Drastisch besluit

Kabinet stopt met aanleg nieuwe wegen en spoor

Het kabinet zet een streep door de aanleg van vrijwel alle nieuwe wegen en spoorlijnen in Nederland. Het geld dat daarvoor is uitgetrokken wordt vanaf nu vooral besteed aan onderhoud, zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) volgens ANP. 

“We kunnen op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren”, aldus Harbers. Als redenen noemt de minister de stikstofcrisis, personeelstekorten en stijgende prijzen. Geld voor nieuwe wegen en spoorlijnen is volgens Harbers hard nodig voor de renovatie van wegen, bruggen, viaducten en sluizen. Aanleg heeft minder prioriteit, suggereert hij.

In het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro toegewezen aan nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. Van de uitvoering komt weinig terecht. Stikstofproblematiek steekt een spaak in het wiel van opdrachtgevers. “De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen”, zegt Harbers.

Het lijkt erop dat de meeste aanlegprojecten voorlopig geen groen licht krijgen. Voorbeelden zijn wegverbredingen en nieuwe spoorlijnen. Projecten die reeds een vergunning hebben, zijn gestart of onder een tracébesluit vallen, kunnen gewoon doorgaan. Ook projecten die bijdragen aan de woningbouwafspraken uit het coalitieakkoord worden uitgezonderd, vertelt woordvoerder Inge Rijgersberg tegenover Infrasite.

Onderhoud

Harbers verwacht dat wegenbouwers in de komende jaren druk blijven met onderhoud, maar hoe je het ook wendt of keert: het besluit is ingrijpend voor de sector. Ook onderhoudsopdrachten zullen veranderen, want onderhoud dat “niet direct bijdraagt aan veiligheid en bereikbaarheid” wordt afgebouwd. Woordvoerder Rijgersberg legt uit dat onder andere bruggen en sluizen prioriteit krijgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Kabinet stopt met aanleg nieuwe wegen en spoor | Infrasite
Drastisch besluit

Kabinet stopt met aanleg nieuwe wegen en spoor

Het kabinet zet een streep door de aanleg van vrijwel alle nieuwe wegen en spoorlijnen in Nederland. Het geld dat daarvoor is uitgetrokken wordt vanaf nu vooral besteed aan onderhoud, zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) volgens ANP. 

“We kunnen op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren”, aldus Harbers. Als redenen noemt de minister de stikstofcrisis, personeelstekorten en stijgende prijzen. Geld voor nieuwe wegen en spoorlijnen is volgens Harbers hard nodig voor de renovatie van wegen, bruggen, viaducten en sluizen. Aanleg heeft minder prioriteit, suggereert hij.

In het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro toegewezen aan nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. Van de uitvoering komt weinig terecht. Stikstofproblematiek steekt een spaak in het wiel van opdrachtgevers. “De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen”, zegt Harbers.

Het lijkt erop dat de meeste aanlegprojecten voorlopig geen groen licht krijgen. Voorbeelden zijn wegverbredingen en nieuwe spoorlijnen. Projecten die reeds een vergunning hebben, zijn gestart of onder een tracébesluit vallen, kunnen gewoon doorgaan. Ook projecten die bijdragen aan de woningbouwafspraken uit het coalitieakkoord worden uitgezonderd, vertelt woordvoerder Inge Rijgersberg tegenover Infrasite.

Onderhoud

Harbers verwacht dat wegenbouwers in de komende jaren druk blijven met onderhoud, maar hoe je het ook wendt of keert: het besluit is ingrijpend voor de sector. Ook onderhoudsopdrachten zullen veranderen, want onderhoud dat “niet direct bijdraagt aan veiligheid en bereikbaarheid” wordt afgebouwd. Woordvoerder Rijgersberg legt uit dat onder andere bruggen en sluizen prioriteit krijgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.