maasdeltatunnel
Blankenburg

Afzinkoperatie Maasdeltatunnel vertraagd tot oktober

De voorbereiding van het afzinken van een deel van de Maasdeltatunnel in maart 2023. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

De tweede poging voor het afzinken van het laatste deel van de Maasdeltatunnel vindt op 8 oktober plaats. Dat maakt Rijkswaterstaat op vrijdag bekend.

Het tunneldeel liep eind april schade op tijdens een mislukte afzinkoperatie. De constructie werd in juni afgevoerd naar een reparatiedok in Rotterdam. Nu laat Rijkswaterstaat in een online nieuwsbericht weten dat de reparatie van het tunneldeel begin september gereed is. Een maand later vindt de afzinkoperatie opnieuw plaats.

Op 8 oktober slepen boten het tunneldeel de rivier het Scheur op tussen Rozenburg en Maassluis. Daar wordt het tunneldeel afgezonken naast het tunneldeel dat reeds onderwater ligt. Samen vormen ze de Maasdeltatunnel, een onderdeel van de Blankenburgverbinding. De snelweg in aanbouw moet het vanaf volgend jaar mogelijk maken om van de A15 bij Rozenburg aan te sluiten op de A20 bij Vlaardingen.

Gebroken kabel

De hoofdaannemer van het project is BAAK, een bouwcombinatie van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. BAAK en Rijkswaterstaat probeerden het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel in april af te zinken, maar de operatie ging mis. Door een gebroken kabel klapte het tunneldeel tegen een kade. Het ’tijdelijke kopschot’ (de afsluiting die het tunneldeel waterdicht houdt tijdens het afzinken) werd beschadigd. Het team blies de operatie af.

“Het onderzoek naar de oorzaak van het breken van de kabel wordt op dit moment door gespecialiseerde onderzoeksbureaus uitgevoerd”, zegt Rijkswaterstaat op vrijdag. “We weten al dat de krachten die op de kabel kwamen te staan groter waren dan vooraf is aangenomen. De manier van afzinken wordt hierop aangepast. Deze aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de afzinkoperatie succesvol verloopt en de Blankenburgverbinding zoals gepland in 2024 kan worden opengesteld.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Afzinkoperatie Maasdeltatunnel vertraagd tot oktober | Infrasite
maasdeltatunnel
Blankenburg

Afzinkoperatie Maasdeltatunnel vertraagd tot oktober

De voorbereiding van het afzinken van een deel van de Maasdeltatunnel in maart 2023. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

De tweede poging voor het afzinken van het laatste deel van de Maasdeltatunnel vindt op 8 oktober plaats. Dat maakt Rijkswaterstaat op vrijdag bekend.

Het tunneldeel liep eind april schade op tijdens een mislukte afzinkoperatie. De constructie werd in juni afgevoerd naar een reparatiedok in Rotterdam. Nu laat Rijkswaterstaat in een online nieuwsbericht weten dat de reparatie van het tunneldeel begin september gereed is. Een maand later vindt de afzinkoperatie opnieuw plaats.

Op 8 oktober slepen boten het tunneldeel de rivier het Scheur op tussen Rozenburg en Maassluis. Daar wordt het tunneldeel afgezonken naast het tunneldeel dat reeds onderwater ligt. Samen vormen ze de Maasdeltatunnel, een onderdeel van de Blankenburgverbinding. De snelweg in aanbouw moet het vanaf volgend jaar mogelijk maken om van de A15 bij Rozenburg aan te sluiten op de A20 bij Vlaardingen.

Gebroken kabel

De hoofdaannemer van het project is BAAK, een bouwcombinatie van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. BAAK en Rijkswaterstaat probeerden het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel in april af te zinken, maar de operatie ging mis. Door een gebroken kabel klapte het tunneldeel tegen een kade. Het ’tijdelijke kopschot’ (de afsluiting die het tunneldeel waterdicht houdt tijdens het afzinken) werd beschadigd. Het team blies de operatie af.

“Het onderzoek naar de oorzaak van het breken van de kabel wordt op dit moment door gespecialiseerde onderzoeksbureaus uitgevoerd”, zegt Rijkswaterstaat op vrijdag. “We weten al dat de krachten die op de kabel kwamen te staan groter waren dan vooraf is aangenomen. De manier van afzinken wordt hierop aangepast. Deze aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de afzinkoperatie succesvol verloopt en de Blankenburgverbinding zoals gepland in 2024 kan worden opengesteld.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.