foto via persbericht Rijkswaterstaat
Miljardenproject

Voorbereiding A27 Houten-Hooipolder vol op gang

De Merwedebrug, een van de te vernieuwen kunstwerken langs het traject. foto via Rijkswaterstaat

Drie mobiliteitsorganisaties gaan de verkeershinder van miljardenproject A27 Houten-Hooipolder verminderen door werkgevers te helpen bij het aanbieden van alternatief vervoer. Zij tekenden vandaag een contract met Rijkswaterstaat in Den Bosch. De dienst wil duizenden auto’s tijdens spitsuren wegkrijgen om verstoppingen te voorkomen. 

A27 Houten-Hooipolder is een van de grootste wegenbouwprojecten van het moment. Rijkswaterstaat vernieuwt ongeveer 47 kilometer aan snelweg met nieuwe rijstroken en kunstwerken. Wegafsluitingen zijn onvermijdelijk gedurende de bijna tien jaar lange opgave. Het doel van het project is filevermindering, maar zonder voorzorg leveren de werkzaamheden juist files op.

Rijkswaterstaat wil wegverkeer verminderen om dat laatste te voorkomen. Het meeste verkeer op de A27 is werkgerelateerd, dus werkgevers spelen hierin een belangrijke rol. Drie mobiliteitsorganisaties gaan hen adviseren over alternatief vervoer. Goedopweg, Zuid Holland Bereikbaar en Brabant Mobiliteitsnetwerk ondertekenden het plan van aanpak eerder vandaag op kantoor bij Rijkswaterstaat in Den Bosch.

Filezorg

De partners denken onder andere mee over manieren waarop werkgevers autoritten kunnen vervangen met e-bikes, deelauto’s en treinvervoer. Onder werkgevers verstaan we elke partij met medewerkers die de A27 gebruiken om op hun werk te komen. Dat zijn niet alleen bedrijven, maar ook gemeentes als Altena, bestaand uit meer dan tien Brabantse plaatsen nabij de snelweg. Hulp met filevermindering is hoognodig, zegt plaatselijk wethouder Hans Tanis (SGP). Hij noemt de verkeerssituatie “een knoop in de maag”.

“Het is lastig om Altena te bereiken”, vertelt Tanis tijdens de ondertekening in Den Bosch. “Als er een ongeluk gebeurt lopen alle mogelijke sluiproutes vol. De zorg is dat het gebied verstopt raakt wanneer de werkzaamheden zijn begonnen en er minder rijstroken beschikbaar zijn.”

De gemeente treft reeds maatregelen om toekomstige verstoppingen te voorkomen. Zo wordt het rijgedrag van werknemers geïnventariseerd. Altena kijkt of het effectief zou zijn om personeel tijdens de ochtend- en avondspits thuis te laten werken. De drie mobiliteitspartners van Rijkswaterstaat gaan diverse werkgevers helpen bij dergelijke vraagstukken.

Projectupdate

Project A27 Houten-Hooipolder nam in de afgelopen maanden een vlucht. De aanpak van het zuidelijke deel van het traject (Everdingen-Hooipolder) werd eind 2022 gegund aan ALSÉÉN, een combinatie van Ballast Nedam en Fluor Infrastructure. Het noordelijke deel (Houten-Everdingen) ligt sinds half maart bij De Groene Waarden, een combinatie van Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland.

De aanbesteding van het noordelijke deel is nog even spannend, vertelt projectmanager Dick van Klaveren van Rijkswaterstaat tijdens de bijeenkomst in Den Bosch. De gunning bevindt zich op dit moment in de ‘Alcatelperiode’, een termijn waarin belanghebbenden bezwaar kunnen maken. Van Klaveren hoopt dat het contract volgende week wordt ondertekend, maar zeker is het nog niet.

De gunning van het zuidelijke traject is reeds definitief. “ALSÉÉN is op dit moment aan het mobiliseren”, vervolgt Van Klaveren. “Ze proberen overal mensen en materieel vandaan te halen, want in 2023 beginnen de eerste onderzoeken en het onderhoud areaal. In 2024 volgen de wegverbredingen die minder spannend zijn. Later komen complexe ontwerpen zoals de Merwedebrug.”

