minigraver algemeen (1)

Arbeidsinspectie gaat scherper handhaven op bouwmachines met dieselmotoren van <56kW

Foto ter illustratie. Een minigraver aan het werk in Leidsche Rijn in 2017. ANP / Fotopersburo Dijkstra / Cor Salverius

Machines met een dieselmotor van minder dan 56 kW moeten voortaan altijd een roetfilter hebben met een effectiviteit van 95 procent. De Arbeidsinspectie heeft haar beleid aangescherpt en gaat hier nu op handhaven.

Dat laat de werkgeversorganisatie Bouwend Nederland op donderdag weten. “Werknemers die met of in de nabijheid van materieel met een dieselmotor werken, worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om je werknemers en anderen in de omgeving hiertegen te beschermen. De Nederlandse Arbeidsinspectie zal hier strenger op toezien.”

Effectieve roetfilter nu verplicht

Heeft een dieselmachine vanuit de fabriek nog geen roetfilter met een effectiviteit van 95 procent, dan moet deze in sommige gevallen alsnog worden aangebracht. “Dat is de zogenaamde retrofit roetfilter”, zegt Bouwend Nederland, die op zijn website een overzicht heeft gedeeld van de nieuwe eisen en ook uitzonderingen. Voorbeelden van het materieel waarop wordt gehandhaafd zijn graafmachines, minigravers, wielladers en shovels op diesel met een vermogen van 19 tot 56 kW.

Transitie naar emissieloos materieel

Bouwend Nederland zegt dat de verandering van het beleid van de Arbeidsinspectie in lijn is met het covenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB), een lijst met afspraken over de transitie naar emissieloos materieel die eind vorig jaar door tientallen opdrachtgevers in de bouw en infra werd ondertekend. Een van de afspraken is dat er vanaf 1 januari 2030  helemaal niet meer met dieselmachines van minder dan 56 kW wordt gewerkt, maar met emissieloze alternatieven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Bouwend Nederland

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Arbeidsinspectie gaat scherper handhaven op bouwmachines met dieselmotoren van
minigraver algemeen (1)

Arbeidsinspectie gaat scherper handhaven op bouwmachines met dieselmotoren van <56kW

Foto ter illustratie. Een minigraver aan het werk in Leidsche Rijn in 2017. ANP / Fotopersburo Dijkstra / Cor Salverius

Machines met een dieselmotor van minder dan 56 kW moeten voortaan altijd een roetfilter hebben met een effectiviteit van 95 procent. De Arbeidsinspectie heeft haar beleid aangescherpt en gaat hier nu op handhaven.

Dat laat de werkgeversorganisatie Bouwend Nederland op donderdag weten. “Werknemers die met of in de nabijheid van materieel met een dieselmotor werken, worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om je werknemers en anderen in de omgeving hiertegen te beschermen. De Nederlandse Arbeidsinspectie zal hier strenger op toezien.”

Effectieve roetfilter nu verplicht

Heeft een dieselmachine vanuit de fabriek nog geen roetfilter met een effectiviteit van 95 procent, dan moet deze in sommige gevallen alsnog worden aangebracht. “Dat is de zogenaamde retrofit roetfilter”, zegt Bouwend Nederland, die op zijn website een overzicht heeft gedeeld van de nieuwe eisen en ook uitzonderingen. Voorbeelden van het materieel waarop wordt gehandhaafd zijn graafmachines, minigravers, wielladers en shovels op diesel met een vermogen van 19 tot 56 kW.

Transitie naar emissieloos materieel

Bouwend Nederland zegt dat de verandering van het beleid van de Arbeidsinspectie in lijn is met het covenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB), een lijst met afspraken over de transitie naar emissieloos materieel die eind vorig jaar door tientallen opdrachtgevers in de bouw en infra werd ondertekend. Een van de afspraken is dat er vanaf 1 januari 2030  helemaal niet meer met dieselmachines van minder dan 56 kW wordt gewerkt, maar met emissieloze alternatieven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Bouwend Nederland

Journalist en redacteur voor Infrasite.