Binnenspuikanaal met Spui- en Gemaalcomplex. Foto: Topview Luchtfotografie / Rijkswaterstaat

Van Hattum en Blankevoort bouwt constructie tegen verzilting Noordzeekanaal

De bouw van een constructie voor het zogenaamde selectief onttrekken bij de Zeesluis IJmuiden wordt gemaakt door Van Hattum en Blankevoort. De constructie moet de toename van verzilting in het Noordzeekanaal tegengaan. Via de sluis zal er namelijk veel meer zeewater het kanaal instromen dan nu gebeurt. Het werk gaat eind dit jaar van start.

De Zeesluis IJmuiden zal de huidige Noordersluis vervangen. Bij het schutten van schepen door de nieuwe sluis zal straks twee keer zoveel zout water het Noordzeekanaal instromen dan nu het geval is. Dat water moet weer worden afgevoerd om de nadelige gevolgen van te veel zout in het kanaal voor de natuur, land- en tuinbouw en de drinkwatervoorziening te voorkomen.

Uniek vanwege omvang

Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan naar oplossingen voor dit probleem en alleen de selectieve onttrekking komt hiervoor in aanmerking. De methode is op zichzelf niet nieuw, want bij een gemaal in Den Helder wordt het op veel kleinere schaal toegepast. De constructie die bij Zeesluis IJmuiden nodig is, wordt volgens RWS dan ook vanwege zijn omvang uniek.

Lees ook: Bouw Zeesluis IJmuiden bijna klaar

“De oplossing is gevonden in het selectief afvoeren van zoutwater via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden”, legt Rijkswaterstaat uit. “In het Binnenspuikanaal voor de spuisluis en het gemaal komt een betonnen wand. Onder in de wand komt op een diepte tussen 16 en 23 meter een opening. Voor de wand wordt de bodem aanzienlijk verdiept, zodat het zwaardere zoute water zich hierin verzamelt. Bij het afvoeren van het water stroomt het zoute water vanuit de onderste waterlaag door de opening. De wand houdt het zoetere water in de bovenste waterlaag van het Noordzeekanaal tegen.”

Als beste beoordeeld

De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en Van Hattum en Blankevoort wordt ingevuld door middel van een Design & Construct Contract. De aannemer is daardoor verantwoordelijk voor het ontwerpen en realiseren van de constructie. Er waren meerdere bedrijven in de race voor deze opdracht, maar de inschrijving van Van Hattum en Blankevoort werd als beste beoordeeld.

Lees ook: Rijkwaterstaat: veel te weinig budget voor instandhouden infrastructuur

“Zo scoorden zij goed op onder andere het risico van zandafschuiving. Hiervoor worden extra maatregelen getroffen, zoals het trillingsarm aanbrengen van damwanden. Ook heeft Van Hattum en Blankevoort de beste plannen om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken”, legt Rijkswaterstaat de gunning uit.

Het is een aanzienlijke klus waar naar verwachting eind dit jaar mee wordt begonnen. Zo’n drie jaar later moet de constructie dan gereed zijn. Maar de Zeesluis IJmuiden wordt als het goed is in januari 2022 al in gebruik genomen. De Noordersluis blijft daarom langer beschikbaar om verdere verzilting van het Noordzeekanaal tegen te gaan.

Lees ook: Onderhoud uiterwaarden Rijn en Maas ‘modern’ in de markt gezet

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.