Stikstofproblematiek

Maart stond in het teken van stikstofproblematiek, maar dat ging grotendeels aan project A27 Houten-Hooipolder voorbij. De streep door wegenbouw en aankomende stikstofuitspraak zijn niet van invloed, want het traject heeft een ‘onherroepelijk tracébesluit’. Dit betekent dat de goedkeuring van het project niet zomaar kan worden teruggedraaid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Voorbereiding A27 Houten-Hooipolder vol op gang | Infrasite
foto via persbericht Rijkswaterstaat
Miljardenproject

Voorbereiding A27 Houten-Hooipolder vol op gang

De Merwedebrug, een van de te vernieuwen kunstwerken langs het traject. foto via Rijkswaterstaat

Drie mobiliteitsorganisaties gaan de verkeershinder van miljardenproject A27 Houten-Hooipolder verminderen door werkgevers te helpen bij het aanbieden van alternatief vervoer. Zij tekenden vandaag een contract met Rijkswaterstaat in Den Bosch. De dienst wil duizenden auto’s tijdens spitsuren wegkrijgen om verstoppingen te voorkomen. 

A27 Houten-Hooipolder is een van de grootste wegenbouwprojecten van het moment. Rijkswaterstaat vernieuwt ongeveer 47 kilometer aan snelweg met nieuwe rijstroken en kunstwerken. Wegafsluitingen zijn onvermijdelijk gedurende de bijna tien jaar lange opgave. Het doel van het project is filevermindering, maar zonder voorzorg leveren de werkzaamheden juist files op.

Rijkswaterstaat wil wegverkeer verminderen om dat laatste te voorkomen. Het meeste verkeer op de A27 is werkgerelateerd, dus werkgevers spelen hierin een belangrijke rol. Drie mobiliteitsorganisaties gaan hen adviseren over alternatief vervoer. Goedopweg, Zuid Holland Bereikbaar en Brabant Mobiliteitsnetwerk ondertekenden het plan van aanpak eerder vandaag op kantoor bij Rijkswaterstaat in Den Bosch.

Filezorg

De partners denken onder andere mee over manieren waarop werkgevers autoritten kunnen vervangen met e-bikes, deelauto’s en treinvervoer. Onder werkgevers verstaan we elke partij met medewerkers die de A27 gebruiken om op hun werk te komen. Dat zijn niet alleen bedrijven, maar ook gemeentes als Altena, bestaand uit meer dan tien Brabantse plaatsen nabij de snelweg. Hulp met filevermindering is hoognodig, zegt plaatselijk wethouder Hans Tanis (SGP). Hij noemt de verkeerssituatie “een knoop in de maag”.

“Het is lastig om Altena te bereiken”, vertelt Tanis tijdens de ondertekening in Den Bosch. “Als er een ongeluk gebeurt lopen alle mogelijke sluiproutes vol. De zorg is dat het gebied verstopt raakt wanneer de werkzaamheden zijn begonnen en er minder rijstroken beschikbaar zijn.”

De gemeente treft reeds maatregelen om toekomstige verstoppingen te voorkomen. Zo wordt het rijgedrag van werknemers geïnventariseerd. Altena kijkt of het effectief zou zijn om personeel tijdens de ochtend- en avondspits thuis te laten werken. De drie mobiliteitspartners van Rijkswaterstaat gaan diverse werkgevers helpen bij dergelijke vraagstukken.

Projectupdate

Project A27 Houten-Hooipolder nam in de afgelopen maanden een vlucht. De aanpak van het zuidelijke deel van het traject (Everdingen-Hooipolder) werd eind 2022 gegund aan ALSÉÉN, een combinatie van Ballast Nedam en Fluor Infrastructure. Het noordelijke deel (Houten-Everdingen) ligt sinds half maart bij De Groene Waarden, een combinatie van Besix, Mobilis en partners Van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland.

De aanbesteding van het noordelijke deel is nog even spannend, vertelt projectmanager Dick van Klaveren van Rijkswaterstaat tijdens de bijeenkomst in Den Bosch. De gunning bevindt zich op dit moment in de ‘Alcatelperiode’, een termijn waarin belanghebbenden bezwaar kunnen maken. Van Klaveren hoopt dat het contract volgende week wordt ondertekend, maar zeker is het nog niet.

De gunning van het zuidelijke traject is reeds definitief. “ALSÉÉN is op dit moment aan het mobiliseren”, vervolgt Van Klaveren. “Ze proberen overal mensen en materieel vandaan te halen, want in 2023 beginnen de eerste onderzoeken en het onderhoud areaal. In 2024 volgen de wegverbredingen die minder spannend zijn. Later komen complexe ontwerpen zoals de Merwedebrug.”

Stikstofproblematiek

Maart stond in het teken van stikstofproblematiek, maar dat ging grotendeels aan project A27 Houten-Hooipolder voorbij. De streep door wegenbouw en aankomende stikstofuitspraak zijn niet van invloed, want het traject heeft een ‘onherroepelijk tracébesluit’. Dit betekent dat de goedkeuring van het project niet zomaar kan worden teruggedraaid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.