A27 Everdingen-Hooipolder
boerderijenjacht

Uitbreidingen A27 in gevaar: stikstofrechten afgekeurd

File op traject Everdingen-Hooipolder. De motie van de Tweede Kamer heeft geen betrekking op de verbreding van dit traject aangezien het project is gebaseerd op een onherroepelijk tracébesluit uit 2018. Rijkswaterstaat

Uitbreidingen van de A27 in Utrecht en Gelderland staan onder druk. Rijkswaterstaat kocht in 2022 boerderijen op om stikstofruimte te winnen voor wegwerkzaamheden, maar de Tweede Kamer is tegen het plan. Den Haag nam op 7 maart een motie aan die Rijkswaterstaat oproept om ingekochte stikstofruimte terug te geven aan de provincies. 

Het opkopen van uitstoters is sinds de stikstofuitspraak een van de weinige manieren om te kunnen bouwen. Rijkswaterstaat ging vorig jaar op boerderijenjacht om uitbreidingen van de A27 in Utrecht en Gelderland te realiseren. De provincies Gelderland en Utrecht reageerden kritisch. Ook zij hebben stikstofruimte nodig. Niet voor landwegen, welteverstaan, maar provinciale taken als natuurherstel. “Dit is echt zeer onwenselijk”, zei Mirjam Sterk, gedeputeerde voor Natuur in Utrecht, in november 2022 tegen EenVandaag.

De provincies worden gesteund door Den Haag. In februari vorig jaar dienden de PvdA en GroenLinks een motie in om de ingekochte stikstofruimte terug te geven aan de provincies. De motie is inmiddels aangenomen door de Tweede Kamer. Den Haag roept de regering op om de stikstofruimte aan de provincies ter beschikking te stellen voor woningbouw, natuurherstel en het legaliseren van PAS-melders in plaats van asfalt. Daarnaast wil de Tweede Kamer de inkoop van boerderijen voor snelwegwerkzaamheden verbieden totdat er een nieuw kader is voor de verhandeling van stikstofrechten.

Aanstaande werkzaamheden

De toekomst van aanstaande werkzaamheden op de A27 is onzeker, maar de motie heeft geen betrekking op vergevorderde projecten. Die kunnen doorgaan zoals gepland. Een voorbeeld is de uitbreiding van het traject tussen Everdingen en Hooipolder. Hier wil Rijkswaterstaat 40 kilometer snelweg verbreden.

De voorbereidingen zijn vol op gang. De uitwerking van het ontwerp werd in december 2022 gegund aan ALSÉÉN, een bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor. “Een megaproject met een complexe opgave, zowel technisch, organisatorisch als bestuurlijk”, zei projectmanager Marc Lentjes tijdens de ceremonie voor de ondertekening van het contract.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Uitbreidingen A27 in gevaar: stikstofrechten afgekeurd | Infrasite
A27 Everdingen-Hooipolder
boerderijenjacht

Uitbreidingen A27 in gevaar: stikstofrechten afgekeurd

File op traject Everdingen-Hooipolder. De motie van de Tweede Kamer heeft geen betrekking op de verbreding van dit traject aangezien het project is gebaseerd op een onherroepelijk tracébesluit uit 2018. Rijkswaterstaat

Uitbreidingen van de A27 in Utrecht en Gelderland staan onder druk. Rijkswaterstaat kocht in 2022 boerderijen op om stikstofruimte te winnen voor wegwerkzaamheden, maar de Tweede Kamer is tegen het plan. Den Haag nam op 7 maart een motie aan die Rijkswaterstaat oproept om ingekochte stikstofruimte terug te geven aan de provincies. 

Het opkopen van uitstoters is sinds de stikstofuitspraak een van de weinige manieren om te kunnen bouwen. Rijkswaterstaat ging vorig jaar op boerderijenjacht om uitbreidingen van de A27 in Utrecht en Gelderland te realiseren. De provincies Gelderland en Utrecht reageerden kritisch. Ook zij hebben stikstofruimte nodig. Niet voor landwegen, welteverstaan, maar provinciale taken als natuurherstel. “Dit is echt zeer onwenselijk”, zei Mirjam Sterk, gedeputeerde voor Natuur in Utrecht, in november 2022 tegen EenVandaag.

De provincies worden gesteund door Den Haag. In februari vorig jaar dienden de PvdA en GroenLinks een motie in om de ingekochte stikstofruimte terug te geven aan de provincies. De motie is inmiddels aangenomen door de Tweede Kamer. Den Haag roept de regering op om de stikstofruimte aan de provincies ter beschikking te stellen voor woningbouw, natuurherstel en het legaliseren van PAS-melders in plaats van asfalt. Daarnaast wil de Tweede Kamer de inkoop van boerderijen voor snelwegwerkzaamheden verbieden totdat er een nieuw kader is voor de verhandeling van stikstofrechten.

Aanstaande werkzaamheden

De toekomst van aanstaande werkzaamheden op de A27 is onzeker, maar de motie heeft geen betrekking op vergevorderde projecten. Die kunnen doorgaan zoals gepland. Een voorbeeld is de uitbreiding van het traject tussen Everdingen en Hooipolder. Hier wil Rijkswaterstaat 40 kilometer snelweg verbreden.

De voorbereidingen zijn vol op gang. De uitwerking van het ontwerp werd in december 2022 gegund aan ALSÉÉN, een bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor. “Een megaproject met een complexe opgave, zowel technisch, organisatorisch als bestuurlijk”, zei projectmanager Marc Lentjes tijdens de ceremonie voor de ondertekening van het contract.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.