Problemen rond de vervangings- en renovatieopgave op Dag van de Infra
Het was ‘gloves off’ gisteren tijdens de Dag van de Infra 2024. Onder de bezielende gespreksleiding van Infrasite’s Geert van der Klugt en Jeroen Baldwin werden er harde noten gekraakt op het congres over de wegenbouw. Conclusie: het is twee voor twaalf. Er moeten nu knopen doorgehakt worden.
Infrabeheerders, aannemers, ingenieursbureaus, toeleveranciers, gemeenten en provincies; ze waren woensdag allemaal aanwezig op de Dag van de Infra. De ‘Dag’ werd door Infrasite georganiseerd in Het Kasteel, het stadion van Sparta Rotterdam. Een locatie die bij alle aanwezigen tot de verbeelding sprak.
Artikel gaat verder na de foto.
Vervanging en renovatie gaat pijn doen
Thema van ‘De Dag’ was de vervangings- en renovatieopgave waar we met z’n allen voorstaan. Met z’n allen, ja. Want, kort door de bocht: de overheid moet het met belastinggeld financieren, infrabeheerders moeten het initiëren en faciliteren, ingenieursbureau’s moeten het bedenken en berekenen, aannemers en onderaannemers moeten het uitvoeren, en leveranciers moeten aan hen leveren.
Maar daarmee zijn we er niet. De vervangings- en renovatieopgave vraagt ook wat van de gebruikers van de infrastructuur. Alle gebruikers, dus ook het beroepsgoederenvervoer. We moeten allemaal ‘bloeden’ — al vond Philip van Nieuwenhuizen, voorzitter van de branchevereniging MKB Infra, dat geen fijn woord. Noem het hoe je het noemen wilt, de vervangings- en renovatieopgave gaat pijn doen.
Van uitstel kan geen sprake meer zijn. Van lappen ook niet. Want, zo zei dezelfde Van Nieuwenhuizen, “als we niks doen, moeten we erop rekenen dat we van en groeiend aantal onderdelen van de infrastructuur op zeker moment geen gebruik meer kunnen maken”. Kortom: dan valt Nederland stil.
Artikel gaat verder na de foto.
Geld en mensen tekort
Maarrrrr…. Er is niet veel geld. Alles wordt duurder. Er zijn te weinig vakmensen, en op de mensen die het werk daadwerkelijk uitvoeren — waarvan de komende jaren dus alleen maar meer wordt verwacht — wordt een te zware wissel getrokken. Bovendien staat nachtwerk onder druk. Het is te ongezond, al helemaal als je het niet goed plant. “Van maandag tot en met donderdag overdag werken, om dan vrijdag weliswaar vrij te zijn, maar wel om 23.00 te moeten beginnen aan een nachtklus, dat sloopt mensen”, aldus een aannemer op de dag.
Een andere stelling luidde: de vervangings- en renovatieopgave is onbetaalbaar. Alle aanwezigen werden gevraagd om op de stelling te reageren. Wat bleek? 95 procent was het er niet mee eens. In eerste instantie althans. Maar gaandeweg de discussie daarover kantelde het sentiment. “Wie durft de slechte boodschap te brengen dat die opgave inderdaad onbetaalbaar is?”, stelde een infrabeheerder. “Er is steeds minder geld beschikbaar en alles wordt alleen maar duurder. En wie weet welke uitgaven ons nog meer te wachten staan de komende jaren.”
Artikel gaat verder na de foto.
Wie staat op?
Over de slechte arbeidsmarkt, in combinatie met het in ongenade vallende nachtwerk, was iedereen het ook wel eens: we moeten over onze eigen schaduw, eergevoel en portemonnee heenstappen om in een innige samenwerking al het werk uitgevoerd te kunnen krijgen de komende jaren. Samenwerken dus. Personeel uitwisselen. Materieel delen. Eng hè? Maar het moet wel gaan gebeuren. Daar was de unanieme conclusie. Alleen: wie neemt hierin het voortouw? Wie staat op en zegt: dat personeelstekort gaan we oplossen, linksom of rechtsom? Niemand die opstond. Wel viel er één naam waar door vrijwel alle aanwezigen instemmend op werd gereageerd: Bouwend Nederland.
Gaat het nu ook gebeuren? Slaan álle partijen de handen in elkaar? Durven we te delen? Samen te werken als collega’s, in plaats van als concurrenten? Gewoon een weg, brug of viaduct voor twee maanden dicht te gooien, zodat er daarna weer 50, 60, of 70 jaar gebruik van kan worden gemaakt? Het antwoord komt misschien op 6 juni. Dan is er een grote, besloten conferentie waaraan alle ‘stakeholders’ meedoen. Het is voor Nederland te hopen dat er dan concrete stappen worden gezet om de vervangings- en innovatieopgave samen te tackelen.
Lees ook: