Bouwplaats BAM

BAM: risicovermindering grote infraprojecten houdt ‘hoge prioriteit’

Bouwconcern BAM kampt nog altijd met problemen bij grote Nederlandse infraprojecten. De financiële resultaten bleven opnieuw achter in het derde kwartaal van 2021. Verdere risicovermindering van de divisie Grote Projecten van de Nederlandse infra-activiteiten blijft dan ook “hoge prioriteit” houden, stelt topman Ruud Joosten in een handelsupdate.

Over de gehele linie kan BAM wel goede cijfers overleggen over de eerste negen maanden van dit jaar. De omzet nam met 11 procent toe tot bijna 5,4 miljard euro en lag daarmee ook hoger dan vóór corona. De ingezette strategie waarbij de onderneming de portefeuille opschudt, minder risico’s neemt en de winstgevendheid wil verbeteren, lijkt zich daarmee uit te betalen. Vooral de divisie Bouw en Vastgoed presteerde goed.

De bijdrage van de infratak lag dus wel onder het niveau van het derde kwartaal van 2020, waarvan een positieve schikking voor een Belgisch project deel uitmaakte. De opnieuw achterblijvende prestatie van de divisie Grote Projecten werd volgens BAM afgelopen kwartaal gecompenseerd door goede resultaten van overige Nederlandse infra-activiteiten.

Toeleveringsketen onder druk

Het bouwbedrijf merkt wel op dat de toeleveringsketen onder druk staat. Joosten had eerder al aangegeven dat het naast projecten grijpt vanwege de hoge kosten voor personeel en materiaal. Ook is BAM nog in gesprek met opdrachtgevers over de timing en afwikkeling van enkele “substantiële claims”. Bij projecten waar geld op is verloren, kan mogelijk nog geld worden verhaald op opdrachtgevers.

Zo is voor de aanleg van de zeesluis in IJmuiden een zogeheten commissie van wijzen aan het kijken of Rijkswaterstaat ook deels verantwoordelijk is voor de opgelopen kosten. De kostenoverschrijding voor dat project was 112 miljoen euro.

Hoge orderportefeuille

De orderportefeuille van BAM blijft met 13,5 miljard euro hoog, stelt Joosten. “We zien een gezond aanbod van projectmogelijkheden, ook gedreven door stimuleringsprogramma’s van de Britse en Ierse overheid en de grote vraag naar duurzame oplossingen en naar nieuwe woningen in Nederland. Tegen deze achtergrond liggen we op schema om onze strategische doelstellingen voor 2023 te realiseren.” Voor het hele jaar moet de winstmarge op 3,5 procent uitkomen.

Bron: DM/ANP

Lees ook: Halfjaarcijfers BAM: prestatie Nederlandse infra-tak blijft achter

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.

BAM: risicovermindering grote infraprojecten houdt ‘hoge prioriteit’ | Infrasite
Bouwplaats BAM

BAM: risicovermindering grote infraprojecten houdt ‘hoge prioriteit’

Bouwconcern BAM kampt nog altijd met problemen bij grote Nederlandse infraprojecten. De financiële resultaten bleven opnieuw achter in het derde kwartaal van 2021. Verdere risicovermindering van de divisie Grote Projecten van de Nederlandse infra-activiteiten blijft dan ook “hoge prioriteit” houden, stelt topman Ruud Joosten in een handelsupdate.

Over de gehele linie kan BAM wel goede cijfers overleggen over de eerste negen maanden van dit jaar. De omzet nam met 11 procent toe tot bijna 5,4 miljard euro en lag daarmee ook hoger dan vóór corona. De ingezette strategie waarbij de onderneming de portefeuille opschudt, minder risico’s neemt en de winstgevendheid wil verbeteren, lijkt zich daarmee uit te betalen. Vooral de divisie Bouw en Vastgoed presteerde goed.

De bijdrage van de infratak lag dus wel onder het niveau van het derde kwartaal van 2020, waarvan een positieve schikking voor een Belgisch project deel uitmaakte. De opnieuw achterblijvende prestatie van de divisie Grote Projecten werd volgens BAM afgelopen kwartaal gecompenseerd door goede resultaten van overige Nederlandse infra-activiteiten.

Toeleveringsketen onder druk

Het bouwbedrijf merkt wel op dat de toeleveringsketen onder druk staat. Joosten had eerder al aangegeven dat het naast projecten grijpt vanwege de hoge kosten voor personeel en materiaal. Ook is BAM nog in gesprek met opdrachtgevers over de timing en afwikkeling van enkele “substantiële claims”. Bij projecten waar geld op is verloren, kan mogelijk nog geld worden verhaald op opdrachtgevers.

Zo is voor de aanleg van de zeesluis in IJmuiden een zogeheten commissie van wijzen aan het kijken of Rijkswaterstaat ook deels verantwoordelijk is voor de opgelopen kosten. De kostenoverschrijding voor dat project was 112 miljoen euro.

Hoge orderportefeuille

De orderportefeuille van BAM blijft met 13,5 miljard euro hoog, stelt Joosten. “We zien een gezond aanbod van projectmogelijkheden, ook gedreven door stimuleringsprogramma’s van de Britse en Ierse overheid en de grote vraag naar duurzame oplossingen en naar nieuwe woningen in Nederland. Tegen deze achtergrond liggen we op schema om onze strategische doelstellingen voor 2023 te realiseren.” Voor het hele jaar moet de winstmarge op 3,5 procent uitkomen.

Bron: DM/ANP

Lees ook: Halfjaarcijfers BAM: prestatie Nederlandse infra-tak blijft achter

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.