Roertunnel A73. Foto: Ballast Nedam

Werk aan A73-tunnels gegund aan Ballast Nedam en Croonwolter&dros

Foto: persbericht Ballast Nedam

Ballast Nedam en Croonwolter&dros worden verantwoordelijk voor vervanging, renovatie en het onderhoud aan de Roertunnel en Tunnel Swalmen. De onderhoudsperiode start komende zomer en duurt tenminste vijf jaar. De vervanging en renovatie staan voor de zomer van 2023 op de kalender.

De Roertunnel met een lengte van 2.400 meter en de 400 meter lange Tunnel Swalmen bevinden zich in de A73 tussen Venlo en Echt-Susteren. Dagelijks gaan er gemiddeld zo’n 45.000 voertuigen door beide objecten heen. De overlast als gevolg van de vervanging en renovatie moet voor dat verkeer zo klein mogelijk blijven. Dit deel van het werk vindt daarom in de zomer van volgend jaar plaats. Het reguliere onderhoud aan de tunnels start in augustus van dit jaar en kent een looptijd van minimaal vijf jaar.

Vervangen of upgraden

Bij de vervanging en renovatie van de technische installaties van de tunnels ligt de focus op systeemintegratie. Met behulp van de landelijke tunnelstandaard wordt gezorgd dat de objecten voldoen aan de meest actuele normen die Rijkswaterstaat stelt aan standaardisatie en veiligheid. Van de vijftig installaties die er verspreid over beide tunnels zijn, worden er tien vervangen. Deze regelen onder meer ventilatie, verlichting, video en audio. De overige tunnelsystemen krijgen door middel van upgrades een langere levensduur.

Het onderhoud begint komende zomer dus al en daar gaat een transitieperiode aan vooraf waarin de huidige onderhoudsaannemer het werk overdraagt aan Ballast Nedam en Croonwolter&dros. Uit die overdracht en de eerste periode volgen de inzichten die nodig zijn voor de vervanging en renovatie. Terwijl dat gebeurt, gaat het onderhoud overigens gewoon door.

Tweefasencontract

De klus die Rijkswaterstaat nu aan de twee aannemers heeft gegund, is er één van de vier waarbij de vorm van het tweefasencontract is gekozen. Daarbij maken opdrachtgever en opdrachtnemer samen eerst het ontwerp en bepalen ze daarna de exacte prijs voor het werk. Het idee is dat met deze benadering projecten efficiënter uitgevoerd kunnen worden, terwijl de bijbehorende risico’s beter zijn verdeeld tussen de partijen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Werk aan A73-tunnels gegund aan Ballast Nedam en Croonwolter&dros | Infrasite
Roertunnel A73. Foto: Ballast Nedam

Werk aan A73-tunnels gegund aan Ballast Nedam en Croonwolter&dros

Foto: persbericht Ballast Nedam

Ballast Nedam en Croonwolter&dros worden verantwoordelijk voor vervanging, renovatie en het onderhoud aan de Roertunnel en Tunnel Swalmen. De onderhoudsperiode start komende zomer en duurt tenminste vijf jaar. De vervanging en renovatie staan voor de zomer van 2023 op de kalender.

De Roertunnel met een lengte van 2.400 meter en de 400 meter lange Tunnel Swalmen bevinden zich in de A73 tussen Venlo en Echt-Susteren. Dagelijks gaan er gemiddeld zo’n 45.000 voertuigen door beide objecten heen. De overlast als gevolg van de vervanging en renovatie moet voor dat verkeer zo klein mogelijk blijven. Dit deel van het werk vindt daarom in de zomer van volgend jaar plaats. Het reguliere onderhoud aan de tunnels start in augustus van dit jaar en kent een looptijd van minimaal vijf jaar.

Vervangen of upgraden

Bij de vervanging en renovatie van de technische installaties van de tunnels ligt de focus op systeemintegratie. Met behulp van de landelijke tunnelstandaard wordt gezorgd dat de objecten voldoen aan de meest actuele normen die Rijkswaterstaat stelt aan standaardisatie en veiligheid. Van de vijftig installaties die er verspreid over beide tunnels zijn, worden er tien vervangen. Deze regelen onder meer ventilatie, verlichting, video en audio. De overige tunnelsystemen krijgen door middel van upgrades een langere levensduur.

Het onderhoud begint komende zomer dus al en daar gaat een transitieperiode aan vooraf waarin de huidige onderhoudsaannemer het werk overdraagt aan Ballast Nedam en Croonwolter&dros. Uit die overdracht en de eerste periode volgen de inzichten die nodig zijn voor de vervanging en renovatie. Terwijl dat gebeurt, gaat het onderhoud overigens gewoon door.

Tweefasencontract

De klus die Rijkswaterstaat nu aan de twee aannemers heeft gegund, is er één van de vier waarbij de vorm van het tweefasencontract is gekozen. Daarbij maken opdrachtgever en opdrachtnemer samen eerst het ontwerp en bepalen ze daarna de exacte prijs voor het werk. Het idee is dat met deze benadering projecten efficiënter uitgevoerd kunnen worden, terwijl de bijbehorende risico’s beter zijn verdeeld tussen de partijen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam