De Lelylijn brengt Noord- en Oost-Nederland dichterbij de Randstad. Ministerie IenW

Het Europees Parlement heeft deze week ingestemd met de integratie van de Lelylijn in het Trans-European Transport Network (TEN-T). Groot nieuws, want dat betekent dat Europa de spoorverbinding uiterlijk in 2050 operationeel wil hebben, zo meldt het vakblad SpoorPro. Bovendien moet Nederland geld beschikbaar stellen voor de aanleg. 

Het nieuws om de Lelylijn op te nemen in TEN-T zal in het hoge noorden met vreugde zijn ontvangen. Nu moet het Rijk namelijk financiële middelen beschikbaar stellen voor de aanleg van de verbinding. En dat terwijl kort geleden nog naar buiten kwam dat het demissionaire kabinet geld uit het potje voor de Lelylijn heeft gehaald om spoorproblemen bij Meppel op te lossen.

Het besluit over de Lelylijn is onderdeel van een bredere herziening van TEN-T. Daarover was in december al een akkoord bereikt tussen de Europese lidstaten. Nu is het herziene plan ook aangenomen in het Europees Parlement. Hiermee heeft Europa het plan officieel vastgesteld, en dus uitgesproken dat Nederland de Lelylijn moet moet bouwen. Het moet nog wel worden ingehamerd door de Raad.

In het plan wordt rekening gehouden met het op lange termijn opwaarderen van de Lelylijn tot onderdeel van het Europese HSL-netwerk. De lijn zou daarmee als schakel fungeren op weg naar Bremen, Hamburg en Scandinavië. Dat zou echter wel om fikse investeringen vragen, meldt Initiatiefgroep Lelylijn, die niet noodzakelijkerwijs gedekt kunnen worden met de Europese subsidies voor de ‘gewone’ spoorverbinding.

Internationale afspraken

De herziening van TEN-T behelst ook andere zaken, die gevolgen zullen hebben voor het internationale treinverkeer in Europa. Zo hebben de lidstaten afspraken gemaakt over de verdere uitrol van ERTMS en over het standaardiseren van spoorbreedte, minimale snelheden, treinlengtes, en multimodale containers (P400). Een grote meerderheid van de Europarlementariërs stemde in met de overeenkomst.

Spoorsector reageert positief

Volgens de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), een vertegenwoordiger van de spoorsector, is TEN-T essentieel voor het succes van grote spoorwegprojecten in Europa.

“Wij zijn verheugd over de goedkeuring van vandaag en juichen de inspanningen en de inzet van alle betrokken Europese instellingen toe”, reageert CER-directeur Alberto Mazzola. “Wij zien uit naar de tijdige uitvoering van wat er is overeengekomen.” De ontwikkeling van spoorcorridors, waaronder grensoverschrijdende, regionale en HSL-verbindingen, zal volgens de belangenorganisatie helpen om meer passagiers en goederen over te hevelen naar het spoor.

Meer geld nodig uit Europa

Wel stelt CER dat de Europese Unie meer geld moet vrijmaken waarmee lidstaten de plannen tot uitvoer kunnen brengen. De organisatie verwacht dat er in totaal 500 miljard euro nodig is voor de eerste doelstellingen, in 2030, en 1,500 miljard voor de volledige realisatie van het Europese netwerk in 2050.

Besluit moet nog bindend worden

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vrijdag laten weten dat het besluit formeel nog niet helemaal rond is. Het moet nu nog worden ingehamerd door de Raad van de Europese Unie (bestaande uit ministers uit de lidstaten). “Maar als de Lelylijn definitief in het TEN-T-netwerk is opgenomen en daarmee onderdeel uitmaakt van de nieuwe TEN-T-verordening, dan wordt het bindende Europese regelgeving”, zegt de woordvoerder. “Dat betekent dat Nederland daar in principe gevolg aan moet geven. Uiteraard mag Nederland wel besluiten hoe die Lelylijn precies gaat lopen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl

Europa heeft besloten: de Lelylijn moet er komen | Infrasite
Lelylijn

Europa heeft besloten: de Lelylijn moet er komen

De Lelylijn brengt Noord- en Oost-Nederland dichterbij de Randstad. Ministerie IenW

Het Europees Parlement heeft deze week ingestemd met de integratie van de Lelylijn in het Trans-European Transport Network (TEN-T). Groot nieuws, want dat betekent dat Europa de spoorverbinding uiterlijk in 2050 operationeel wil hebben, zo meldt het vakblad SpoorPro. Bovendien moet Nederland geld beschikbaar stellen voor de aanleg. 

