foto voor bij maasdeltatunnel
Uitstel mogelijk

Nieuwe dag bekend voor afzinken tunneldeel Maasdeltatunnel

Een luchtfoto van het afzinken van het eerste deel van de Maasdeltatunnel in maart 2023, een constructie van bijna 200 meter lang en ruim 50 miljoen kilo. Rijkswaterstaat

Het afzinken van het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel vindt op zaterdag 21 oktober plaats. Dat maakt Rijkswaterstaat op donderdag bekend nadat de operatie eerder deze maand werd uitgesteld omdat een van de materialen voor het afzinken niet aan de eisen bleek te voldoen.

Het doel van de operatie is om het ongeveer 200 meter lange tunneldeel op zijn plek te krijgen op de bodem van de rivier het Scheur bij de Botlek in Rotterdam. Hier ligt het eerste deel van de Maasdeltatunnel al sinds maart op zijn plaats onder het water. Zodra het tweede tunnel is afgezonken kan de nieuwe snelweg in de tunnel worden afgewerkt. Die snelweg staat bekend als de A24 en Blankenburgverbinding. Rijkswaterstaat verwacht dat de snelweg voor het einde van volgend jaar klaar is voor gebruik.

Het plan was oorspronkelijk om het tweede en laatste tunneldeel al in april van dit jaar af te zinken. Dat werd ook geprobeerd, maar de operatie liep mis omdat de stroming van het rivierwater harder was dan Rijkswaterstaat en bouwcombinatie BAAK hadden ingeschat. Een kabel brak, het tunneldeel klapte tegen een kade en de reparatie nam maanden in beslag. “Het heeft een arm en een been gekost”, zei bouwdirecteur Bert Ariën in september tegenover Infrasite.

Na het herstel maakte Rijkswaterstaat bekend dat het afzinken opnieuw geprobeerd zou worden op 8 oktober, maar ook dat is uiteindelijk niet gelukt. Een van de materialen voor het afzinken bleek een paar weken voor de operatie “niet aan de eisen te voldoen”, zei Rijkswaterstaat eind vorige maand. Vandaag maakt de beheerder in een persbericht bekend dat het materiaal is aangepast en de operatie op zaterdag 21 oktober zal plaatsvinden.

Uitstel kan nog steeds

Er zijn meerdere maatregelen getroffen om te zorgen dat de operatie dit keer lukt, waaronder een verzwaring van de kabels, ankerpalen en andere materialen die het tunneldeel zullen vasthouden terwijl het naar de rivierbodem zinkt. De verzwaring moet voorkomen dat de stroming van het water opnieuw onverwachts problemen oplevert.

Tussen nu en zaterdag 21 oktober vinden er nog verschillende tests en metingen plaats van de wind, het water en de materialen. Als daaruit blijkt dat de operatie op de gekozen dag te riskant is, dan wordt de operatie opnieuw uitgesteld, zegt Rijkswaterstaat. Het reservemoment staat al vast op maandag 6 november.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nieuwe dag bekend voor afzinken tunneldeel Maasdeltatunnel | Infrasite
foto voor bij maasdeltatunnel
Uitstel mogelijk

Nieuwe dag bekend voor afzinken tunneldeel Maasdeltatunnel

Een luchtfoto van het afzinken van het eerste deel van de Maasdeltatunnel in maart 2023, een constructie van bijna 200 meter lang en ruim 50 miljoen kilo. Rijkswaterstaat

Het afzinken van het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel vindt op zaterdag 21 oktober plaats. Dat maakt Rijkswaterstaat op donderdag bekend nadat de operatie eerder deze maand werd uitgesteld omdat een van de materialen voor het afzinken niet aan de eisen bleek te voldoen.

Het doel van de operatie is om het ongeveer 200 meter lange tunneldeel op zijn plek te krijgen op de bodem van de rivier het Scheur bij de Botlek in Rotterdam. Hier ligt het eerste deel van de Maasdeltatunnel al sinds maart op zijn plaats onder het water. Zodra het tweede tunnel is afgezonken kan de nieuwe snelweg in de tunnel worden afgewerkt. Die snelweg staat bekend als de A24 en Blankenburgverbinding. Rijkswaterstaat verwacht dat de snelweg voor het einde van volgend jaar klaar is voor gebruik.

Het plan was oorspronkelijk om het tweede en laatste tunneldeel al in april van dit jaar af te zinken. Dat werd ook geprobeerd, maar de operatie liep mis omdat de stroming van het rivierwater harder was dan Rijkswaterstaat en bouwcombinatie BAAK hadden ingeschat. Een kabel brak, het tunneldeel klapte tegen een kade en de reparatie nam maanden in beslag. “Het heeft een arm en een been gekost”, zei bouwdirecteur Bert Ariën in september tegenover Infrasite.

Na het herstel maakte Rijkswaterstaat bekend dat het afzinken opnieuw geprobeerd zou worden op 8 oktober, maar ook dat is uiteindelijk niet gelukt. Een van de materialen voor het afzinken bleek een paar weken voor de operatie “niet aan de eisen te voldoen”, zei Rijkswaterstaat eind vorige maand. Vandaag maakt de beheerder in een persbericht bekend dat het materiaal is aangepast en de operatie op zaterdag 21 oktober zal plaatsvinden.

Uitstel kan nog steeds

Er zijn meerdere maatregelen getroffen om te zorgen dat de operatie dit keer lukt, waaronder een verzwaring van de kabels, ankerpalen en andere materialen die het tunneldeel zullen vasthouden terwijl het naar de rivierbodem zinkt. De verzwaring moet voorkomen dat de stroming van het water opnieuw onverwachts problemen oplevert.

Tussen nu en zaterdag 21 oktober vinden er nog verschillende tests en metingen plaats van de wind, het water en de materialen. Als daaruit blijkt dat de operatie op de gekozen dag te riskant is, dan wordt de operatie opnieuw uitgesteld, zegt Rijkswaterstaat. Het reservemoment staat al vast op maandag 6 november.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.