prinses margriettunnel vertraging (1)
Planning 'onder druk'

Vloer Prinses Margriettunnel komt weer omhoog, dit keer door werkzaamheden

Een luchtfoto van de herstelwerkzaamheden bij de Prinses Margriettunnel rond augustus. Rijkswaterstaat

De Prinses Margriettunnel is in augustus opnieuw voor een deel omhoog gekomen nadat de druk van het grondwater onder de tunnel steeg door herstelwerkzaamheden. Dat maakt Rijkswaterstaat op dinsdag bekend. Het probleem is inmiddels opgelost, maar de planning van de reparatie van de tunnel staat “onder druk” en moet worden herzien.           

Aannemer Van Hattum en Blankevoort werkt sinds deze zomer in opdracht van Rijkswaterstaat aan het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure in Friesland. Eind vorig jaar werd de tunnel al met spoed afgesloten nadat een deel van het wegdek omhoog bleek te komen door de druk van het grondwater. Nu maakt Rijkswaterstaat op haar website bekend dat er afgelopen augustus weer een deel van de tunnel omhoog is gekomen — dit keer als gevolg van de herstelwerkzaamheden voor het eerste probleem.

Spoelwater verhoogt druk

De beheerder legt de oorzaak in een nieuwsbericht uit. “In juni 2023 zijn we gestart met de plaatsing van ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen om de stabiliteit van de tunnel weer te garanderen. De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. Tijdens het boren wordt spoelwater gebruikt om vrijgekomen grond af te voeren. Bij een onregelmatige grondgesteldheid of eventuele holle ruimtes kan dit leiden tot een verhoging van de waterspanning en daarmee de opwaartse druk onder de vloer.”

Naar eigen zeggen koos Rijkswaterstaat voor de boormethode omdat het daardoor “vrijwel niet nodig is” om de grondwaterstand tijdens het werk te verlagen. Maar om te voorkomen dat de vloer weer omhoog komt wordt de grondwaterstand nu alsnog op sommige plekken verlaagd, laat de beheerder weten. Hiervoor zijn in de afgelopen weken pompen, aggregaten en filterbuizen geïnstalleerd. Als tweede maatregel vullen medewerkers holle ruimtes in de grond op met een mengsel van cement en klei, ook wel ‘dämmer’ genoemd. De maatregelen hebben volgens de beheerder “geen invloed op de omgeving”.

Planning wordt herzien

Het doel blijft om het herstel van de Prinses Margriettunnel tegen het einde van 2024 af te ronden, zegt Rijkswaterstaat. “Wel wordt de planning in de komende maanden herzien. Die staat door de aangepaste werkzaamheden onder druk.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vloer Prinses Margriettunnel komt weer omhoog, dit keer door werkzaamheden | Infrasite
prinses margriettunnel vertraging (1)
Planning 'onder druk'

Vloer Prinses Margriettunnel komt weer omhoog, dit keer door werkzaamheden

Een luchtfoto van de herstelwerkzaamheden bij de Prinses Margriettunnel rond augustus. Rijkswaterstaat

De Prinses Margriettunnel is in augustus opnieuw voor een deel omhoog gekomen nadat de druk van het grondwater onder de tunnel steeg door herstelwerkzaamheden. Dat maakt Rijkswaterstaat op dinsdag bekend. Het probleem is inmiddels opgelost, maar de planning van de reparatie van de tunnel staat “onder druk” en moet worden herzien.           

Aannemer Van Hattum en Blankevoort werkt sinds deze zomer in opdracht van Rijkswaterstaat aan het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure in Friesland. Eind vorig jaar werd de tunnel al met spoed afgesloten nadat een deel van het wegdek omhoog bleek te komen door de druk van het grondwater. Nu maakt Rijkswaterstaat op haar website bekend dat er afgelopen augustus weer een deel van de tunnel omhoog is gekomen — dit keer als gevolg van de herstelwerkzaamheden voor het eerste probleem.

Spoelwater verhoogt druk

De beheerder legt de oorzaak in een nieuwsbericht uit. “In juni 2023 zijn we gestart met de plaatsing van ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen om de stabiliteit van de tunnel weer te garanderen. De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. Tijdens het boren wordt spoelwater gebruikt om vrijgekomen grond af te voeren. Bij een onregelmatige grondgesteldheid of eventuele holle ruimtes kan dit leiden tot een verhoging van de waterspanning en daarmee de opwaartse druk onder de vloer.”

Naar eigen zeggen koos Rijkswaterstaat voor de boormethode omdat het daardoor “vrijwel niet nodig is” om de grondwaterstand tijdens het werk te verlagen. Maar om te voorkomen dat de vloer weer omhoog komt wordt de grondwaterstand nu alsnog op sommige plekken verlaagd, laat de beheerder weten. Hiervoor zijn in de afgelopen weken pompen, aggregaten en filterbuizen geïnstalleerd. Als tweede maatregel vullen medewerkers holle ruimtes in de grond op met een mengsel van cement en klei, ook wel ‘dämmer’ genoemd. De maatregelen hebben volgens de beheerder “geen invloed op de omgeving”.

Planning wordt herzien

Het doel blijft om het herstel van de Prinses Margriettunnel tegen het einde van 2024 af te ronden, zegt Rijkswaterstaat. “Wel wordt de planning in de komende maanden herzien. Die staat door de aangepaste werkzaamheden onder druk.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.