Hagesteinsebrug A27 Houten-Everdingen
Gigantische opgave

Miljardenproject A27 Houten-Everdingen definitief gegund

Als onderdeel van de opgave wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

De definitieve gunning voor de vernieuwing van de A27 tussen Houten en Everdingen staat voor de deur. Belanghebbenden konden tot 4 april bezwaar maken op de voorlopige gunning, maar nu de termijn is verstreken gaat de opdracht naar bouwcombinatie De Groene Waarden. Zij maken werk van project Houten-Everdingen, het noordelijke deel van traject Houten-Hooipolder. De route is een berucht knelpunt in de file top tien. De vernieuwing moet de doorstroming gaan verbeteren.

De bouwcombinatie sleepte de voorlopige gunning halverwege maart binnen. Daarmee ging de Alcatelperiode van start, oftewel de termijn waarin belanghebbenden bezwaar kunnen maken. De periode verstreek op dinsdag 4 april. Er zijn geen serieuze bezwaren ingediend, vertelt woordvoerder Eric van Beerendonk van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. De opdrachtgever en bouwcombinatie zijn van plan om het contract volgende week te tekenen.

De Groene Waarden bestaat uit Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland. Project Houten-Everdingen is het noordelijke deel van traject Houten-Hooipolder. Eind vorig jaar wonnen Ballast Nedam en Fluor de gunning voor het zuidelijke deel (Everdingen-Hooipolder). Samen zijn de opdrachten meer dan 1 miljard euro waard. De aannemers gaan ongeveer 47 kilometer aan snelweg vernieuwen met rijstroken en kunstwerken.

Doordeweeks ziet traject Houten-Hooipolder meer dan honderdduizend voertuigen per dag. De route is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. “De aanbestedingen markeren een belangrijke stap in de aanpak van de files op de A27”, aldus Michèle Blom, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat. “Weggebruikers gaan profiteren van een betere doorstroming op de snelweg en minder sluipverkeer op regionale wegen.”

Aan de bak

De weg tussen Houten en Everdingen wordt over zeven kilometer verbreed naar vier rijstroken. Daarnaast worden de Hagesteinsebrug en Houtensebrug vernieuwd. De Groene Waarden verwacht het werk tussen 2029 en 2031 op te leveren. De bouwcombinatie kwam volgens Rijkswaterstaat met het beste voorstel voor de opgave, maar zelfs het beste voorstel viel aanvankelijk niet binnen het projectbudget. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) liet op 13 maart weten dat het budget 54 miljoen euro extra nodig had om de aanbesteding af te kunnen ronden.

Nu beide opdrachten zijn gegund staan de eerste werkzaamheden voor de deur. “ALSÉÉN (bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor, red.) is op dit moment aan het mobiliseren”, vertelde projectmanager Dick van Klaveren van Rijkswaterstaat eerder deze week tijdens een bijeenkomst in Den Bosch. “Ze proberen overal mensen en materieel vandaan te halen, want in 2023 beginnen de eerste onderzoeken en het onderhoud areaal. In 2024 volgen de wegverbredingen die minder spannend zijn. Later komen complexe ontwerpen zoals de Merwedebrug.”

Stikstofproblematiek

Maart stond in het teken van stikstofproblematiek, maar dat ging grotendeels aan project A27 Houten-Hooipolder voorbij. De streep door wegenbouw en recente uitspraak van de Raad van State zijn niet van invloed, want het traject heeft een ‘onherroepelijk tracébesluit’. Dit betekent dat de goedkeuring van het project niet zomaar kan worden teruggedraaid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Miljardenproject A27 Houten-Everdingen definitief gegund | Infrasite
Hagesteinsebrug A27 Houten-Everdingen
Gigantische opgave

Miljardenproject A27 Houten-Everdingen definitief gegund

Als onderdeel van de opgave wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

De definitieve gunning voor de vernieuwing van de A27 tussen Houten en Everdingen staat voor de deur. Belanghebbenden konden tot 4 april bezwaar maken op de voorlopige gunning, maar nu de termijn is verstreken gaat de opdracht naar bouwcombinatie De Groene Waarden. Zij maken werk van project Houten-Everdingen, het noordelijke deel van traject Houten-Hooipolder. De route is een berucht knelpunt in de file top tien. De vernieuwing moet de doorstroming gaan verbeteren.

De bouwcombinatie sleepte de voorlopige gunning halverwege maart binnen. Daarmee ging de Alcatelperiode van start, oftewel de termijn waarin belanghebbenden bezwaar kunnen maken. De periode verstreek op dinsdag 4 april. Er zijn geen serieuze bezwaren ingediend, vertelt woordvoerder Eric van Beerendonk van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. De opdrachtgever en bouwcombinatie zijn van plan om het contract volgende week te tekenen.

De Groene Waarden bestaat uit Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland. Project Houten-Everdingen is het noordelijke deel van traject Houten-Hooipolder. Eind vorig jaar wonnen Ballast Nedam en Fluor de gunning voor het zuidelijke deel (Everdingen-Hooipolder). Samen zijn de opdrachten meer dan 1 miljard euro waard. De aannemers gaan ongeveer 47 kilometer aan snelweg vernieuwen met rijstroken en kunstwerken.

Doordeweeks ziet traject Houten-Hooipolder meer dan honderdduizend voertuigen per dag. De route is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. “De aanbestedingen markeren een belangrijke stap in de aanpak van de files op de A27”, aldus Michèle Blom, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat. “Weggebruikers gaan profiteren van een betere doorstroming op de snelweg en minder sluipverkeer op regionale wegen.”

Aan de bak

De weg tussen Houten en Everdingen wordt over zeven kilometer verbreed naar vier rijstroken. Daarnaast worden de Hagesteinsebrug en Houtensebrug vernieuwd. De Groene Waarden verwacht het werk tussen 2029 en 2031 op te leveren. De bouwcombinatie kwam volgens Rijkswaterstaat met het beste voorstel voor de opgave, maar zelfs het beste voorstel viel aanvankelijk niet binnen het projectbudget. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) liet op 13 maart weten dat het budget 54 miljoen euro extra nodig had om de aanbesteding af te kunnen ronden.

Nu beide opdrachten zijn gegund staan de eerste werkzaamheden voor de deur. “ALSÉÉN (bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor, red.) is op dit moment aan het mobiliseren”, vertelde projectmanager Dick van Klaveren van Rijkswaterstaat eerder deze week tijdens een bijeenkomst in Den Bosch. “Ze proberen overal mensen en materieel vandaan te halen, want in 2023 beginnen de eerste onderzoeken en het onderhoud areaal. In 2024 volgen de wegverbredingen die minder spannend zijn. Later komen complexe ontwerpen zoals de Merwedebrug.”

Stikstofproblematiek

Maart stond in het teken van stikstofproblematiek, maar dat ging grotendeels aan project A27 Houten-Hooipolder voorbij. De streep door wegenbouw en recente uitspraak van de Raad van State zijn niet van invloed, want het traject heeft een ‘onherroepelijk tracébesluit’. Dit betekent dat de goedkeuring van het project niet zomaar kan worden teruggedraaid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.