n270 deurne limburgse grens branbant bouwstop
Groen licht

Vier wegenbouwprojecten maken doorstart na bouwstop in Brabant

De N270 tussen Deurne en de Limburgse grens. De weg wordt verbouwd door Strukton Civiel. Het is één van de vier projecten die alsnog kan doorgaan nadat de provincie in maart een bouwstop bekendmaakte. Foto via Strukton Civiel

Vier Brabantse wegenbouwprojecten kunnen alsnog doorgaan nadat de provincie in maart besloot om geen stikstofvergunningen meer te verlenen voor werkzaamheden met stikstofeffecten op natuurgebieden. De plannen van de projecten zijn aangepast om minder stikstofneerslag te veroorzaken, zegt de provincie in een online update. Aannemers Strukton Civiel, Mourik Infra, BAM Infra en Heijmans hebben groen licht. 

Het gaat om de werkzaamheden aan de N270 tussen Deurne en de Limburgse grens (Strukton Civiel), de N285 bij Zevenbergen (Mourik Infra), de N264 tussen Uden en Volkel (BAM Infra) en een deel van de N282 tussen Rijen, Hulten en Reeshof (Heijmans).

“Waar nodig zijn de projecten aangepast”, zegt de provincie in een online update. “Sommige werkzaamheden en maatregelen voeren we niet of anders uit, bijvoorbeeld door de inzet van elektrisch bouwmaterieel. Daardoor veroorzaken de projecten geen stikstofdepositie op nabijgelegen natuurgebieden en hebben deze projecten geen extra stikstofvergunning meer nodig.”

Dergelijke vergunningen worden sinds maart niet of nauwelijks meer verleend door de provincie, die destijds aangaf dat de natuur in Brabantse natuurgebieden te hard achteruitging om bouwprojecten door te kunnen laten gaan.

Kritiek

De beslissing van de provincie om helemaal geen vergunningen meer te verlenen stuitte op kritiek. “Alles loopt vertraging op of komt tot stilstand”, vertelde Jan van Mourik van werkgeversorganisatie VNO-NCW vorige week tegenover het vakblad Cobouw na een rondgang bij bedrijven in de provincie.

Vorige maand zei de werkgeversorganisatie in een brandbrief dat de bouwstop averechts werkt. Ook projecten die de natuurverslechtering op lange termijn verminderen komen niet van de grond, schreef VNO-NCW, die als voorbeeld wees op de aanleg van laadinfrastructuur voor elektrisch materieel.

N629 blijft stilliggen

Volgens de provinicie zijn er na de vergunningsstop in totaal vijf wegenbouwprojecten stil komen te liggen. Vier daarvan kunnen zoals eerdergenoemd doorgaan, maar het vijfde project “blijft voor onbepaalde tijd” van de baan, zegt de provincie. Dit gaat om de reconstructie van de N629 tussen Oosterhout en Dongen.

“Zelfs na aanpassingen van de plannen is de neerslag van stikstof op de natuur in de omgeving nog te groot om een vergunning te krijgen”, schrijft de provincie, die bereid zegt te zijn om een oplossing te blijven zoeken. “Op de N629 is sprake van problemen met de doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Die problemen houden onze volle aandacht”, aldus Stijn Smeulders, gedeputeerde mobiliteit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vier wegenbouwprojecten maken doorstart na bouwstop in Brabant | Infrasite
n270 deurne limburgse grens branbant bouwstop
Groen licht

Vier wegenbouwprojecten maken doorstart na bouwstop in Brabant

De N270 tussen Deurne en de Limburgse grens. De weg wordt verbouwd door Strukton Civiel. Het is één van de vier projecten die alsnog kan doorgaan nadat de provincie in maart een bouwstop bekendmaakte. Foto via Strukton Civiel

Vier Brabantse wegenbouwprojecten kunnen alsnog doorgaan nadat de provincie in maart besloot om geen stikstofvergunningen meer te verlenen voor werkzaamheden met stikstofeffecten op natuurgebieden. De plannen van de projecten zijn aangepast om minder stikstofneerslag te veroorzaken, zegt de provincie in een online update. Aannemers Strukton Civiel, Mourik Infra, BAM Infra en Heijmans hebben groen licht. 

Het gaat om de werkzaamheden aan de N270 tussen Deurne en de Limburgse grens (Strukton Civiel), de N285 bij Zevenbergen (Mourik Infra), de N264 tussen Uden en Volkel (BAM Infra) en een deel van de N282 tussen Rijen, Hulten en Reeshof (Heijmans).

“Waar nodig zijn de projecten aangepast”, zegt de provincie in een online update. “Sommige werkzaamheden en maatregelen voeren we niet of anders uit, bijvoorbeeld door de inzet van elektrisch bouwmaterieel. Daardoor veroorzaken de projecten geen stikstofdepositie op nabijgelegen natuurgebieden en hebben deze projecten geen extra stikstofvergunning meer nodig.”

Dergelijke vergunningen worden sinds maart niet of nauwelijks meer verleend door de provincie, die destijds aangaf dat de natuur in Brabantse natuurgebieden te hard achteruitging om bouwprojecten door te kunnen laten gaan.

Kritiek

De beslissing van de provincie om helemaal geen vergunningen meer te verlenen stuitte op kritiek. “Alles loopt vertraging op of komt tot stilstand”, vertelde Jan van Mourik van werkgeversorganisatie VNO-NCW vorige week tegenover het vakblad Cobouw na een rondgang bij bedrijven in de provincie.

Vorige maand zei de werkgeversorganisatie in een brandbrief dat de bouwstop averechts werkt. Ook projecten die de natuurverslechtering op lange termijn verminderen komen niet van de grond, schreef VNO-NCW, die als voorbeeld wees op de aanleg van laadinfrastructuur voor elektrisch materieel.

N629 blijft stilliggen

Volgens de provinicie zijn er na de vergunningsstop in totaal vijf wegenbouwprojecten stil komen te liggen. Vier daarvan kunnen zoals eerdergenoemd doorgaan, maar het vijfde project “blijft voor onbepaalde tijd” van de baan, zegt de provincie. Dit gaat om de reconstructie van de N629 tussen Oosterhout en Dongen.

“Zelfs na aanpassingen van de plannen is de neerslag van stikstof op de natuur in de omgeving nog te groot om een vergunning te krijgen”, schrijft de provincie, die bereid zegt te zijn om een oplossing te blijven zoeken. “Op de N629 is sprake van problemen met de doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Die problemen houden onze volle aandacht”, aldus Stijn Smeulders, gedeputeerde mobiliteit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.