Koning opent Zeesluis IJmuiden. Foto: Rijkswaterstaat
video

Zeesluis IJmuiden officieel geopend door koning

Na een periode van ruim vijf jaar bouwen en een half jaar testen is de Zeesluis IJmuiden nu officieel in gebruik genomen. Koning Willem-Alexander nam de openingshandeling voor zijn rekening. Maar over de bouw van de sluis is nog niet alles gezegd, want de bouwers willen tientallen miljoenen van Rijkswaterstaat zien.

Dat neemt niet weg dat er met de officiële opening een mijlpaal is bereikt. Met zijn openingshandeling zorgde de koning ervoor dat de binnendeur van de grootste zeesluis ter wereld werd geopend. Het schip met de naam Bontrup Amsterdam kreeg als eerste langs deze weg toegang tot het Noordzeekanaal. Daar werd het schip welkom geheten door een vloot van schepen. De Bontrup is de eerste van velen, want de sluis moet het Noordzeekanaalgebied, de havens van Amsterdam en de Europese achterlandverbindingen de komende honderd jaar goed bereikbaar houden.

Havens altijd bereikbaar

De Zeesluis IJmuiden is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Dat laatste maakt het mogelijk om de sluis onafhankelijk van de getijden te gebruiken, wat de havens continu bereikbaar maakt. “De zeesluis torent boven het sluizencomplex IJmuiden uit”, legt Rijkswaterstaat uit. “Reden hiervoor is dat de zeesluis op een waterkerende hoogte is gebouwd van 8.85 meter boven NAP. Daarmee is de sluis voorbereid op de stijging van de zeespiegel en draagt ook in de toekomst bij aan droge voeten in het noordwestelijke deel van de Randstad.”

Bouwers willen geld zien

Maar officieel geopend betekent dus niet in alle opzichten klaar. De aannemerscombinatie OpenIJ werkte van juli 2016 tot afgelopen augustus aan het object, dat de Noordersluis uit 1929 vervangt. Dat ging allemaal niet zoals vooraf werd gehoopt. Er waren flinke tegenvallers en hoewel Rijkswaterstaat daarvoor al de portemonnee trok en 64 miljoen euro bijlegde, voelen BAM en VolkerWessels zich niet volledig gecompenseerd. Ze willen geld zien en dat zou om tientallen miljoenen euro’s gaan, mogelijk zelfs om 100 miljoen euro.

Bekijk hieronder de video van de openingshandeling. Foto en video: Rijkswaterstaat.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Zeesluis IJmuiden officieel geopend door koning | Infrasite
Koning opent Zeesluis IJmuiden. Foto: Rijkswaterstaat
video

Zeesluis IJmuiden officieel geopend door koning

Na een periode van ruim vijf jaar bouwen en een half jaar testen is de Zeesluis IJmuiden nu officieel in gebruik genomen. Koning Willem-Alexander nam de openingshandeling voor zijn rekening. Maar over de bouw van de sluis is nog niet alles gezegd, want de bouwers willen tientallen miljoenen van Rijkswaterstaat zien.

Dat neemt niet weg dat er met de officiële opening een mijlpaal is bereikt. Met zijn openingshandeling zorgde de koning ervoor dat de binnendeur van de grootste zeesluis ter wereld werd geopend. Het schip met de naam Bontrup Amsterdam kreeg als eerste langs deze weg toegang tot het Noordzeekanaal. Daar werd het schip welkom geheten door een vloot van schepen. De Bontrup is de eerste van velen, want de sluis moet het Noordzeekanaalgebied, de havens van Amsterdam en de Europese achterlandverbindingen de komende honderd jaar goed bereikbaar houden.

Havens altijd bereikbaar

De Zeesluis IJmuiden is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Dat laatste maakt het mogelijk om de sluis onafhankelijk van de getijden te gebruiken, wat de havens continu bereikbaar maakt. “De zeesluis torent boven het sluizencomplex IJmuiden uit”, legt Rijkswaterstaat uit. “Reden hiervoor is dat de zeesluis op een waterkerende hoogte is gebouwd van 8.85 meter boven NAP. Daarmee is de sluis voorbereid op de stijging van de zeespiegel en draagt ook in de toekomst bij aan droge voeten in het noordwestelijke deel van de Randstad.”

Bouwers willen geld zien

Maar officieel geopend betekent dus niet in alle opzichten klaar. De aannemerscombinatie OpenIJ werkte van juli 2016 tot afgelopen augustus aan het object, dat de Noordersluis uit 1929 vervangt. Dat ging allemaal niet zoals vooraf werd gehoopt. Er waren flinke tegenvallers en hoewel Rijkswaterstaat daarvoor al de portemonnee trok en 64 miljoen euro bijlegde, voelen BAM en VolkerWessels zich niet volledig gecompenseerd. Ze willen geld zien en dat zou om tientallen miljoenen euro’s gaan, mogelijk zelfs om 100 miljoen euro.

Bekijk hieronder de video van de openingshandeling. Foto en video: Rijkswaterstaat.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.