Pijlers zoutdam IJmuiden zijn klaar: 1.000 kuub beton, 28 meter hoog

selectieve onttrekking ijmuiden pijlers zoutdam
Een luchtfoto van de pijlers in aanbouw aan land. Rijkswaterstaat

De pijlers van de toekomstige zoutdam in IJmuiden zijn klaar. Dat maakt Rijkswaterstaat deze week bekend. In ongeveer een jaar tijd werd 1.000 kuub beton gebruikt om twee pijlers te storten van bijna 28 meter hoog. Later worden ze in het Binnenspuikanaal gehesen om een dam te vormen die zout water tegenhoudt.

Dat laatste is volgens Rijkswaterstaat nodig om schade aan de natuur, landbouw en drinkwaterproductie in de omgeving te voorkomen. In de buurt van de dam staat de Zeesluis IJmuiden, die bij het doorlaten van een enkel schip al zorgt dat er 10.000 ton zout in het Noordzeekanaal belandt, aldus de beheerder. De zoutdam moet met zijn tientallen meters hoge pijlers en wanden gaan zorgen dat dit zout het land niet verder in komt.

Een diagram van de toekomstige situatie. Artikel gaat verder na de afbeelding. © Rijkswaterstaat

Pijlers zijn klaar

Het project staat bekend als ‘Selectieve Onttrekking’. Het ontwerp en de bouw van de zoutdam werden in 2021 gegund aan Van Hattum en Blankevoort voor een aanneemsom van bijna 90 miljoen euro. Deze week hebben de pijlers van de zoutdam, die op land worden gebouwd en later het water worden ingehesen, hun hoogste punt bereikt. Dat zegt Rijkswaterstaat op vrijdag in een persbericht.

“Wat begon met een stevige ondergrond, resulteerde in twee grote pijlers van maar liefst 27,5 meter hoog. Stap voor stap zijn ze in slagen van ongeveer drie meter opgebouwd. Hiervoor is rond de 1.000 kuub beton gebruikt. Voor elke slag en betonstort werd ook bekisting en wapening aangebracht. De wapening versterkt de betonnen wanden en zorgt ervoor dat het beton tijdens het uitharden op zijn plek blijft.”

Medewerkers poseren op een van de constructies. Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Hijsen komt later

Tijdens de bouw zijn hijsankers geplaatst. Daarmee kunnen de pijlers later aan hijshaken opgetild worden voor de aanleg in het Binnenspuikanaal. “Vanbinnen zijn de pijlers nog hol”, zegt Rijkswaterstaat. “Zo zijn ze niet te zwaar om op te tillen. Pas als ze in het water zijn geplaatst, vullen we de pijlers af met zand.”

Naast de pijlers zal de zoutdam uit vijf wanden bestaan. Aan de bouw daarvan wordt in de komende tijd nog gewerkt, zegt de beheerder. “Sleephopperzuiger Charlock heeft inmiddels het Binnenspuikanaal, waar de zoutdam komt, gebaggerd tot –23 NAP. Inmiddels zijn we ook gestart met het plaatsen van de bouwkuipen op de plek waar de pijlers komen te staan.”

Volgens de projectplanning op de website van Rijkswaterstaat worden de pijlers en wanden in 2024 op hun plek gezet. Naar verwachting is de zoutdam voor het einde van volgend jaar in gebruik. Over de bouw van de pijlers maakte de beheerder een video op YouTube. Verder zijn de werkzaamheden live te volgen via een webcam.

Een van de constructies in aanbouw. © Rijkswaterstaat

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Pijlers zoutdam IJmuiden zijn klaar: 1.000 kuub beton, 28 meter hoog | Infrasite

Pijlers zoutdam IJmuiden zijn klaar: 1.000 kuub beton, 28 meter hoog

selectieve onttrekking ijmuiden pijlers zoutdam
Een luchtfoto van de pijlers in aanbouw aan land. Rijkswaterstaat

De pijlers van de toekomstige zoutdam in IJmuiden zijn klaar. Dat maakt Rijkswaterstaat deze week bekend. In ongeveer een jaar tijd werd 1.000 kuub beton gebruikt om twee pijlers te storten van bijna 28 meter hoog. Later worden ze in het Binnenspuikanaal gehesen om een dam te vormen die zout water tegenhoudt.

Dat laatste is volgens Rijkswaterstaat nodig om schade aan de natuur, landbouw en drinkwaterproductie in de omgeving te voorkomen. In de buurt van de dam staat de Zeesluis IJmuiden, die bij het doorlaten van een enkel schip al zorgt dat er 10.000 ton zout in het Noordzeekanaal belandt, aldus de beheerder. De zoutdam moet met zijn tientallen meters hoge pijlers en wanden gaan zorgen dat dit zout het land niet verder in komt.

Een diagram van de toekomstige situatie. Artikel gaat verder na de afbeelding. © Rijkswaterstaat

Pijlers zijn klaar

Het project staat bekend als ‘Selectieve Onttrekking’. Het ontwerp en de bouw van de zoutdam werden in 2021 gegund aan Van Hattum en Blankevoort voor een aanneemsom van bijna 90 miljoen euro. Deze week hebben de pijlers van de zoutdam, die op land worden gebouwd en later het water worden ingehesen, hun hoogste punt bereikt. Dat zegt Rijkswaterstaat op vrijdag in een persbericht.

“Wat begon met een stevige ondergrond, resulteerde in twee grote pijlers van maar liefst 27,5 meter hoog. Stap voor stap zijn ze in slagen van ongeveer drie meter opgebouwd. Hiervoor is rond de 1.000 kuub beton gebruikt. Voor elke slag en betonstort werd ook bekisting en wapening aangebracht. De wapening versterkt de betonnen wanden en zorgt ervoor dat het beton tijdens het uitharden op zijn plek blijft.”

Medewerkers poseren op een van de constructies. Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Hijsen komt later

Tijdens de bouw zijn hijsankers geplaatst. Daarmee kunnen de pijlers later aan hijshaken opgetild worden voor de aanleg in het Binnenspuikanaal. “Vanbinnen zijn de pijlers nog hol”, zegt Rijkswaterstaat. “Zo zijn ze niet te zwaar om op te tillen. Pas als ze in het water zijn geplaatst, vullen we de pijlers af met zand.”

Naast de pijlers zal de zoutdam uit vijf wanden bestaan. Aan de bouw daarvan wordt in de komende tijd nog gewerkt, zegt de beheerder. “Sleephopperzuiger Charlock heeft inmiddels het Binnenspuikanaal, waar de zoutdam komt, gebaggerd tot –23 NAP. Inmiddels zijn we ook gestart met het plaatsen van de bouwkuipen op de plek waar de pijlers komen te staan.”

Volgens de projectplanning op de website van Rijkswaterstaat worden de pijlers en wanden in 2024 op hun plek gezet. Naar verwachting is de zoutdam voor het einde van volgend jaar in gebruik. Over de bouw van de pijlers maakte de beheerder een video op YouTube. Verder zijn de werkzaamheden live te volgen via een webcam.

Een van de constructies in aanbouw. © Rijkswaterstaat

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.