Oplossing gezocht voor achterstallig onderhoud: ‘Zonder lopen we vast’
De Nederlandse infrastructuur staat nog niet op bezwijken, maar de kans neemt met de dag toe. Dat laten meerdere ingenieurs en infrabeheerders weten aan Infrasite en het vakblad Cobouw. Er moet iets gebeuren, zo klinkt het in de markt. Ideeën over de oplossing verschillen. “Als we geen productiviteitssprong maken, dan lopen we vast.”
Dat laatste zei directeur William van Niekerk van TKI Bouw en Techniek eerder dit jaar op een bijeenkomst in Den Haag. De organisatie heeft samen met tientallen bouw- en infrabedrijven 100 miljoen euro opgehaald bij de overheid voor projecten die de productiviteit in de branche moeten gaan verhogen. Voorbeelden zijn tools om de staat van een weg of kunstwerk sneller en nauwkeuriger vast te stellen. Niet onbelangrijk in een tijd waar Rijkswaterstaat aan “de grootste onderhoudsbeurt ooit” werkt, zoals minister Harbers de renovatieopgave laatst omschreef.
‘De kans op bezwijken neemt toe’
Rijkswaterstaat roept al jaren dat veel Nederlandse kunstwerken aan onderhoud toe zijn of binnenkort worden. Dat kan Fred Westenberg beamen. Hij is de directeur van Ingenieursbureau Westenberg, een bedrijf dat jaarlijks meer dan 10.000 kunstwerken inspecteert. Ze zijn er lang niet altijd goed aan toe, vertelt Westenberg tegenover het vakblad Cobouw. “De kans op bezwijken neemt toe. Bij een aantal objecten begint de situatie echt nijpend te worden. Beheerders, behalve dan Rijkswaterstaat, zijn zich daar echter nauwelijks van bewust.”
De dreiging zit hem vooral in het onbekende, ziet de directeur. Volgens hem weten provincies en gemeenten lang niet altijd met welke materialen de kunstwerken in hun beheer nu precies zijn gebouwd. Ook als het wel duidelijk is dat een brug of viaduct moet worden vernieuwd, is het nog maar de vraag of er genoeg geld en capaciteit is om daar op korte termijn wat aan te doen. Bouwmaterialen worden duurder en aannemers hebben vaak nog maanden aan werk liggen. Als gevolg blijft achterstallig onderhoud soms achterstallig.
Oplossingen gezocht
In Noord-Holland denken ze een oplossing in handen te hebben. Nog voor de komende zomer moet er een gezamenlijke ‘onderhoudsagenda’ komen voor 44 gemeenten, de waterschappen en Rijkswaterstaat. In die agenda worden werkzaamheden op elkaar afgestemd en soortgelijke problemen in kaart gebracht, meldt Cobouw. De bedoeling is dat de capaciteit van aannemers en beheerders beter wordt benut en de totale onderhoudsopgave daardoor productiever verloopt.
Ligt het aan HZC, dan gaan beheerders nog een stapje verder. Chris van Veldhuizen, directeur van de vakvereniging, pleit voor een ‘Deltaplan Infra’. Het idee is dat overheden op langere termijn met elkaar en aannemers samenwerken om de renovatieopgave aan te pakken zoals eerder gebeurde voor de Deltawerken en het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Opdrachtgevers moeten meer faciliteren en vaker risico’s op zich nemen om vertragingen van onderhoud te voorkomen, zegt Van Veldhuizen, zoals in januari nog gebeurde met het mislukken van de aanbesteding van de Van Brienenoordbrug.
Lees ook: