prinses margriettunnel herstel
1.500 trekpalen

Herstel Prinses Margriettunnel van start, oorzaak ‘ramp’ bekend

Rechts op de foto zie je de zandzakken die als tijdelijke maatregel zijn geplaatst tegen het omhoogkomende wegdek dat eind 2022 werd ontdekt. Rijkswaterstaat

Na maanden vertraging kan bouwbedrijf Van Hattum en Blankevoort aan de slag met het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. Het maken van een plan van aanpak duurde langer dan verwacht, maar op 15 juni gaat de reparatie toch echt van start, zegt Rijkswaterstaat in een online update.

“Een ramp voor Friesland”, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) na een bezoek aan de tunnel in januari. Een maand daarvoor werd ontdekt dat het wegdek bij de mond van de tunnel omhoog werd geduwd door grondwater. Rijkswaterstaat gooide de tunnel op slot om ongelukken te voorkomen en liet 10.000 zandzakken plaatsen om het wegdek tijdelijk te stabiliseren. In februari werden er twee rijstroken heropend met een aangepast snelheidslimiet, maar een permanentere oplossing had de beheerder vooralsnog niet.

De vraag was wat het omhoogkomende wegdek precies veroorzaakte. Rijkswaterstaat begon een onderzoek en zou in maart met een herstelplan komen, maar dat bleek later niet haalbaar. Nu maakt de beheerder bekend dat het onderzoek is afgerond. Van Hattum en Blankevoort voert de eerste herstelwerkzaamheden op 15 juni uit. Het bouwbedrijf werd in maart ingeschakeld om de “calamiteit” op te lossen voor een aanneemsom van vijf miljoen euro.

Herstel Prinses Margriettunnel

De volledige reparatie zal naar verwachting een jaar duren, zegt Rijkswaterstaat. “We vernieuwen en versterken de hele fundering van de tunnel. Daarnaast worden de tunnelwanden steviger verankerd. Dat doen we door ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. Op die manier kunnen we de stabiliteit en constructieve veiligheid van de tunnel voor de langere termijn garanderen.”

Trekpalen zijn een onderdeel van de fundering en houden de tunnelwanden op hun plaats. Het onderzoek van Rijkswaterstaat heeft uitgewezen dat meerdere trekpalen van de Prinses Margriettunnel zijn bezweken, wat het omhoogkomende wegdek verklaart.

“De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. We maken de constructie zo dat er geen water in de tunnel omhoog kan komen tijdens het aanbrengen. Bemaling van het grondwater is daardoor niet nodig en de grondwaterstand wordt dan ook niet verlaagd. Het herstel van de tunnel duurt op deze manier langer, maar zo verminderen we het risico op eventuele schade aan omliggende bebouwing.”

De reden voor het bezwijken van de trekpalen is nog niet duidelijk. Rijkswaterstaat verwacht dat het onderzoek hiernaar in het najaar wordt afgerond. De beheerder wil weten of tunnels met een vergelijkbare fundering als de Prinses Margriettunnel vatbaar zijn voor dezelfde problemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Herstel Prinses Margriettunnel van start, oorzaak ‘ramp’ bekend | Infrasite
prinses margriettunnel herstel
1.500 trekpalen

Herstel Prinses Margriettunnel van start, oorzaak ‘ramp’ bekend

Rechts op de foto zie je de zandzakken die als tijdelijke maatregel zijn geplaatst tegen het omhoogkomende wegdek dat eind 2022 werd ontdekt. Rijkswaterstaat

Na maanden vertraging kan bouwbedrijf Van Hattum en Blankevoort aan de slag met het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. Het maken van een plan van aanpak duurde langer dan verwacht, maar op 15 juni gaat de reparatie toch echt van start, zegt Rijkswaterstaat in een online update.

“Een ramp voor Friesland”, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) na een bezoek aan de tunnel in januari. Een maand daarvoor werd ontdekt dat het wegdek bij de mond van de tunnel omhoog werd geduwd door grondwater. Rijkswaterstaat gooide de tunnel op slot om ongelukken te voorkomen en liet 10.000 zandzakken plaatsen om het wegdek tijdelijk te stabiliseren. In februari werden er twee rijstroken heropend met een aangepast snelheidslimiet, maar een permanentere oplossing had de beheerder vooralsnog niet.

De vraag was wat het omhoogkomende wegdek precies veroorzaakte. Rijkswaterstaat begon een onderzoek en zou in maart met een herstelplan komen, maar dat bleek later niet haalbaar. Nu maakt de beheerder bekend dat het onderzoek is afgerond. Van Hattum en Blankevoort voert de eerste herstelwerkzaamheden op 15 juni uit. Het bouwbedrijf werd in maart ingeschakeld om de “calamiteit” op te lossen voor een aanneemsom van vijf miljoen euro.

Herstel Prinses Margriettunnel

De volledige reparatie zal naar verwachting een jaar duren, zegt Rijkswaterstaat. “We vernieuwen en versterken de hele fundering van de tunnel. Daarnaast worden de tunnelwanden steviger verankerd. Dat doen we door ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. Op die manier kunnen we de stabiliteit en constructieve veiligheid van de tunnel voor de langere termijn garanderen.”

Trekpalen zijn een onderdeel van de fundering en houden de tunnelwanden op hun plaats. Het onderzoek van Rijkswaterstaat heeft uitgewezen dat meerdere trekpalen van de Prinses Margriettunnel zijn bezweken, wat het omhoogkomende wegdek verklaart.

“De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. We maken de constructie zo dat er geen water in de tunnel omhoog kan komen tijdens het aanbrengen. Bemaling van het grondwater is daardoor niet nodig en de grondwaterstand wordt dan ook niet verlaagd. Het herstel van de tunnel duurt op deze manier langer, maar zo verminderen we het risico op eventuele schade aan omliggende bebouwing.”

De reden voor het bezwijken van de trekpalen is nog niet duidelijk. Rijkswaterstaat verwacht dat het onderzoek hiernaar in het najaar wordt afgerond. De beheerder wil weten of tunnels met een vergelijkbare fundering als de Prinses Margriettunnel vatbaar zijn voor dezelfde problemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.