Blankenburg

Hollandtunnel in de A24 is bijna klaar

De bouwkuip van de Hollandtunnel in aanbouw in 2021. Foto via Rijkswaterstaat (blankenburgverbinding.nl)

Vier jaar na het slaan van de eerste paal kan het opruimen beginnen. De Hollandtunnel, een ruim 500 meter lang onderdeel van de Blankenburgverbinding, is zo goed als gereed. Dat maakt Rijkswaterstaat woensdag in een online nieuwsbericht bekend.   

De tunnel ligt tussen de knooppunten Vlaardingen en Rozenburg. Hier werkt aannemerscombinatie BAAK aan de Blankenburgverbinding, ook wel bekend als de A24. De snelweg in aanbouw moet het vanaf volgend jaar mogelijk maken om van de A15 bij Rozenburg aan te sluiten op de A20 bij Vlaardingen. Op het traject komen twee tunnels te liggen: de Maasdeltatunnel onder de rivier het Scheur en de Hollandtunnel onder de grond.

De bouw van de Maasdeltatunnel werd onlangs vertraagd, maar de Hollandtunnel is bijna klaar. Rijkswaterstaat laat weten dat de Zuidbuurt, een weg die eerder is verlegd om de tunnel te kunnen bouwen, halverwege augustus wordt teruggelegd. In dezelfde maand gaat BAAK de Hollandtunnel gebruiken voor het bouwverkeer van de rest van de Blankenburgverbinding, waar naar verwachting tot 2024 aan wordt gewerkt.

Hollandtunnel

De zes rijstroken van de de Hollandtunnel – drie in elke richting – liggen op een diepte van tien meter. De eerste paal van de constructie ging vier jaar geleden de grond in. Tussen 2019 en 2021 werd de fundering aangebracht met een bouwkuip en duizenden ankers, heipalen en damwandplanken. Daarna kwam de betonstort voor de vloer en het dak, gevolgd door asfalteringswerkzaamheden aan het einde van 2022. Inmiddels werkt BAAK aan de laatste loodjes. De aannemerscombinatie bestaat uit Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie.

A20 en Maasdeltatunnel

Rijkswaterstaat maakte vorige maand bekend dat ook de vernieuwde A20 bijna gereed is. Weggebruikers die straks van de Blankenburgverbinding gebruikmaken komen op deze snelweg uit. Om de toestroom van het verkeer aan te kunnen werd de A20 tussen het knooppunt Vlaardingen en het Kethelplein in de afgelopen drie jaar verbreed.

Dat onderdeel van de Blankenburgverbinding is gelukt, maar hetzelfde kan niet gezegd worden voor de Maasdeltatunnel. De A24 gaat pas open wanneer de tunnel onder de rivier het Scheur op zijn plek ligt. Rijkswaterstaat en BAAK probeerden het tweede en laatste tunneldeel in april af te zinken, maar de operatie ging mis.

Door een gebroken kabel klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade aan het tunneldeel tot gevolg. De klus werd afgeblazen en uitgesteld. Inmiddels ligt het tunneldeel ter reparatie op een dok in de Botlek in Rotterdam. Rijkswaterstaat verwacht het afzinken over een paar maanden opnieuw te kunnen proberen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Hollandtunnel in de A24 is bijna klaar | Infrasite
Blankenburg

Hollandtunnel in de A24 is bijna klaar

De bouwkuip van de Hollandtunnel in aanbouw in 2021. Foto via Rijkswaterstaat (blankenburgverbinding.nl)

Vier jaar na het slaan van de eerste paal kan het opruimen beginnen. De Hollandtunnel, een ruim 500 meter lang onderdeel van de Blankenburgverbinding, is zo goed als gereed. Dat maakt Rijkswaterstaat woensdag in een online nieuwsbericht bekend.   

De tunnel ligt tussen de knooppunten Vlaardingen en Rozenburg. Hier werkt aannemerscombinatie BAAK aan de Blankenburgverbinding, ook wel bekend als de A24. De snelweg in aanbouw moet het vanaf volgend jaar mogelijk maken om van de A15 bij Rozenburg aan te sluiten op de A20 bij Vlaardingen. Op het traject komen twee tunnels te liggen: de Maasdeltatunnel onder de rivier het Scheur en de Hollandtunnel onder de grond.

De bouw van de Maasdeltatunnel werd onlangs vertraagd, maar de Hollandtunnel is bijna klaar. Rijkswaterstaat laat weten dat de Zuidbuurt, een weg die eerder is verlegd om de tunnel te kunnen bouwen, halverwege augustus wordt teruggelegd. In dezelfde maand gaat BAAK de Hollandtunnel gebruiken voor het bouwverkeer van de rest van de Blankenburgverbinding, waar naar verwachting tot 2024 aan wordt gewerkt.

Hollandtunnel

De zes rijstroken van de de Hollandtunnel – drie in elke richting – liggen op een diepte van tien meter. De eerste paal van de constructie ging vier jaar geleden de grond in. Tussen 2019 en 2021 werd de fundering aangebracht met een bouwkuip en duizenden ankers, heipalen en damwandplanken. Daarna kwam de betonstort voor de vloer en het dak, gevolgd door asfalteringswerkzaamheden aan het einde van 2022. Inmiddels werkt BAAK aan de laatste loodjes. De aannemerscombinatie bestaat uit Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie.

A20 en Maasdeltatunnel

Rijkswaterstaat maakte vorige maand bekend dat ook de vernieuwde A20 bijna gereed is. Weggebruikers die straks van de Blankenburgverbinding gebruikmaken komen op deze snelweg uit. Om de toestroom van het verkeer aan te kunnen werd de A20 tussen het knooppunt Vlaardingen en het Kethelplein in de afgelopen drie jaar verbreed.

Dat onderdeel van de Blankenburgverbinding is gelukt, maar hetzelfde kan niet gezegd worden voor de Maasdeltatunnel. De A24 gaat pas open wanneer de tunnel onder de rivier het Scheur op zijn plek ligt. Rijkswaterstaat en BAAK probeerden het tweede en laatste tunneldeel in april af te zinken, maar de operatie ging mis.

Door een gebroken kabel klapte het tunneldeel tegen een kade, met schade aan het tunneldeel tot gevolg. De klus werd afgeblazen en uitgesteld. Inmiddels ligt het tunneldeel ter reparatie op een dok in de Botlek in Rotterdam. Rijkswaterstaat verwacht het afzinken over een paar maanden opnieuw te kunnen proberen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.