Sluisdeur Zeesluis IJmuiden. Foto: Ko van Leeuwen / Rijkswaterstaat

BAM en VolkerWessels krijgen 60 miljoen euro compensatie voor Zeesluis IJmuiden

BAM en VolkerWessels krijgen van de overheid bijna 60 miljoen euro als compensatie voor tegenvallers bij de bouw van Zeesluis IJmuiden. Dat project kostte vele tientallen miljoenen euro’s meer dan begroot.

De bouwers vonden dat de overheid als opdrachtgever ook deels verantwoordelijk was voor de opgelopen kosten en wilden een vergoeding. Rond de opening van de sluis afgelopen januari werd duidelijk dat dit om tientallen miljoenen euro’s zou gaan. Een onafhankelijke geschillencommissie geeft de bouwers nu gelijk, schrijft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Kosten door vertragingen

Rijkswaterstaat moet BAM en VolkerWessels onder andere 10,4 miljoen euro betalen voor wijzigingen aan contracten met de bouwbedrijven. Daarnaast kent de geschillencommissie de twee bedrijven 49,5 miljoen euro toe wegens de kosten die ze moesten maken door alle vertragingen die het project had opgelopen.

Lees ook: BAM Infra Nederland verduurzaamt vaak ongevraagd

De sluis, die Zeesluis IJmuiden is genoemd, kostte zowel BAM als VolkerWessels 112 miljoen euro meer dan ze hadden begroot. Het Rijk legde eerder ook al tientallen miljoenen euro’s extra toe op het megaproject.

Meer kabels en leidingen

De nieuwe zeesluis maakt het mogelijk dat grotere schepen de haven van Amsterdam kunnen bereiken. Al vanaf het begin van de bouw waren er tegenvallers. Zo stuitten de bouwers op meer kabels, leidingen en delen van een oude sluis in de grond dan ze hadden gedacht. Ook waren er problemen met de constructie waarin de sluisdeuren moesten komen.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.