grootonderhoud verbreding a27 houten-hooipolder

Grootonderhoud voor A27 bij Hooipolder, verbreding begint straks

Werkzaamheden op de A27 in maart 2024. Rijkswaterstaat (a27houtenhooipolder.nl)

De A27 tussen Hooipolder en Gorinchem gaat later deze maand weer dicht voor grootonderhoud. De bouwcombinatie ALSÉÉN voert het werk uit in voorbereiding op de verbreding. Kleine reparaties en nieuwe asfaltlagen moeten ervoor zorgen dat het grote werk straks “zo min mogelijk” extra verkeershinder veroorzaakt. 

De eerstvolgende afsluiting vindt plaats van vrijdagavond 26 april tot maandagochtend 29 april. Dan is de A27 tussen de knooppunten Hooipolder en Gorinchem afgesloten voor asfalteringswerkzaamheden. Om dezelfde reden ging de weg in maart al meerdere keren dicht. Toen werd het asfalt aangebracht in de rijrichting van Hooipolder naar Gorinchem; dit keer gaat het om de andere kant.

Het werk is nodig om de weg “in goede conditie” te hebben op het moment dat de verbreding begint. Die verbreding kost honderden miljoenen en zal zo’n vijftig kilometer aan snelweg in de komende jaren veranderen. Tussen 2024 en 2031 worden er extra rij- en spitsstroken aangelegd en meerdere bruggen vernieuwd en verbreed tussen Houten en Hooipolder.

Werkzaamheden op de A27 in maart. Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Eerste van velen

Afgelopen januari stak minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een symbolische eerste schop in de grond om de start van de werkzaamheden te vieren. Sindsdien is naast het onderhoud begonnen met de aanleg van een verbindingsboog bij Raamsdonksveer, een van de meerdere kunstwerken die deel uitmaken van het project.

“Aannemerscombinatie ALSÉÉN brengt grond aan, die nog moet inklinken, en legt de basis van de verbindingsweg. Daarvoor rijden er iedere dag voortdurend vijf vrachtwagens vanaf de A59 en de Statendamweg heen en weer naar de bouwlocatie bij de Hillen om zand te lossen. In totaal gaat het om zo’n 30.000 kuub en twaalf lagen zand”, zo valt te lezen op de website van de projectorganisatie.

Twee bouwcombatines

Het doel van de verbreding is om de files op de A27 tussen Houten en Hooipolder te verminderen. Rijkswaterstaat heeft het werk in twee delen aanbesteed. De verbreding van het zuidelijke deel van de snelweg werd eind 2022 gegund aan ALSÉÉN, een bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor. Het noordelijke deel van de snelweg ging vorig jaar naar De Groene Waarden, een bouwcombinatie van Besix, Mobilis en partners Van Gelder en Mourik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Grootonderhoud voor A27 bij Hooipolder, verbreding begint straks | Infrasite
grootonderhoud verbreding a27 houten-hooipolder

Grootonderhoud voor A27 bij Hooipolder, verbreding begint straks

Werkzaamheden op de A27 in maart 2024. Rijkswaterstaat (a27houtenhooipolder.nl)

De A27 tussen Hooipolder en Gorinchem gaat later deze maand weer dicht voor grootonderhoud. De bouwcombinatie ALSÉÉN voert het werk uit in voorbereiding op de verbreding. Kleine reparaties en nieuwe asfaltlagen moeten ervoor zorgen dat het grote werk straks “zo min mogelijk” extra verkeershinder veroorzaakt. 

De eerstvolgende afsluiting vindt plaats van vrijdagavond 26 april tot maandagochtend 29 april. Dan is de A27 tussen de knooppunten Hooipolder en Gorinchem afgesloten voor asfalteringswerkzaamheden. Om dezelfde reden ging de weg in maart al meerdere keren dicht. Toen werd het asfalt aangebracht in de rijrichting van Hooipolder naar Gorinchem; dit keer gaat het om de andere kant.

Het werk is nodig om de weg “in goede conditie” te hebben op het moment dat de verbreding begint. Die verbreding kost honderden miljoenen en zal zo’n vijftig kilometer aan snelweg in de komende jaren veranderen. Tussen 2024 en 2031 worden er extra rij- en spitsstroken aangelegd en meerdere bruggen vernieuwd en verbreed tussen Houten en Hooipolder.

Werkzaamheden op de A27 in maart. Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Eerste van velen

Afgelopen januari stak minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een symbolische eerste schop in de grond om de start van de werkzaamheden te vieren. Sindsdien is naast het onderhoud begonnen met de aanleg van een verbindingsboog bij Raamsdonksveer, een van de meerdere kunstwerken die deel uitmaken van het project.

“Aannemerscombinatie ALSÉÉN brengt grond aan, die nog moet inklinken, en legt de basis van de verbindingsweg. Daarvoor rijden er iedere dag voortdurend vijf vrachtwagens vanaf de A59 en de Statendamweg heen en weer naar de bouwlocatie bij de Hillen om zand te lossen. In totaal gaat het om zo’n 30.000 kuub en twaalf lagen zand”, zo valt te lezen op de website van de projectorganisatie.

Twee bouwcombatines

Het doel van de verbreding is om de files op de A27 tussen Houten en Hooipolder te verminderen. Rijkswaterstaat heeft het werk in twee delen aanbesteed. De verbreding van het zuidelijke deel van de snelweg werd eind 2022 gegund aan ALSÉÉN, een bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor. Het noordelijke deel van de snelweg ging vorig jaar naar De Groene Waarden, een bouwcombinatie van Besix, Mobilis en partners Van Gelder en Mourik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.