minister mark harbers maasdeltatunnel (1)

Minister Harbers vol lof over aanleg Maasdeltatunnel: ‘Niet lullen maar poetsen’

Minister Mark Harbers op donderdag in het laatste stukje van de Maasdeltatunnel. Promedia Group / Geert van der Klugt

De laatste meters van de Maasdeltatunnel zijn klaar voor de afbouw. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat loopt donderdagochtend 7 maart voor het eerst door de zogeheten sluitvoeg, het laatste stukje van de puzzel die de tunnel waterdicht houdt. Naar verwachting rijden de eerste auto’s hier in december doorheen. “De bouwers hebben er keihard aan gewerkt. Niet lullen maar poetsen”, zegt de minister op zijn Rotterdams. 

Rijkswaterstaat riep het in februari al: dit jaar wordt het jaar van de feestjes voor de A24, ook wel bekend als de Blankenburgverbinding. Het eerste feestje vond donderdagochtend plaats. De minister van Infrastructuur en Waterstaat en wethouders van Rotterdam en Vlaardingen liepen voor het eerst door de sluitvoeg heen. Dat is een ruimte van zo’n twee meter tussen het laatste deel van de tunnel en de toerit in Vlaardingen. Hij is sinds deze week klaar. Dat betekent dat de tunnel aan een stuk van oever naar oever doorloopt. En daarmee is de afbouwfase nu echt in volle gang.

Artikel gaat verder na de foto. 

De toerit van de tunnel bij Vlaardingen op 12 februari 2024. Vorig jaar lag de vloer nog open en stonden het betonnen dak en de wanden in de steigers. © ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

De bouw van een sluitvoeg

Op de plek van de sluitvoeg stond een paar maanden terug nog water. De Maasdeltatunnel is een zinktunnel, wat inhoudt dat de bouwers de tunnel in twee afzonderlijke delen naar de bodem van de rivier het Scheur hebben laten zinken. Eenmaal afgezonken was de tunnel dus geen waterdicht geheel. Om dat wel zo te krijgen is onder andere een stalen bekisting gebouwd tussen de tunnel en de toerit in Vlaardingen. Het water in de stalen ruimte is vervolgens weggepompt. De vloer, het dak en de wanden zijn in de afgelopen maanden met beton gestort. Nu is de sluitvoeg droog en klaar.

Artikel gaat verder na de foto.

sluitvoeg
Infrasite bezocht de sluitvoeg op donderdag 7 maart. Hij werd een dag eerder afgerond. © Promedia Group / Geert van der Klugt

De aanleg van de sluitvoeg was een van de interessantere onderdelen van de bouw van de tunnel, vindt projectdirecteur Bert Ariën van de bouwcombinatie en hoofdaannemer Baak. In een relatief krappe ruimte werd eerst de bekisting en daarna het beton aangebracht. Dat gebeurde temidden van de rivier het Scheur, op diepte en met water aan alle kanten. Ondanks die kwetsbaarheid is het gelukt. Met de afronding is de eindsprint van het project begonnen, vertelt Ariën tegenover Infrasite.

De bouw van de Maasdeltatunnel ging niet zonder problemen. De aanleg van het bijna kilometer lange kunstwerk werd in 2023 herhaaldelijk vertraagd. In april brak een kabel tijdens de afzinkoperatie en klapte het tunneldeel tegen een kade. De reparatie van de schade nam maanden in beslag. Nog een paar maanden aan uitstel gingen voorbij. In november lukte het eindelijk om de tunnel op zijn plek te krijgen. Sindsdien zijn alle ogen gericht op de afbouw.

Dit moet er nog gebeuren

De A24, waar de Maasdeltatunnel een belangrijk deel van uitmaakt, gaat naar verwachting in december open voor weggebruikers. Dat liet Rijkswaterstaat eerder dit jaar weten. De beheerder hoopt de definitieve openingsdatum voor de zomer bekend te maken, zegt omgevingsmanager Jörgen van der Meer terwijl hij donderdagochtend door de tunnel loopt. Eerst moet er nog het een en ander gebeuren.

Naast de Maasdeltatunnel bestaat de A24 onder andere uit de Hollandtunnel, zes nieuwe rijstroken en aanpassingen van de A15, A20 en knooppunten Vlaardingen en Rozenburg. Infrasite schreef eerder een artikel met een overzicht van de resterende werkzaamheden. Een daarvan is de inpassing van de snelweg in de omgeving. Zo zijn donderdagochtend meer dan tien graafmachines te zien op en rondom het dak van de toerit van de Maasdeltatunnel bij Vlaardingen. De machines ruimen de boel op nu de ruwbouw klaar is. Grond die eerder werd afgegraven krijgt een nieuwe plek.

Artikel gaat verder na de foto. 

Een kaart van de A24 in aanbouw. Bron: © e-tol.nl

Invloed op de natuur

Elders bij de snelweg worden dit jaar zaadjes geplant voor bomen en gras. Het doel is om een deel van de natuur te herstellen die verloren ging voor de aanleg van de tunnel. Dat was voor de inwoners van Vlaardingen een punt van zorg toen de plannen voor de tunnel jaren geleden werden gemaakt, vertelt burgemeester Bert Wijbenga tegenover Infrasite. Nu de tunnel er eindelijk ligt zijn die zorgen wat minder, zegt hij. De mensen hier kunnen straks voor het eerst in de geschiedenis onder het water naar Rozenburg rijden. En dat is ook wat waard.

Artikel gaat verder na de foto.

De Hollandtunnel, gezien vanuit de lucht. In de grond boven het tunneldak (links) wordt nog gras geplant. © Bron: Blankenburgverbinding.nl

Weggebruikers betalen mee

De A24 gaat de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbinden. Het zal net zoals de Van Brienenoordbrug en Beneluxtunnel een manier zijn om Rotterdam in of uit te komen. Gratis wordt het overigens niet. Weggebruikers betalen straks mee met de kosten van het bouwproject. Elke rit over de nieuwe snelweg zal €1,45 kosten voor normaal verkeer en €8,70 voor zwaar verkeer. Met de tolheffing moet uiteindelijk ruim €300 miljoen worden terugverdiend. Het is slechts een deel van de totale prijs voor de aanleg van de snelweg, waar door de overheid in totaal 2,2 miljard euro voor is begroot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.