'Logistieke nachtmerrie'

Rijkswaterstaat weet geen raad met scheuren in betonnen duiker onder N9

N9
Een deel van de N9 in 2015. Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Rijkswaterstaat heeft tijdens een controle van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder scheuren ontdekt in het beton van een duiker onder de weg. De beheerder weet op dit moment niet wat er nodig is om de duiker te herstellen. Zolang dat wordt onderzocht gaat de weg dicht voor zwaar vrachtverkeer, zegt Rijkswaterstaat in een online update. “Een logistieke nachtmerrie”, schrijft Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een openbare reactie.  

De duiker ter hoogte van afslag Bergen dateert uit 1929 en brengt onder de weg twee watergangen bij elkaar. “Uit berekeningen blijkt dat de duiker niet meer voldoet aan het vereiste niveau van constructieve veiligheid”, zegt Rijkswaterstaat. “De komende tijd onderzoeken we wat er nodig is om de duiker te herstellen.”

Vanaf zaterdag 13 mei mag vrachtverkeer met een asbelasting van zeven ton of meer niet meer over de N9 rijden ter hoogte van Alkmaar tussen afslag Bergen en de N245. Verkeer wordt in beide richtingen omgeleid via de Helderseweg. De afsluiting houdt aan tot nader bericht, aldus Rijkswaterstaat.

Transportbranche onzeker

Volgens de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wordt de afgesloten weg gebruikt voor het vervoer van een grote stroom van agrarische producten. “Het is wederom een signaal dat de infrastructuur zwaar onder druk staat en nodig aangepakt moet worden.”

“Voor de duiker bij de N9 geldt dat er geen enkel beeld is over de mogelijke duur van een vervanging of reparatie. Die onduidelijkheid is nu net het probleem. Nu er steeds meer verbindingen uitvallen vanwege achterstallig onderhoud, is het wenselijk om snel (nood)oplossingen klaar te hebben liggen en te leren van eerdere situaties.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rijkswaterstaat weet geen raad met scheuren in betonnen duiker onder N9 | Infrasite
'Logistieke nachtmerrie'

Rijkswaterstaat weet geen raad met scheuren in betonnen duiker onder N9

N9
Een deel van de N9 in 2015. Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Rijkswaterstaat heeft tijdens een controle van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder scheuren ontdekt in het beton van een duiker onder de weg. De beheerder weet op dit moment niet wat er nodig is om de duiker te herstellen. Zolang dat wordt onderzocht gaat de weg dicht voor zwaar vrachtverkeer, zegt Rijkswaterstaat in een online update. “Een logistieke nachtmerrie”, schrijft Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een openbare reactie.  

De duiker ter hoogte van afslag Bergen dateert uit 1929 en brengt onder de weg twee watergangen bij elkaar. “Uit berekeningen blijkt dat de duiker niet meer voldoet aan het vereiste niveau van constructieve veiligheid”, zegt Rijkswaterstaat. “De komende tijd onderzoeken we wat er nodig is om de duiker te herstellen.”

Vanaf zaterdag 13 mei mag vrachtverkeer met een asbelasting van zeven ton of meer niet meer over de N9 rijden ter hoogte van Alkmaar tussen afslag Bergen en de N245. Verkeer wordt in beide richtingen omgeleid via de Helderseweg. De afsluiting houdt aan tot nader bericht, aldus Rijkswaterstaat.

Transportbranche onzeker

Volgens de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wordt de afgesloten weg gebruikt voor het vervoer van een grote stroom van agrarische producten. “Het is wederom een signaal dat de infrastructuur zwaar onder druk staat en nodig aangepakt moet worden.”

“Voor de duiker bij de N9 geldt dat er geen enkel beeld is over de mogelijke duur van een vervanging of reparatie. Die onduidelijkheid is nu net het probleem. Nu er steeds meer verbindingen uitvallen vanwege achterstallig onderhoud, is het wenselijk om snel (nood)oplossingen klaar te hebben liggen en te leren van eerdere situaties.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.