Hagesteinsebrug A27 Houten-Everdingen
Gigantische opgave

Groen licht voor miljardenproject A27 Houten-Everdingen

Als onderdeel van de opgave wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

Bouwcombinatie De Groene Waarden wint de voorlopige gunning voor de vernieuwing van de A27 tussen Houten en Everdingen, het noordelijke deel van traject Houten-Hooipolder. De route is een berucht knelpunt in de file top tien. De vernieuwing moet de doorstroming gaan verbeteren. Eind vorig jaar wonnen Ballast Nedam en Fluor de gunning voor het zuidelijke deel van het traject. Samen zijn de opdrachten meer dan 1 miljard euro waard.    

De Groene Waarden verwacht het werk tussen 2029 en 2031 op te leveren. De bouwcombinatie bestaat uit Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland. Zij hadden volgens Rijkswaterstaat het beste voorstel, maar zelfs het beste voorstel viel aanvankelijk niet binnen het projectbudget.

Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) maakte op maandag 13 maart in een kamerbrief bekend dat het budget met 54 miljoen euro aangevuld moest worden om de aanbesteding af te kunnen ronden. “Voor dit project hebben we meerdere biedingen ontvangen waarbij geen van de biedingen binnen het budget viel”, aldus Harbers.

Inmiddels is het gat gedicht. De voorlopige gunning staat op papier. Daarmee zijn zowel het noordelijke deel (tussen Houten en Everdingen) als het zuidelijke deel (tussen Everdingen en Hooipolder) van traject Houten-Hooipolder aanbesteed. De weg tussen Houten en Everdingen wordt over zeven kilometer verbreed naar vier rijstroken. Daarnaast worden de Hagesteinsebrug en Houtensebrug vernieuwd.

A27 Houten-Hooipolder

Doordeweeks ziet traject Houten-Hooipolder meer dan honderdduizend voertuigen per dag. De route is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. “De aanbestedingen markeren een belangrijke stap in de aanpak van de files op de A27”, zegt Michèle Blom, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat. “Weggebruikers gaan profiteren van een betere doorstroming op de snelweg en minder sluipverkeer op regionale wegen.”

Rijkswaterstaat hoopt de definitieve gunning op 4 april 2023 aan te kondigen. Belanghebbenden kunnen in de komende weken bezwaar maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Groen licht voor miljardenproject A27 Houten-Everdingen | Infrasite
Hagesteinsebrug A27 Houten-Everdingen
Gigantische opgave

Groen licht voor miljardenproject A27 Houten-Everdingen

Als onderdeel van de opgave wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

Bouwcombinatie De Groene Waarden wint de voorlopige gunning voor de vernieuwing van de A27 tussen Houten en Everdingen, het noordelijke deel van traject Houten-Hooipolder. De route is een berucht knelpunt in de file top tien. De vernieuwing moet de doorstroming gaan verbeteren. Eind vorig jaar wonnen Ballast Nedam en Fluor de gunning voor het zuidelijke deel van het traject. Samen zijn de opdrachten meer dan 1 miljard euro waard.    

De Groene Waarden verwacht het werk tussen 2029 en 2031 op te leveren. De bouwcombinatie bestaat uit Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland. Zij hadden volgens Rijkswaterstaat het beste voorstel, maar zelfs het beste voorstel viel aanvankelijk niet binnen het projectbudget.

Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) maakte op maandag 13 maart in een kamerbrief bekend dat het budget met 54 miljoen euro aangevuld moest worden om de aanbesteding af te kunnen ronden. “Voor dit project hebben we meerdere biedingen ontvangen waarbij geen van de biedingen binnen het budget viel”, aldus Harbers.

Inmiddels is het gat gedicht. De voorlopige gunning staat op papier. Daarmee zijn zowel het noordelijke deel (tussen Houten en Everdingen) als het zuidelijke deel (tussen Everdingen en Hooipolder) van traject Houten-Hooipolder aanbesteed. De weg tussen Houten en Everdingen wordt over zeven kilometer verbreed naar vier rijstroken. Daarnaast worden de Hagesteinsebrug en Houtensebrug vernieuwd.

A27 Houten-Hooipolder

Doordeweeks ziet traject Houten-Hooipolder meer dan honderdduizend voertuigen per dag. De route is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. “De aanbestedingen markeren een belangrijke stap in de aanpak van de files op de A27”, zegt Michèle Blom, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat. “Weggebruikers gaan profiteren van een betere doorstroming op de snelweg en minder sluipverkeer op regionale wegen.”

Rijkswaterstaat hoopt de definitieve gunning op 4 april 2023 aan te kondigen. Belanghebbenden kunnen in de komende weken bezwaar maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.