Meer of minder nachtwerk aan de weg? Rijkswaterstaat gaat in gesprek
Dàt nachtwerk van invloed kan zijn op de gezondheid van wegwerkers, daar is Rijkswaterstaat zich van bewust. Maar of het veiliger zou zijn om meer wegwerkzaamheden overdag uit te voeren, dat is nog maar de vraag. De gezondheid van medewerkers en bestuurders wordt bij elk project al afgewogen, vertellen Anton van Opzeeland (strategisch adviseur veiligheid) en Pepijn Cuypers (coördinerend adviseur veiligheid in projecten) van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Over de impact van een mogelijke verschuiving naar minder nachtwerk gaat de beheerder dit jaar met de branche in gesprek.
Infrasite spreekt Van Opzeeland en Cuypers naar aanleiding van een discussie over nachtwerk in de railinfrabranche. Meerdere partijen in deze branche, waaronder de landelijke spoorbeheerder ProRail, vinden dat het tijd is om te stoppen met nachtwerk aan het spoor. Het zou niet alleen slecht zijn voor de gezondheid van bestaande medewerkers, maar het werk ook onaantrekkelijk maken voor nieuwe medewerkers, terwijl de instroom van technisch personeel volgens ProRail juist hard nodig is in de branche.
Tijd voor verandering dus, zo maakte operationeel directeur Marieke Schöningh in april bekend. De grootste spoorbeheerder van Nederland gaat werkzaamheden vaker overdag plannen, zodat medewerkers minder vaak tot in de late uren door moeten. Infrasite vroeg zich af wat Rijkswaterstaat daarvan vindt. Ook voor de grootste wegbeheerder van het land is het immers niet ongewoon om afsluitingen voor werkzaamheden in de nacht te plannen. Zou het niet veiliger zijn als daar verandering in komt?
Rijkswaterstaat over nachtwerk
Het antwoord op die vraag verschilt per project, vertellen Anton van Opzeeland en Pepijn Cuypers van Rijkswaterstaat. Volgens hen wordt er een afweging gemaakt bij de planning van al het wegwerk dat Rijkswaterstaat laat uitvoeren. “En bij die afweging staat de veiligheid van medewerkers én weggebruikers altijd voorop.”
De gezondheidsrisico’s van nachtwerk, een onderwerp waar het RIVM onderzoek naar doet, wegen dus mee, zo verzekert Rijkswaterstaat ons. Desondanks kan er toch worden gekozen voor een nachtafsluiting. “Er zijn namelijk meer zaken van invloed zijn op de veiligheid van mensen dan gezondheidsrisico’s alleen.”
Een wegafsluiting overdag voorkomt misschien dat een wegwerker in de nacht aan het werk moet, maar het kan ook zorgen voor andere gevaren, zegt Van Opzeeland. Voertuigen die als gevolg moeten omrijden kunnen een probleem zijn voor de veiligheid op het omliggende wegennet, om nog maar niet te spreken over hulpdiensten. Dat zou je kunnen oplossen door tijdens de afsluiting een rijbaan open te houden, maar dan staan de wegwerkers weer dichter bij voorbijrazend verkeer, voegt Cuypers toe.
Het zijn enkele voorbeelden van de afwegingen waar volgens de twee dagelijks aan wordt gedacht. Een mensenleven staat altijd boven mogelijk reistijdverlies, maar reistijdverlies kan op zijn beurt weer van invloed zijn op een mensenleven, zo schetst Van Opzeeland.
Verandering niet uitgesloten
Dat de invloeden van nachtwerk al op de radar staan bij Rijkswaterstaat, betekent overigens niet dat de beheerder in de toekomst niet vaker voor dagwerk kan gaan kiezen. Rijkswaterstaat gaat deze zomer in gesprek over het onderwerp met medewerkers in de bouw en infra op een bijeenkomst in samenwerking met onder andere de vakvereniging Het Zwarte Corps (HZC).
De bijeenkomst heeft meerdere redenen. Rijkswaterstaat wil bijvoorbeeld weten of mensen in de toekomst nog wel bereid zijn om tot in de late uren te werken, iets wat ook ProRail bezighoudt. Minstens zo belangrijk is de veiligheidsdiscussie. “De impact van een mogelijke verschuiving naar dagwerk is iets waar we samen met de branche naar willen kijken”, aldus Van Opzeeland en Cuypers.
Dag van de Infra
Meer of minder nachtwerk? Het onderwerp wordt niet alleen besproken op de bovengenoemde bijeenkomst, maar ook op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Sprekers uit de bouw en infra gaan in discussie over de impact van nachtwerk en de manieren om daar als opdrachtnemer of opdrachtgever mee om te gaan. Op het programma staan onder andere Henk Vreeswijk (directeur Freesmij), Chris van Veldhuizen (directeur vakvereniging HZC) en Anton van Opzeeland (strategisch adviseur veiligheid bij Rijkswaterstaat).
Het centrale thema van het congres is dit jaar de wegenbouw. Wat moet je als bedrijf weten om in te spelen op onderwerpen als emissieloos bouwen, het personeelstekort, nachtwerk en het soms stroeve aanbestedingslandschap? Ruim twintig sprekers vertellen erover. Ga naar www.dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.
Lees ook: