prinses margriettunnel ANP
'Ramp voor Friesland'

Herstel Prinses Margriettunnel maandenlang vertraagd

De Prinses Margriettunnel tussen Sneek en Joure in februari 2023. Op het midden van de weg zie je rij zandzakken, gebruikt als ballast om omhoogkomend wegdek tegen te gaan. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

Het onderzoek naar het omhoogkomende wegdek bij de Prinses Margriettunnel duurt langer dan verwacht. Eerder beloofde Rijkswaterstaat het herstelplan in maart 2023 af te ronden, “maar dat is helaas niet haalbaar gebleken”, zegt de dienst in een online update. Rijkswaterstaat verwacht pas rond de zomer met de herstelwerkzaamheden te kunnen beginnen.

Als reden voor de vertraging noemt de dienst de druk van grondwater onder het wegdek. “Dat maakt het onderzoek naar de palen lastig. Daar komt bij dat niet alle palen nu bereikbaar zijn als gevolg van de ballast in de tunnel en het verkeer dat door de tunnel gaat”, aldus Rijkswaterstaat. De dienst verwijst naar trekpalen, onderdeel van de fundering van de Prinses Margriettunnel. Rijkswaterstaat noemt het vervangen van de trekpalen als een van de mogelijke herstelmaatregelen.

Voordat er een herstelplan wordt vastgezet wil Rijkswaterstaat aanvullend onderzoek doen naar de implementatie van trekpalen. Dat wordt volgens de dienst bemoeilijkt door verkeer en de zandzakken die in de tunnel zijn aangebracht om omhoogkomend wegdek tegen te gaan. “Naar verwachting is het herstelplan voor de zomer gereed en kunnen we met het daadwerkelijke herstel van de tunnel beginnen.”

Trekpalen zijn in meerdere Nederlandse tunnels toegepast. Vandaar onderzoekt Rijkswaterstaat tegelijkertijd wat de situatie bij de Prinses Margriettunnel zegt over de veiligheid van vergelijkbare constructies. Eerst wil de dienst alle palen in de tunnel onderzoeken. Een deel wordt pas goed bereikbaar wanneer de herstelwerkzaamheden beginnen, dus verwacht Rijkswaterstaat dit onderzoek in het najaar af te ronden.

Omhoogkomend wegdek

Het wegdek van de A7 in de Prinses Margriettunnel kwam in december vorig jaar omhoog. Rijkswaterstaat plaatste 10.000 grote zandzakken om het asfalt tegen te houden. Vermoedelijk waren de grondankers van de tunnel gebroken door druk van grondwater, maar onderzoek moet uitwijzen wat er precies aan de hand was. “Een ramp voor Friesland”, zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat na een bezoek aan de tunnel.

De schade had volgens Follow the Money voorkomen kunnen worden. Wetenschappers waarschuwden Rijkswaterstaat voor gevaar voor herhaling nadat het wegdek van de Vlaketunnel in Zeeland in 2010 loskwam, maar de dienst nam de conclusies niet over, schreef Follow the Money vorige maand.

Verkeerssituatie

De A7 in de tunnel is sinds medio februari weer gedeeltelijk open. Dat heeft een einde gebracht aan de enorme verkeersoverlast in de regio sinds de afsluiting, zegt Rijkswaterstaat in de meest recente update. Volgens de dienst is de verkeersdrukte op omleidingsroutes en omringende wegen “terug op het niveau van voor de calamiteit. Dit betekent dat er geen sprake meer is van verkeersoverlast in nabijgelegen dorpen”.

