Regeerakkoord: maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur

maximumsnelheid
Foto ter illustratie. ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

De maximumsnelheid op de snelweg gaat waar dat kan weer terug naar 130 kilometer per uur. Dat hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken in het regeerakkoord op hoofdlijnen. Op dit moment is de snelheid overdag beperkt tot 100 kilometer per uur vanwege stikstofneerslag. De vier partijen zeggen dat actie nodig is om de bereikbaarheid in heel Nederland op orde te houden en verder te verbeteren. 

Daarbij telt elke regio, benadrukken ze. Zo vinden PVV, VVD, NSC en BBB dat bij besluiten over spoorverbindingen niet alleen de focus moet liggen op de grote steden, maar dat per regio moet worden bekeken wat er nodig is. Ook moet het busvervoer tussen dorpskernen in het landelijk gebied beter, staat in het hoofdlijnenakkoord.

‘Snelheidsverhoging niet veilig’

Veilig Verkeer Nederland zegt donderdag in een reactie dat het onveilig is om de maximumsnelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur. De organisatie noemt dat botsingen een grotere impact krijgen, de remweg langer wordt en dat grotere snelheidsverschillen tussen weggebruikers leidt tot gevaarlijke situaties. Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wil pas reageren als alle details goed zijn bekeken.

Lelylijn

Het nieuw te vormen kabinet wil verder dat de aanleg van de Lelylijn doorgaat, de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Lelystad waarover al jaren wordt gesproken. Onlangs keurde het Europees Parlement de treinverbinding goed. De vier partijen willen dat de bouw van de lijn begint in Groningen, hebben ze in het akkoord vastgelegd. Daarin pleiten ze ook voor het aansluiten van vijf treinstations op het netwerk van internationale hogesnelheidslijnen. Welke stations dat moeten worden staat niet vast, maar Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle worden als voorbeeld genoemd.

Lelystad Airport

Over Lelystad Airport is in het hoofdlijnenakkoord niets opgenomen. Een besluit over de luchthaven die jaren geleden werd aangewezen als achtervang voor Schiphol werd aanvankelijk doorgeschoven naar het nieuwe kabinet, maar in januari oordeelde de Tweede Kamer dat het vliegveld niet moest worden opengesteld voor commerciële vluchten. NSC en BBB steunden dat voorstel in de Kamer, maar VVD en PVV waren tegen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Regeerakkoord: maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur | Infrasite

Regeerakkoord: maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur

maximumsnelheid
Foto ter illustratie. ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

De maximumsnelheid op de snelweg gaat waar dat kan weer terug naar 130 kilometer per uur. Dat hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken in het regeerakkoord op hoofdlijnen. Op dit moment is de snelheid overdag beperkt tot 100 kilometer per uur vanwege stikstofneerslag. De vier partijen zeggen dat actie nodig is om de bereikbaarheid in heel Nederland op orde te houden en verder te verbeteren. 

Daarbij telt elke regio, benadrukken ze. Zo vinden PVV, VVD, NSC en BBB dat bij besluiten over spoorverbindingen niet alleen de focus moet liggen op de grote steden, maar dat per regio moet worden bekeken wat er nodig is. Ook moet het busvervoer tussen dorpskernen in het landelijk gebied beter, staat in het hoofdlijnenakkoord.

‘Snelheidsverhoging niet veilig’

Veilig Verkeer Nederland zegt donderdag in een reactie dat het onveilig is om de maximumsnelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur. De organisatie noemt dat botsingen een grotere impact krijgen, de remweg langer wordt en dat grotere snelheidsverschillen tussen weggebruikers leidt tot gevaarlijke situaties. Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wil pas reageren als alle details goed zijn bekeken.

Lelylijn

Het nieuw te vormen kabinet wil verder dat de aanleg van de Lelylijn doorgaat, de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Lelystad waarover al jaren wordt gesproken. Onlangs keurde het Europees Parlement de treinverbinding goed. De vier partijen willen dat de bouw van de lijn begint in Groningen, hebben ze in het akkoord vastgelegd. Daarin pleiten ze ook voor het aansluiten van vijf treinstations op het netwerk van internationale hogesnelheidslijnen. Welke stations dat moeten worden staat niet vast, maar Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle worden als voorbeeld genoemd.

Lelystad Airport

Over Lelystad Airport is in het hoofdlijnenakkoord niets opgenomen. Een besluit over de luchthaven die jaren geleden werd aangewezen als achtervang voor Schiphol werd aanvankelijk doorgeschoven naar het nieuwe kabinet, maar in januari oordeelde de Tweede Kamer dat het vliegveld niet moest worden opengesteld voor commerciële vluchten. NSC en BBB steunden dat voorstel in de Kamer, maar VVD en PVV waren tegen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.