Kop in het zand

Rijkswaterstaat negeerde waarschuwing voor onveilige tunnels

De Prinses Margriettunnel toen er nog niets aan de hand was. Rijkswaterstaat

De enorme schade aan de Friese Prinses Margriettunnel had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden. Toen in 2010 het wegdek van de Vlaketunnel in Zeeland loskwam, waarschuwden experts al voor het gevaar van herhaling. Ze adviseerden meer controles. Maar Rijkswaterstaat vond dat niet nodig, blijkt uit een interne memo, meldt Follow the Money.

Miljoenen kilo’s tegenwicht werden aangerukt, toen op 14 december 2022 de rijbaan op de toerit van de Prinses Margriettunnel opeens omhoogkwam. Duizenden big bags vol zand moesten het stijgende asfalt in bedwang houden.

De tunnel, onder het Prinses Margrietkanaal bij Uitwellingerga, zou om veiligheidsredenen drie maanden dichtblijven. “Een ramp voor Friesland”, noemde minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het ontstane verkeersinfarct. Twaalf jaar geleden gebeurde precies hetzelfde in de Zeeuwse Vlaketunnel. Die heeft een vergelijkbare constructie als de Prinses Margriettunnel en ze zijn allebei gebouwd in de jaren ’70.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Follow the Money

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rijkswaterstaat negeerde waarschuwing voor onveilige tunnels | Infrasite
Kop in het zand

Rijkswaterstaat negeerde waarschuwing voor onveilige tunnels

De Prinses Margriettunnel toen er nog niets aan de hand was. Rijkswaterstaat

De enorme schade aan de Friese Prinses Margriettunnel had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden. Toen in 2010 het wegdek van de Vlaketunnel in Zeeland loskwam, waarschuwden experts al voor het gevaar van herhaling. Ze adviseerden meer controles. Maar Rijkswaterstaat vond dat niet nodig, blijkt uit een interne memo, meldt Follow the Money.

Miljoenen kilo’s tegenwicht werden aangerukt, toen op 14 december 2022 de rijbaan op de toerit van de Prinses Margriettunnel opeens omhoogkwam. Duizenden big bags vol zand moesten het stijgende asfalt in bedwang houden.

De tunnel, onder het Prinses Margrietkanaal bij Uitwellingerga, zou om veiligheidsredenen drie maanden dichtblijven. “Een ramp voor Friesland”, noemde minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het ontstane verkeersinfarct. Twaalf jaar geleden gebeurde precies hetzelfde in de Zeeuwse Vlaketunnel. Die heeft een vergelijkbare constructie als de Prinses Margriettunnel en ze zijn allebei gebouwd in de jaren ’70.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Follow the Money

Journalist en redacteur voor Infrasite.