Rijkswaterstaat waarschuwt dat de toekomstige herstelmaatregelen nieuwe verkeershinder kunnen veroorzaken. “Mogelijk moeten rijstroken anders worden ingedeeld of moet de tunnel tijdelijk worden afgesloten. Dat doen we zoveel mogelijk ‘s nachts of tijdens weekenden. Weggebruikers en andere betrokkenen worden hierover op tijd geïnformeerd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Herstel Prinses Margriettunnel maandenlang vertraagd | Infrasite
prinses margriettunnel ANP
'Ramp voor Friesland'

Herstel Prinses Margriettunnel maandenlang vertraagd

De Prinses Margriettunnel tussen Sneek en Joure in februari 2023. Op het midden van de weg zie je rij zandzakken, gebruikt als ballast om omhoogkomend wegdek tegen te gaan. ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning

Het onderzoek naar het omhoogkomende wegdek bij de Prinses Margriettunnel duurt langer dan verwacht. Eerder beloofde Rijkswaterstaat het herstelplan in maart 2023 af te ronden, “maar dat is helaas niet haalbaar gebleken”, zegt de dienst in een online update. Rijkswaterstaat verwacht pas rond de zomer met de herstelwerkzaamheden te kunnen beginnen.

Als reden voor de vertraging noemt de dienst de druk van grondwater onder het wegdek. “Dat maakt het onderzoek naar de palen lastig. Daar komt bij dat niet alle palen nu bereikbaar zijn als gevolg van de ballast in de tunnel en het verkeer dat door de tunnel gaat”, aldus Rijkswaterstaat. De dienst verwijst naar trekpalen, onderdeel van de fundering van de Prinses Margriettunnel. Rijkswaterstaat noemt het vervangen van de trekpalen als een van de mogelijke herstelmaatregelen.

Voordat er een herstelplan wordt vastgezet wil Rijkswaterstaat aanvullend onderzoek doen naar de implementatie van trekpalen. Dat wordt volgens de dienst bemoeilijkt door verkeer en de zandzakken die in de tunnel zijn aangebracht om omhoogkomend wegdek tegen te gaan. “Naar verwachting is het herstelplan voor de zomer gereed en kunnen we met het daadwerkelijke herstel van de tunnel beginnen.”

Trekpalen zijn in meerdere Nederlandse tunnels toegepast. Vandaar onderzoekt Rijkswaterstaat tegelijkertijd wat de situatie bij de Prinses Margriettunnel zegt over de veiligheid van vergelijkbare constructies. Eerst wil de dienst alle palen in de tunnel onderzoeken. Een deel wordt pas goed bereikbaar wanneer de herstelwerkzaamheden beginnen, dus verwacht Rijkswaterstaat dit onderzoek in het najaar af te ronden.

Omhoogkomend wegdek

Het wegdek van de A7 in de Prinses Margriettunnel kwam in december vorig jaar omhoog. Rijkswaterstaat plaatste 10.000 grote zandzakken om het asfalt tegen te houden. Vermoedelijk waren de grondankers van de tunnel gebroken door druk van grondwater, maar onderzoek moet uitwijzen wat er precies aan de hand was. “Een ramp voor Friesland”, zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat na een bezoek aan de tunnel.

De schade had volgens Follow the Money voorkomen kunnen worden. Wetenschappers waarschuwden Rijkswaterstaat voor gevaar voor herhaling nadat het wegdek van de Vlaketunnel in Zeeland in 2010 loskwam, maar de dienst nam de conclusies niet over, schreef Follow the Money vorige maand.

Verkeerssituatie

De A7 in de tunnel is sinds medio februari weer gedeeltelijk open. Dat heeft een einde gebracht aan de enorme verkeersoverlast in de regio sinds de afsluiting, zegt Rijkswaterstaat in de meest recente update. Volgens de dienst is de verkeersdrukte op omleidingsroutes en omringende wegen “terug op het niveau van voor de calamiteit. Dit betekent dat er geen sprake meer is van verkeersoverlast in nabijgelegen dorpen”.

Rijkswaterstaat waarschuwt dat de toekomstige herstelmaatregelen nieuwe verkeershinder kunnen veroorzaken. “Mogelijk moeten rijstroken anders worden ingedeeld of moet de tunnel tijdelijk worden afgesloten. Dat doen we zoveel mogelijk ‘s nachts of tijdens weekenden. Weggebruikers en andere betrokkenen worden hierover op tijd geïnformeerd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.