Het nieuws om de Lelylijn op te nemen in TEN-T zal in het hoge noorden met vreugde zijn ontvangen. Nu moet het Rijk namelijk financiële middelen beschikbaar stellen voor de aanleg van de verbinding. En dat terwijl kort geleden nog naar buiten kwam dat het demissionaire kabinet geld uit het potje voor de Lelylijn heeft gehaald om spoorproblemen bij Meppel op te lossen.

Het besluit over de Lelylijn is onderdeel van een bredere herziening van TEN-T. Daarover was in december al een akkoord bereikt tussen de Europese lidstaten. Nu is het herziene plan ook aangenomen in het Europees Parlement. Hiermee heeft Europa het plan officieel vastgesteld, en dus uitgesproken dat Nederland de Lelylijn moet moet bouwen. Het moet nog wel worden ingehamerd door de Raad.

In het plan wordt rekening gehouden met het op lange termijn opwaarderen van de Lelylijn tot onderdeel van het Europese HSL-netwerk. De lijn zou daarmee als schakel fungeren op weg naar Bremen, Hamburg en Scandinavië. Dat zou echter wel om fikse investeringen vragen, meldt Initiatiefgroep Lelylijn, die niet noodzakelijkerwijs gedekt kunnen worden met de Europese subsidies voor de ‘gewone’ spoorverbinding.

Internationale afspraken

De herziening van TEN-T behelst ook andere zaken, die gevolgen zullen hebben voor het internationale treinverkeer in Europa. Zo hebben de lidstaten afspraken gemaakt over de verdere uitrol van ERTMS en over het standaardiseren van spoorbreedte, minimale snelheden, treinlengtes, en multimodale containers (P400). Een grote meerderheid van de Europarlementariërs stemde in met de overeenkomst.

Spoorsector reageert positief

Volgens de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), een vertegenwoordiger van de spoorsector, is TEN-T essentieel voor het succes van grote spoorwegprojecten in Europa.

“Wij zijn verheugd over de goedkeuring van vandaag en juichen de inspanningen en de inzet van alle betrokken Europese instellingen toe”, reageert CER-directeur Alberto Mazzola. “Wij zien uit naar de tijdige uitvoering van wat er is overeengekomen.” De ontwikkeling van spoorcorridors, waaronder grensoverschrijdende, regionale en HSL-verbindingen, zal volgens de belangenorganisatie helpen om meer passagiers en goederen over te hevelen naar het spoor.

Meer geld nodig uit Europa

Wel stelt CER dat de Europese Unie meer geld moet vrijmaken waarmee lidstaten de plannen tot uitvoer kunnen brengen. De organisatie verwacht dat er in totaal 500 miljard euro nodig is voor de eerste doelstellingen, in 2030, en 1,500 miljard voor de volledige realisatie van het Europese netwerk in 2050.

Besluit moet nog bindend worden

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vrijdag laten weten dat het besluit formeel nog niet helemaal rond is. Het moet nu nog worden ingehamerd door de Raad van de Europese Unie (bestaande uit ministers uit de lidstaten). “Maar als de Lelylijn definitief in het TEN-T-netwerk is opgenomen en daarmee onderdeel uitmaakt van de nieuwe TEN-T-verordening, dan wordt het bindende Europese regelgeving”, zegt de woordvoerder. “Dat betekent dat Nederland daar in principe gevolg aan moet geven. Uiteraard mag Nederland wel besluiten hoe die Lelylijn precies gaat lopen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl