Halfjaarcijfers BAM: prestatie Nederlandse infra-tak blijft achter

De goede financiële resultaten van bouwconcern BAM in de eerste zes maanden van 2021 zijn niet te danken aan de Nederlandse infra. Vooral door kostenoverschrijdingen bij grote infrastructurele projecten, was dit de enige tak binnen het bedrijf die verlies leed. Het bouwconcern waarschuwt dat de marktomstandigheden in deze Nederlandse tak moeilijker worden, omdat tenders worden uitgesteld en er meer concurrentie komt.

De halfjaarcijfers zijn nog steeds goed, met een omzet van 3,6 miljard euro. “Alle activiteiten droegen bij aan deze positieve ontwikkeling, behalve de Nederlandse infra-activiteiten, vanwege een aanzienlijke kostenoverschrijding in de divisie Grote Projecten. Dit versterkt BAM’s strategische beslissing niet in te schrijven op de zeer grote projecten tegen een vaste aanneemsom in één aanbestedingsfase”, aldus Ruud Joosten, CEO van Koninklijke BAM Groep.

De Nederlandse infrastructuurtak was het enige onderdeel van de Koninklijke BAM Groep waar de zaken er niet beter voor stonden dan vorig jaar. En de uitkijk is niet per definitie positief. Er worden op korte termijn tekorten voorzien en de prijzen voor materialen nemen juist toe. Behalve problemen rondom aanbestedingen en meer concurrentie, zorgt de vertraging bij het vormen van een nieuwe regering voor onzekerheid over stikstof en budgettoewijzingen in Nederland.

Opdrachten

De hoge prijzen voor materialen en personeelskosten zorgen er soms voor dat bouwer BAM opdrachten misloopt. “Een aanbesteding duurt soms wel een tijd en nu is de prijs voor staal bijvoorbeeld een stuk hoger. Dan kan de prijs veel hoger uitvallen dan we eerder verwacht hadden”, legt topman Ruud Joosten uit. “Soms schrikken opdrachtgevers daarvan en kiezen ze ervoor om naar een concurrent te gaan die de risico’s op kostenstijgingen wel wil dragen.”

BAM is juist bezig om minder van dat soort risico’s te lopen nadat het bedrijf bij met name grote projecten geplaagd werd door kostenoverschrijdingen. In vrijwel alle contracten zijn de materiaalkosten dus afgedekt, waardoor prijsstijgingen doorberekend kunnen worden.

Ook nu nog zijn er kostenoverschrijdingen bij grote infrastructuurprojecten. In de driejarige looptijd van de nieuwe strategie moeten dergelijke projecten worden afgerond en daarmee het risico verdwijnen bij BAM. Bij nieuwe opdrachten wil het bouwconcern niet meer alle risico’s dragen, maar die delen met de opdrachtgever. Bang om contracten mis te lopen is het bedrijf niet. Zelfs door grote risico’s te mijden krijgt het bedrijf er net zo veel opdrachten bij als het afrondt.

Financiële afrekening

Bij de projecten waar BAM in het verleden geld op verloor, kan mogelijk nog wat geld worden verhaald op de opdrachtgevers. Zo is voor de aanleg van de zeesluis in IJmuiden een zogeheten commissie van wijzen aan het kijken of Rijkswaterstaat ook deels verantwoordelijk is voor de opgelopen kosten.

“Wij hebben dat contract getekend en die kosten gemaakt”, zegt Joosten. “Maar Rijkswaterstaat heeft ook nog wijzigingen aangebracht.” De topman wil geen voorspelling doen wat voor bedrag BAM terug zou kunnen krijgen van de 112 miljoen euro kostenoverschrijding.

Orderportefeuille

In de eerste zes maanden van 2021 groeide de orderportefeuille met 5 procent en was nog sprake van een toename in Nederland van 120 miljoen euro. Wel heeft BAM dus besloten niet mee te dingen naar verschillende grote infrastructurele werkzaamheden in Nederland, zoals de verbreding van de A27 en het Zuidas-project. In het Verenigd Koninkrijk blijft de orderportefeuille onverminderd hoog, voornamelijk door de steun van de Britse overheid. Het Verenigd Koninkrijk vindt investeringen in de infrastructuur erg belangrijk voor het economische herstel na de coronacrisis.

Het bedrijf ziet de toekomst positief tegemoet. Wel ondervindt het sectorbrede druk in sommige delen van de toeleveringsketen, blijven onderhandelingen met opdrachtgevers betreffende de timing en schikking van aanzienlijke claims voortduren en houden Covid-19-onzekerheden aan. Voor 2021 voorziet BAM een gecorrigeerde EBITDA-marge van circa 3,5 procent.

Bron: IJ/ANP

Auteur: Inge Jacobs

Halfjaarcijfers BAM: prestatie Nederlandse infra-tak blijft achter | Infrasite

Halfjaarcijfers BAM: prestatie Nederlandse infra-tak blijft achter

De goede financiële resultaten van bouwconcern BAM in de eerste zes maanden van 2021 zijn niet te danken aan de Nederlandse infra. Vooral door kostenoverschrijdingen bij grote infrastructurele projecten, was dit de enige tak binnen het bedrijf die verlies leed. Het bouwconcern waarschuwt dat de marktomstandigheden in deze Nederlandse tak moeilijker worden, omdat tenders worden uitgesteld en er meer concurrentie komt.

De halfjaarcijfers zijn nog steeds goed, met een omzet van 3,6 miljard euro. “Alle activiteiten droegen bij aan deze positieve ontwikkeling, behalve de Nederlandse infra-activiteiten, vanwege een aanzienlijke kostenoverschrijding in de divisie Grote Projecten. Dit versterkt BAM’s strategische beslissing niet in te schrijven op de zeer grote projecten tegen een vaste aanneemsom in één aanbestedingsfase”, aldus Ruud Joosten, CEO van Koninklijke BAM Groep.

De Nederlandse infrastructuurtak was het enige onderdeel van de Koninklijke BAM Groep waar de zaken er niet beter voor stonden dan vorig jaar. En de uitkijk is niet per definitie positief. Er worden op korte termijn tekorten voorzien en de prijzen voor materialen nemen juist toe. Behalve problemen rondom aanbestedingen en meer concurrentie, zorgt de vertraging bij het vormen van een nieuwe regering voor onzekerheid over stikstof en budgettoewijzingen in Nederland.

Opdrachten

De hoge prijzen voor materialen en personeelskosten zorgen er soms voor dat bouwer BAM opdrachten misloopt. “Een aanbesteding duurt soms wel een tijd en nu is de prijs voor staal bijvoorbeeld een stuk hoger. Dan kan de prijs veel hoger uitvallen dan we eerder verwacht hadden”, legt topman Ruud Joosten uit. “Soms schrikken opdrachtgevers daarvan en kiezen ze ervoor om naar een concurrent te gaan die de risico’s op kostenstijgingen wel wil dragen.”

BAM is juist bezig om minder van dat soort risico’s te lopen nadat het bedrijf bij met name grote projecten geplaagd werd door kostenoverschrijdingen. In vrijwel alle contracten zijn de materiaalkosten dus afgedekt, waardoor prijsstijgingen doorberekend kunnen worden.

Ook nu nog zijn er kostenoverschrijdingen bij grote infrastructuurprojecten. In de driejarige looptijd van de nieuwe strategie moeten dergelijke projecten worden afgerond en daarmee het risico verdwijnen bij BAM. Bij nieuwe opdrachten wil het bouwconcern niet meer alle risico’s dragen, maar die delen met de opdrachtgever. Bang om contracten mis te lopen is het bedrijf niet. Zelfs door grote risico’s te mijden krijgt het bedrijf er net zo veel opdrachten bij als het afrondt.

Financiële afrekening

Bij de projecten waar BAM in het verleden geld op verloor, kan mogelijk nog wat geld worden verhaald op de opdrachtgevers. Zo is voor de aanleg van de zeesluis in IJmuiden een zogeheten commissie van wijzen aan het kijken of Rijkswaterstaat ook deels verantwoordelijk is voor de opgelopen kosten.

“Wij hebben dat contract getekend en die kosten gemaakt”, zegt Joosten. “Maar Rijkswaterstaat heeft ook nog wijzigingen aangebracht.” De topman wil geen voorspelling doen wat voor bedrag BAM terug zou kunnen krijgen van de 112 miljoen euro kostenoverschrijding.

Orderportefeuille

In de eerste zes maanden van 2021 groeide de orderportefeuille met 5 procent en was nog sprake van een toename in Nederland van 120 miljoen euro. Wel heeft BAM dus besloten niet mee te dingen naar verschillende grote infrastructurele werkzaamheden in Nederland, zoals de verbreding van de A27 en het Zuidas-project. In het Verenigd Koninkrijk blijft de orderportefeuille onverminderd hoog, voornamelijk door de steun van de Britse overheid. Het Verenigd Koninkrijk vindt investeringen in de infrastructuur erg belangrijk voor het economische herstel na de coronacrisis.

Het bedrijf ziet de toekomst positief tegemoet. Wel ondervindt het sectorbrede druk in sommige delen van de toeleveringsketen, blijven onderhandelingen met opdrachtgevers betreffende de timing en schikking van aanzienlijke claims voortduren en houden Covid-19-onzekerheden aan. Voor 2021 voorziet BAM een gecorrigeerde EBITDA-marge van circa 3,5 procent.

Bron: IJ/ANP

Auteur: Inge Jacobs