Urbcon brug Botreep
Hergebruik

Circulair beton voor nieuwe voetgangersbrug in Rotterdam

De nieuwe voetgangersbrug aan de Botreep in Hoogvliet, Rotterdam. Foto via Gemeente Rotterdam

Voetgangers in de Rotterdamse wijk Hoogvliet kunnen sinds deze maand over een nieuwe circulaire brug aan de Botreep, zegt de gemeente in een online update. Het betonmengsel van de 23 meter lange constructie bestaat voor een deel uit cementvervangers en bijproducten. Dat bespaart volgens de gemeente uitstoot tijdens het bouwproces zonder de constructieve veiligheid in gevaar te brengen.

Naast het circulaire betonmengsel wijst de gemeente op het hergebruik van betonpuin om een deel van het grind in de brug te vervangen. “De kennis en kunde die bij dit project wordt opgedaan is van belang voor Rotterdam om in 2050 klimaatneutraal te zijn.” Tegen die tijd wil de gemeente alle restmaterialen van Rotterdamse projecten hergebruiken binnen de stad.

Om dat doel te bereiken investeert Rotterdam in verschillende initiatieven, waaronder het URBCON-project, een samenwerking van meerdere Europese steden die zoeken naar manieren om beton te produceren met hergebruikte materialen. De nieuwe voetgangersbrug in Hoogvliet werd ontworpen als onderdeel van het initiatief.

Sensoren

De brug en materialen zijn uitgebreid getest op veiligheid, zegt de gemeente, die de constructie wil blijven onderzoeken om meer te leren over circulair beton. “In het brugdek zijn glasvezelkabeltjes verwerkt. De gegevens hiervan lezen we uit met een speciaal systeem. Met een app op de telefoon meten we trillingen. Zo houden we goed in de gaten hoe het met de brug gaat.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Circulair beton voor nieuwe voetgangersbrug in Rotterdam | Infrasite
Urbcon brug Botreep
Hergebruik

Circulair beton voor nieuwe voetgangersbrug in Rotterdam

De nieuwe voetgangersbrug aan de Botreep in Hoogvliet, Rotterdam. Foto via Gemeente Rotterdam

Voetgangers in de Rotterdamse wijk Hoogvliet kunnen sinds deze maand over een nieuwe circulaire brug aan de Botreep, zegt de gemeente in een online update. Het betonmengsel van de 23 meter lange constructie bestaat voor een deel uit cementvervangers en bijproducten. Dat bespaart volgens de gemeente uitstoot tijdens het bouwproces zonder de constructieve veiligheid in gevaar te brengen.

Naast het circulaire betonmengsel wijst de gemeente op het hergebruik van betonpuin om een deel van het grind in de brug te vervangen. “De kennis en kunde die bij dit project wordt opgedaan is van belang voor Rotterdam om in 2050 klimaatneutraal te zijn.” Tegen die tijd wil de gemeente alle restmaterialen van Rotterdamse projecten hergebruiken binnen de stad.

Om dat doel te bereiken investeert Rotterdam in verschillende initiatieven, waaronder het URBCON-project, een samenwerking van meerdere Europese steden die zoeken naar manieren om beton te produceren met hergebruikte materialen. De nieuwe voetgangersbrug in Hoogvliet werd ontworpen als onderdeel van het initiatief.

Sensoren

De brug en materialen zijn uitgebreid getest op veiligheid, zegt de gemeente, die de constructie wil blijven onderzoeken om meer te leren over circulair beton. “In het brugdek zijn glasvezelkabeltjes verwerkt. De gegevens hiervan lezen we uit met een speciaal systeem. Met een app op de telefoon meten we trillingen. Zo houden we goed in de gaten hoe het met de brug gaat.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.