herstel prinses margriettunnel

Fundering minstens vier Nederlandse tunnels loopt risico op bezwijken

Werkzaamheden voor het herstel van de Prinses Margriettunnel in juni 2023. Sinds mei worden er bijna 1.500 nieuwe trekpalen geplaatst om de fundering van de tunnel te versterken. ANP / Hollandse Hoogte / Jilmer Postma

Bij minstens vier tunnels in Nederland bestaat er een risico dat de fundering bezwijkt zoals eerder gebeurde bij de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. Wel is de kans klein dat dit gebeurt, schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Het gaat om de Heinenoordtunnel, de tunnelbak in het Kleinpolderplein bij Rotterdam, de Taxandriatunnel bij Den Bosch en de Vollenhoventunnel, onderdoorgang bij Zeist. Zij hebben hetzelfde type voorspanstaven in de trekpalen als die zijn gebruikt in de Prinses Margriettunnel, maakt Rijkswaterstaat op maandag na een onderzoek bekend.

Het wegdek bij deze tunnel in Friesland kwam eind vorig jaar omhoog nadat de trekpalen die de tunnel op zijn plek hielden bezweken. De oorzaak is “zeer waarschijnlijk” dat de voorspanstaven in de trekpalen zijn gebroken als gevolg van corrosie, zegt Rijkswaterstaat nu.

Omdat bij de vier bovengenoemde tunnels dezelfde staalsoort in de trekankers is gebruikt, bestaan ook hier risico’s op breuken door corrosie, aldus de beheerder, die verder aangeeft dat de staalsoort al sinds de jaren ’90 niet meer als voorspanstaven in funderingsconstructies wordt gebruikt.

Als onderdeel van de voorbereiding van de renovatie van de Heinenoordtunnel zijn begin 2018 al twintig trekankers getest, schrijft minister Harbers op maandag aan de Tweede Kamer. “Hierbij werden geen gebroken voorspanstaven aangetroffen.”

Maatregelen

Rijkswaterstaat heeft maatregelen genomen om de risico’s bij de vier tunnels te beheersen. Er komt onder meer een monitoringssysteem om een vroegtijdig falen van de fundering te herkennen en het uitvoeren van een risicoanalyse van het ontwerp en de fundering. Daarna zal worden gekeken wat er verder met de tunnels moet gebeuren zoals mogelijk funderingsherstel. Medio volgend jaar moet daar meer duidelijkheid over komen.

Ook Hemspoortunnel en Kiltunnel

Er zijn nog twee tunnels die een vergelijkbare constructie hebben als de Prinses Margriettunnel, maar die niet in beheer zijn bij Rijkswaterstaat. Het gaat om de Hemspoortunnel die wordt beheerd door ProRail, en de Kiltunnel van het Wegschap Dordtse Kil. Die laatste wordt meegenomen in het monitorings- en onderzoekstraject van Rijkswaterstaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Fundering minstens vier Nederlandse tunnels loopt risico op bezwijken | Infrasite