Haringvlietbrug file A17 A16
Vertragingen

‘Streep door infrastructuur veroorzaakt recordschade in goederenvervoer’

File op de A16 bij de Moerdijkbrug onder Dordrecht na de afsluiting van de Haringvlietbrug op 9 juni 2023. ANP / Jeffrey Groeneweg

De economische schade door vertragingen in het Nederlandse goederenvervoer op de weg, vaarwegen en het spoor is in 2022 gestegen naar een recordhoogte van 1,7 miljard euro. Dat is mede het gevolg van de dip in de aanleg van nieuwe infrastructuur, zegt de Logistieke Alliantie op basis van een nieuw onderzoek. De organisatie roept het kabinet op om te blijven investeren in uitbreidingen van het spoor, wegen en vaarwegen.      

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloot in maart dat het overheidsbudget voor de aanleg van nieuwe wegen en vaarwegen voorlopig naar onderhoud gaat. Investeringen in de aanleg van nieuwe infrastructuur zouden zich niet of nauwelijks terugbetalen door de moeilijkheden van de stikstofcrisis.

Nu zegt de Logistieke Alliantie, een samenwerking van brancheverenigingen in de logistieke sector, dat de noodzaak van uitbreiding en aanpassing van infrastructuur “onverminderd groot” is. “Op de belangrijke goederencorridors zien we knelpunten ontstaan”, aldus voorzitter Elisabeth Post. “De schop moet zo snel mogelijk de grond in om die knelpunten aan te pakken.”

Over weg, water en spoor

De Logistieke Alliantie waarschuwt dat vrachtwagens te vaak vaststaan in files, te veel treinen kampen met spoorproblemen en binnenvaartschepen te lang wachten voor sluizen. “Alleen investeren in noodzakelijke herstelwerkzaamheden is geen optie”, zegt Post.

De voorzitter stelt dat de kosten voor het goederenvervoer in de toekomst nog verder zullen stijgen als het Rijk niet snel in nieuwe infrastructuur investeert. “En kostenstijgingen in het goederenvervoer worden uiteindelijk doorberekend aan de consument.”

Grootste schade

In het onderzoek, dat door adviesbureau Panteia werd uitgevoerd in opdracht van de Logistieke Alliantie, is te lezen welke wegen de grootste economische schade veroorzaakten. In de top drie staan de A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug.

Wat betreft de binnenvaart noemen de onderzoekers de sluizen bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen. Voor het spoorvervoer waren het de trajecten van Essen naar Kaldenkirchen, van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Streep door infrastructuur veroorzaakt recordschade in goederenvervoer’ | Infrasite
Haringvlietbrug file A17 A16
Vertragingen

‘Streep door infrastructuur veroorzaakt recordschade in goederenvervoer’

File op de A16 bij de Moerdijkbrug onder Dordrecht na de afsluiting van de Haringvlietbrug op 9 juni 2023. ANP / Jeffrey Groeneweg

De economische schade door vertragingen in het Nederlandse goederenvervoer op de weg, vaarwegen en het spoor is in 2022 gestegen naar een recordhoogte van 1,7 miljard euro. Dat is mede het gevolg van de dip in de aanleg van nieuwe infrastructuur, zegt de Logistieke Alliantie op basis van een nieuw onderzoek. De organisatie roept het kabinet op om te blijven investeren in uitbreidingen van het spoor, wegen en vaarwegen.      

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloot in maart dat het overheidsbudget voor de aanleg van nieuwe wegen en vaarwegen voorlopig naar onderhoud gaat. Investeringen in de aanleg van nieuwe infrastructuur zouden zich niet of nauwelijks terugbetalen door de moeilijkheden van de stikstofcrisis.

Nu zegt de Logistieke Alliantie, een samenwerking van brancheverenigingen in de logistieke sector, dat de noodzaak van uitbreiding en aanpassing van infrastructuur “onverminderd groot” is. “Op de belangrijke goederencorridors zien we knelpunten ontstaan”, aldus voorzitter Elisabeth Post. “De schop moet zo snel mogelijk de grond in om die knelpunten aan te pakken.”

Over weg, water en spoor

De Logistieke Alliantie waarschuwt dat vrachtwagens te vaak vaststaan in files, te veel treinen kampen met spoorproblemen en binnenvaartschepen te lang wachten voor sluizen. “Alleen investeren in noodzakelijke herstelwerkzaamheden is geen optie”, zegt Post.

De voorzitter stelt dat de kosten voor het goederenvervoer in de toekomst nog verder zullen stijgen als het Rijk niet snel in nieuwe infrastructuur investeert. “En kostenstijgingen in het goederenvervoer worden uiteindelijk doorberekend aan de consument.”

Grootste schade

In het onderzoek, dat door adviesbureau Panteia werd uitgevoerd in opdracht van de Logistieke Alliantie, is te lezen welke wegen de grootste economische schade veroorzaakten. In de top drie staan de A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug.

Wat betreft de binnenvaart noemen de onderzoekers de sluizen bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen. Voor het spoorvervoer waren het de trajecten van Essen naar Kaldenkirchen, van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.