blankenburgverbinding maasdeltatunnel
Lekkages voorkomen

Afzink Maasdeltatunnel uitgesteld, klap voor Blankenburgverbinding

De afzinkoperatie van het eerste tunneldeel op 31 maart. Het tunneldeel werd eerst ingevaren. Eenmaal afgezonken bleek het tunneldeel lek. ANP / Sem van der Wal

Rijkswaterstaat stelt het afzinken van het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel met twee weken uit. Het eerste deel is 31 maart op zijn plaats gelegd, maar tijdens de werkzaamheden ontstonden problemen met een lekkage. Aanneemcombinatie BAAK moest razendsnel duikers en pompen inzetten om de boel droog te krijgen. Maatregelen zijn nodig om herhaling te voorkomen, maakt Rijkswaterstaat in een online update bekend. 

“Gezien het belang van een zorgvuldig en veilige operatie hebben we besloten om het afzinken van het tweede tunneldeel te verplaatsen”, aldus de dienst. “Het afzinken vindt nu plaats op zaterdag 29 april en zondagochtend 30 april 2023. Dit was eerst het reserveweekend.” Publiek kon zich aanmelden om op 15 april te komen kijken, maar aanmeldingen zijn automatisch doorgeschoven naar 29 april.

Maasdeltatunnel

De Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Een nieuwe snelweg (A24) gaat de A20 bij Vlaardingen verbinden met de A15 bij Rozenburg. De Maasdeltatunnel wordt aangelegd onder het Scheur ten oosten van Maassluis en Rozenburg.

Nadat het eerste, 50.000 ton zware tunneldeel eind maart werd afgezonken ontstond kortsluiting door een lekkage in de tijdelijke afdichting van het tunneldeel. Duikers moesten onder water herstelwerkzaamheden uitvoeren. Ook werden er extra pompen ingezet. De Nieuwe Waterweg bleef langer dicht voor scheepvaart dan voorzien. Het kostte ruim een dag om de situatie te stabiliseren, aldus Rijkswaterstaat.

Aanneemcombinatie BAAK is 20 jaar lang verantwoordelijk voor het ontwerp, de realisatie en het onderhoud van de Blankenburgverbinding. De aanneemcombinatie bestaat uit Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Afzink Maasdeltatunnel uitgesteld, klap voor Blankenburgverbinding | Infrasite
blankenburgverbinding maasdeltatunnel
Lekkages voorkomen

Afzink Maasdeltatunnel uitgesteld, klap voor Blankenburgverbinding

De afzinkoperatie van het eerste tunneldeel op 31 maart. Het tunneldeel werd eerst ingevaren. Eenmaal afgezonken bleek het tunneldeel lek. ANP / Sem van der Wal

Rijkswaterstaat stelt het afzinken van het tweede en laatste deel van de Maasdeltatunnel met twee weken uit. Het eerste deel is 31 maart op zijn plaats gelegd, maar tijdens de werkzaamheden ontstonden problemen met een lekkage. Aanneemcombinatie BAAK moest razendsnel duikers en pompen inzetten om de boel droog te krijgen. Maatregelen zijn nodig om herhaling te voorkomen, maakt Rijkswaterstaat in een online update bekend. 

“Gezien het belang van een zorgvuldig en veilige operatie hebben we besloten om het afzinken van het tweede tunneldeel te verplaatsen”, aldus de dienst. “Het afzinken vindt nu plaats op zaterdag 29 april en zondagochtend 30 april 2023. Dit was eerst het reserveweekend.” Publiek kon zich aanmelden om op 15 april te komen kijken, maar aanmeldingen zijn automatisch doorgeschoven naar 29 april.

Maasdeltatunnel

De Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding. Een nieuwe snelweg (A24) gaat de A20 bij Vlaardingen verbinden met de A15 bij Rozenburg. De Maasdeltatunnel wordt aangelegd onder het Scheur ten oosten van Maassluis en Rozenburg.

Nadat het eerste, 50.000 ton zware tunneldeel eind maart werd afgezonken ontstond kortsluiting door een lekkage in de tijdelijke afdichting van het tunneldeel. Duikers moesten onder water herstelwerkzaamheden uitvoeren. Ook werden er extra pompen ingezet. De Nieuwe Waterweg bleef langer dicht voor scheepvaart dan voorzien. Het kostte ruim een dag om de situatie te stabiliseren, aldus Rijkswaterstaat.

Aanneemcombinatie BAAK is 20 jaar lang verantwoordelijk voor het ontwerp, de realisatie en het onderhoud van de Blankenburgverbinding. De aanneemcombinatie bestaat uit Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.