Blankenburgverbinding open in december: dit moet er nog gebeuren
De aanleg van de A24, ook wel bekend als de Blankenburgverbinding, is in december klaar. Dat bevestigt Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. In dit artikel: een greep uit de resterende werkzaamheden voor het miljardenproject.
Als vorig jaar het jaar van de tegenslagen was, dan is dit jaar “het jaar van de feestjes”. Dat zegt omgevingsmanager Marlies Langbroek van Rijkswaterstaat deze week tijdens een informatiebijeenkomst over het project. De verwachting is dat er in november gevierd kan worden dat de Blankenburgverbinding in december open gaat voor weggebruikers. Wielrensters van de Toure de France Femmes gaan deze zomer zelfs al over de snelweg heen. De eindstreep van het project is na jaren aan werkzaamheden in zicht.
Maasdeltatunnel
Binnen de Maasdeltatunnel, die vorig jaar werd afgezonken naar de bodem van de rivier het Scheur, wordt dit jaar nog volop gewerkt. Technische installaties, hittewerende platen, barriers en ook asfalt worden later in 2024 aangebracht. De komende tijd staat in het teken van de afronding van de sluitmoot, een ongeveer twee meter breed stukje van de puzzel die de tunnel waterdicht houdt. Rijkswaterstaat legt het in deze video uit. In maart is de sluitmoot helemaal klaar, waarna de kopschotten kunnen worden verwijderd. Die bieden nu nog bescherming bij een eventuele lekkage. Na de verwijdering is het mogelijk om met droge voeten door de tunnel van de ene oever naar de andere oever te lopen.
De bouw van de Maasdeltatunnel ging niet zonder problemen. De aanleg van het bijna kilometer lange kunstwerk werd in 2023 herhaaldelijk vertraagd. In april brak een kabel tijdens de afzinkoperatie en klapte het tunneldeel tegen een kade. De reparatie van de schade nam maanden in beslag. Nog een paar maanden aan uitstel gingen voorbij. In november lukte het eindelijk om de tunnel op zijn plek te krijgen. Sindsdien zijn alle ogen gericht op de afbouw.
Het artikel gaat verder na de onderstaande foto’s.
Hollandtunnel
Ook buiten de tunnel moet nog het nodige gebeuren. Omgevingsadviseur Frank Boom van Rijkswaterstaat benadrukt dat de Blankenburgverbinding niet alleen om de Maasdeltatunnel draait. Het project bestaat verder onder andere uit de bouw van de Hollandtunnel, de aanleg van zes nieuwe rijstroken en aanpassingen van de A15, A20 en knooppunten Vlaardingen en Rozenburg.
Het werk aan de Hollandtunnel is bijna klaar, zo maakte Rijkswaterstaat vorig jaar al bekend. Aan de ruwbouw van de bijna 500 meter lange landtunnel hoeft niets meer te worden gedaan. Ook de afbouw is voor een groot deel gereed. De hittewerende platen zitten aan de wand en tunneltechnische installaties zoals ventilatoren en lichten zijn geïnstalleerd en getest. Het asfalt en de belijning moeten nog wel worden aangebracht, zegt omgevingsmanager Anne Peters van de bouwcombinatie Baak, de hoofdaannemer van het project. “Daar wordt in de komende tijd aan gewerkt.”
Artikel gaat verder na de foto.
A20 en A15
Ook op de A20 is veel van het werk al gedaan. Rijbanen kregen stiller asfalt, bij het knooppunt Vlaardingen werden verbindingsbogen gebouwd en onder de snelweg kwamen faunapassages te liggen. Dit jaar worden de kunstwerken bij het knooppunt afgewerkt en vinden er asfaltreparaties plaats.
Voor de A15 zijn nog grootschalige werkzaamheden nodig, zegt Peters. De snelweg wordt later dit jaar omgebouwd van drie versmalde rijstroken naar twee normale rijstroken. De uiteindelijke indeling is volgens Rijkswaterstaat veiliger dan de huidige. De beheerder verwacht dat twee rijstroken voldoende zijn voor de doorstroming. Het idee is dat een deel van het huidige verkeer op de A15 straks gebruik zal maken van de A24.
Naast het werk aan de wegen worden er dit jaar zaadjes geplant voor riet en bomen in de omgeving rondom de verbinding. Veel van het groen dat voor het project werd verwijderd komt volgens de omgevingsmanagers terug.
Begroting en tol
Voor de aanleg van de snelweg is op het moment van schrijven een budget begroot van in totaal 2,2 miljard euro. Om een deel van de kosten terug te verdienen, werd in 2016 besloten om tol te gaan heffen na de openstelling van de snelweg.
Dit betekent dat elke weggebruiker van de nieuwe A24, uitgezonderd bijzonder verkeer, in de komende jaren zal moeten betalen voor elke gemaakte rit. De huidige prijs is €1,45 per rit voor voertuigen van minder dan 3.500 kilogram. Voertuigen van meer dan 3.500 kilogram betalen €8,70.
De tolheffing zal voor het eerst in Nederland automatisch plaatsvinden op basis van nummerborden van voertuigen. Er komen dus geen tolpoortjes. Infrasite schreef er eerder een uitgebreid artikel over.
Lees ook: