verbreding A27 houten-hooipolder Keizersveerbrug

‘Eerste’ schop voor verbreding A27 Houten-Hooipolder

De Keizersveerbruggen in 2015. Ze worden als onderdeel van het project vervangen door twee nieuwe bruggen. Ook de Houtensebrug, Hagesteinsebrug en Merwedebrug gaan op de schop. Beeldbank Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Na jaren aan voorbereiding gaat de ‘eerste’ schop op woensdag 31 januari de grond in. Dan wordt het officieuze startschot gegeven voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder, een project van bijna 800 miljoen euro dat zo’n vijftig kilometer aan snelweg in de komende jaren zal doen veranderen.     

Het is voor sommigen niet echt het begin, want de medewerkers van de aannemers die het moeten gaan waarmaken zijn al maanden aan het werk. Meerdere bruggen en viaducten in de A27 zijn opgemeten en onderzocht, de grond werd langs verschillende wegdelen bouwrijp gemaakt en ook de bouwkeet ter hoogte van Vianen staat op zijn plek.

Al die voorbereidende werkzaamheden moeten het mogelijk maken om de snelweg en meerdere kunstwerken in ongeveer zeven jaar tijd over een lengte van 47 kilometer te vernieuwen en verbreden. Dat is een oplossing voor de files en het sluipverkeer in de regio, zegt Rijkswaterstaat. De opdrachtgever is op 31 januari aanwezig op de bijeenkomst bij het knooppunt Hooipolder waar het startschot voor de werkzaamheden wordt gegeven.

Naast de ‘eerste’ schop staat de dag in het teken van een mobiliteitscampagne. Daarmee willen de opdrachtgever en aannemers weggebruikers overtuigen om anders te reizen, niet te reizen of op andere momenten te reizen terwijl er in de komende jaren aan delen van de weg wordt gewerkt. Onder andere in de gemeente Altena wordt veel overlast verwacht als gevolg van de werkzaamheden.

Twee opdrachten, bijna 800 miljoen

De bouwcombinatie ALSÉÉN, bestaand uit Ballast Nedam en Fluor Infrastructure, gaat het zuidelijke deel van de weg aanpakken. De opdracht werd eind 2022 gegund en had op dat moment een waarde van ongeveer 365 miljoen euro. De bouwcombinatie De Groene Waarden, bestaand uit Besix, Mobilis en partners Van Gelder en Mourik, gaat het noordelijke deel aanpakken. Deze opdracht werd vorig jaar gegund en had een waarde van ongeveer 385 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Eerste’ schop voor verbreding A27 Houten-Hooipolder | Infrasite
verbreding A27 houten-hooipolder Keizersveerbrug

‘Eerste’ schop voor verbreding A27 Houten-Hooipolder

De Keizersveerbruggen in 2015. Ze worden als onderdeel van het project vervangen door twee nieuwe bruggen. Ook de Houtensebrug, Hagesteinsebrug en Merwedebrug gaan op de schop. Beeldbank Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Na jaren aan voorbereiding gaat de ‘eerste’ schop op woensdag 31 januari de grond in. Dan wordt het officieuze startschot gegeven voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder, een project van bijna 800 miljoen euro dat zo’n vijftig kilometer aan snelweg in de komende jaren zal doen veranderen.     

Het is voor sommigen niet echt het begin, want de medewerkers van de aannemers die het moeten gaan waarmaken zijn al maanden aan het werk. Meerdere bruggen en viaducten in de A27 zijn opgemeten en onderzocht, de grond werd langs verschillende wegdelen bouwrijp gemaakt en ook de bouwkeet ter hoogte van Vianen staat op zijn plek.

Al die voorbereidende werkzaamheden moeten het mogelijk maken om de snelweg en meerdere kunstwerken in ongeveer zeven jaar tijd over een lengte van 47 kilometer te vernieuwen en verbreden. Dat is een oplossing voor de files en het sluipverkeer in de regio, zegt Rijkswaterstaat. De opdrachtgever is op 31 januari aanwezig op de bijeenkomst bij het knooppunt Hooipolder waar het startschot voor de werkzaamheden wordt gegeven.

Naast de ‘eerste’ schop staat de dag in het teken van een mobiliteitscampagne. Daarmee willen de opdrachtgever en aannemers weggebruikers overtuigen om anders te reizen, niet te reizen of op andere momenten te reizen terwijl er in de komende jaren aan delen van de weg wordt gewerkt. Onder andere in de gemeente Altena wordt veel overlast verwacht als gevolg van de werkzaamheden.

Twee opdrachten, bijna 800 miljoen

De bouwcombinatie ALSÉÉN, bestaand uit Ballast Nedam en Fluor Infrastructure, gaat het zuidelijke deel van de weg aanpakken. De opdracht werd eind 2022 gegund en had op dat moment een waarde van ongeveer 365 miljoen euro. De bouwcombinatie De Groene Waarden, bestaand uit Besix, Mobilis en partners Van Gelder en Mourik, gaat het noordelijke deel aanpakken. Deze opdracht werd vorig jaar gegund en had een waarde van ongeveer 385 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.