'Ramp voor Friesland'

Ontwerp Prinses Margriettunnel deugde niet, zegt Rijkswaterstaat

Prinses margriettunnel (1)
Rijen van grote zandzakken in de Prinses Margriettunnel in januari 2023. Inmiddels zijn de zandzakken verwijderd. ANP / Hollandse Hoogte / Anton Kappers

Het ontwerp en de aanleg van de Prinses Margriettunnel in de A7 hadden anders aangepakt moeten worden, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegenover het ANP. Toen het kunstwerk in de jaren ’70 werd gebouwd waren er weliswaar minder weggebruikers en andere bouwmaterialen, maar dat zijn volgens de woordvoerder geen legitieme redenen voor de onveilige situatie die uiteindelijk is ontstaan. 

Ook in het bouwjaar van de Prinses Margriettunnel werd verwacht dat tunnels negentig tot honderd jaar na afronding de dienst konden doen, zegt de woordvoerder. Maar de negentig tot honderd jaar heeft de Prinses Margriettunnel niet gehaald. Eind 2022 werd ontdekt dat het wegdek bij de mond van de tunnel omhoog werd geduwd door grondwater. Om ongelukken te voorkomen gooide Rijkswaterstaat de tunnel op slot.

“Een ramp voor Friesland”, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) na een bezoek aan het kunstwerk in januari. Rond dezelfde tijd liet Rijkswaterstaat 10.000 zandzakken plaatsen om het wegdek tijdelijk te stabiliseren. In de maanden daarna werden er langetermijnoplossingen onderzocht. Rijkswaterstaat kwam in mei met een plan van aanpak. Dat plan voert aannemer Van Hattum en Blankevoort vanaf vandaag uit.

Het ANP vernam van een woordvoerder van Rijkswaterstaat dat de problemen al tijdens de ontwerp- en bouwfase voorkomen hadden moeten worden. De zogeheten trekpalen die de fundering van de tunnel vormen waren te licht en niet van goede kwaliteit. Er zijn er te weinig geplaatst en ze hadden dieper in de grond geslagen moeten worden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Rijkswaterstaat vorige maand afrondde.

Dit gaat er gebeuren

De beheerder verwacht dat het herstel ongeveer een jaar zal duren. Het project gaat zeker tientallen miljoenen euro’s kosten. Eén rijstrook in beide richtingen blijft voorlopig beschikbaar voor verkeer. De eerste werkzaamheden werden vandaag verricht door Van Hattum en Blankevoort.

“De gehele fundering moet worden vernieuwd en versterkt”, zegt de aannemer in een online update. “Ook moeten de tunnelwanden steviger worden verankerd. Dat wordt gedaan door ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. Op deze manier zal de stabiliteit en de constructieve veiligheid van de Prinses Margriettunnel weer gegarandeerd zijn.”

De reden voor het bezwijken van de trekpalen is nog niet duidelijk. Rijkswaterstaat verwacht dat het onderzoek hiernaar in het najaar wordt afgerond. De beheerder wil weten of tunnels met een vergelijkbare fundering als de Prinses Margriettunnel vatbaar zijn voor dezelfde problemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Ontwerp Prinses Margriettunnel deugde niet, zegt Rijkswaterstaat | Infrasite
'Ramp voor Friesland'

Ontwerp Prinses Margriettunnel deugde niet, zegt Rijkswaterstaat

Prinses margriettunnel (1)
Rijen van grote zandzakken in de Prinses Margriettunnel in januari 2023. Inmiddels zijn de zandzakken verwijderd. ANP / Hollandse Hoogte / Anton Kappers

Het ontwerp en de aanleg van de Prinses Margriettunnel in de A7 hadden anders aangepakt moeten worden, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegenover het ANP. Toen het kunstwerk in de jaren ’70 werd gebouwd waren er weliswaar minder weggebruikers en andere bouwmaterialen, maar dat zijn volgens de woordvoerder geen legitieme redenen voor de onveilige situatie die uiteindelijk is ontstaan. 

Ook in het bouwjaar van de Prinses Margriettunnel werd verwacht dat tunnels negentig tot honderd jaar na afronding de dienst konden doen, zegt de woordvoerder. Maar de negentig tot honderd jaar heeft de Prinses Margriettunnel niet gehaald. Eind 2022 werd ontdekt dat het wegdek bij de mond van de tunnel omhoog werd geduwd door grondwater. Om ongelukken te voorkomen gooide Rijkswaterstaat de tunnel op slot.

“Een ramp voor Friesland”, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) na een bezoek aan het kunstwerk in januari. Rond dezelfde tijd liet Rijkswaterstaat 10.000 zandzakken plaatsen om het wegdek tijdelijk te stabiliseren. In de maanden daarna werden er langetermijnoplossingen onderzocht. Rijkswaterstaat kwam in mei met een plan van aanpak. Dat plan voert aannemer Van Hattum en Blankevoort vanaf vandaag uit.

Het ANP vernam van een woordvoerder van Rijkswaterstaat dat de problemen al tijdens de ontwerp- en bouwfase voorkomen hadden moeten worden. De zogeheten trekpalen die de fundering van de tunnel vormen waren te licht en niet van goede kwaliteit. Er zijn er te weinig geplaatst en ze hadden dieper in de grond geslagen moeten worden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Rijkswaterstaat vorige maand afrondde.

Dit gaat er gebeuren

De beheerder verwacht dat het herstel ongeveer een jaar zal duren. Het project gaat zeker tientallen miljoenen euro’s kosten. Eén rijstrook in beide richtingen blijft voorlopig beschikbaar voor verkeer. De eerste werkzaamheden werden vandaag verricht door Van Hattum en Blankevoort.

“De gehele fundering moet worden vernieuwd en versterkt”, zegt de aannemer in een online update. “Ook moeten de tunnelwanden steviger worden verankerd. Dat wordt gedaan door ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. Op deze manier zal de stabiliteit en de constructieve veiligheid van de Prinses Margriettunnel weer gegarandeerd zijn.”

De reden voor het bezwijken van de trekpalen is nog niet duidelijk. Rijkswaterstaat verwacht dat het onderzoek hiernaar in het najaar wordt afgerond. De beheerder wil weten of tunnels met een vergelijkbare fundering als de Prinses Margriettunnel vatbaar zijn voor dezelfde problemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.