middentunnelkanaal heinenoordtunnel
Werken achter beton

Vorige week stond er niets, nu heeft de Heinenoordtunnel een middenkanaal

Werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel op vrijdag 11 augustus. ANP / Jeffrey Groeneweg

Tientallen betonnen blokken van 40.000 kilogram per stuk zijn in augustus 2023 op een rij gezet in de Heinenoordtunnel. Samen vormen ze de wand van een middentunnelkanaal, een veilige gang waarin medewerkers aan technische tunnelinstallaties kunnen werken zonder dat de A29 afgesloten hoeft te worden. Infrasite bezocht de Heinenoordtunnel op vrijdagochtend om te bekijken hoe Dura Vermeer, Spie en Swarco de tunnel renoveren.  

De aannemers bouwden het middentunnelkanaal met meer dan tachtig prefab betonnen blokken. Op maandag 7 augustus werden de eerste blokken neergezet; op de nacht van donderdag op vrijdag kwamen de laatste. Elk blok is buiten de tunnel op zelfrijdende trailers (SPMT’s) van Mammoet gehesen en vervolgens naar binnen gereden, zoals hieronder te zien.

Het artikel gaat verder na de foto. © Studio Retouched / Rijkswaterstaat 

Samen vormen de blokken een nieuwe wand naast een bestaande tunnelmuur. Het middentunnelkanaal is de loopruimte die tussen de wand en muur ontstaat. Deze ruimte heeft straks drie functies: een vluchtroute voor gestrande weggebruikers, een bergingsruimte voor kabels en een plek waar medewerkers veilig aan technische tunnelinstallaties kunnen werken terwijl het wegverkeer door de tunnel rijdt.

De binnenkant van het middentunnelkanaal. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Renovatie Heinenoordtunnel

Tientallen medewerkers zijn sinds deze week in de tunnel aan het werk. Delen van de tunnel worden tussen nu en 2024 door de bouwcombinatie vernieuwd, van het asfalt, beton en riool tot de brandblusinstallaties, ventilatoren, verkeersseinen en andere technische systemen.

Sinds afgelopen maandag is de tunnel in beide richtingen dicht. Op 1 september gaat die weer open. Tot dan werken de aannemers onder andere aan kabels, leidingen, de vervanging van rioolbuizen en de afronding van het middentunnelkanaal. Het idee is dat medewerkers na 1 september in het middentunnelkanaal aan technische installaties kunnen werken zonder dat de tunnel afgesloten hoeft te worden voor wegverkeer.

Middentunnelkanaal

Kleinere blokken beton worden op dit moment nog bovenop de wand van het nieuwe middentunnelkanaal geplaatst om het bouwwerk tot aan het plafond dicht te maken. Op vrijdagochtend is te zien hoe een shovel de betonnen blokken met een vacuümsysteem optilt en bovenop de wand neerzet.

Vóór de wand komen extra barriers te staan, zodat de klap van een vrachtwagen of auto in het geval van een ongeluk beter wordt geabsorbeerd. Om dezelfde reden bouwen medewerkers achter de betonnen wand een stalen ondersteuningsconstructie, vertelt projectmanager Irene Schnieders van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Haar woorden zijn nauwelijks verstaanbaar, want in de tunnel klinkt het geluid van boormachines, hamers en materieel. Er wordt volop gewerkt.

De shovel met het vacuümsysteem. Een barrier wordt voor de nieuwe wand geplaatst. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Technische installaties

Het middentunnelkanaal krijgt twee verdiepingen. Stephan van der Horst, projectmanager civiele techniek bij Rijkswaterstaat, wijst naar een plateau waarop medewerkers de vloer tussen de verdiepingen meter voor meter bouwen. De onderste verdieping wordt de vluchtroute van het middentunnelkanaal. Op de bovenste verdieping worden kabelgoten geplaatst waar later kabels komen te liggen voor de nieuwe tunnelinstallaties.

De aanleg van deinstallaties is vooral het domein van Swarco en Spie, laat een technisch manager van de bouwcombinatie weten. “Spie werkt met name aan de werktuigbouwkundige systemen, terwijl Swarco vooral de technische installaties doet. Bij werktuigbouwkundige systemen moet je denken aan installaties voor brandbestrijding en ventilatie. Voorbeelden van technische installaties zijn verkeersseinen en het licht.”

Medewerkers sleutelen aan een onderdeel van een brandblussysteem in een van de dienstgebouwen van de tunnel. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Niet uniek

Volgens projectmanager Van der Horst zijn veel tunnels in Nederland reeds uitgerust met een middentunnelkanaal. De Heinenoordtunnel kreeg in 2007 ook al een renovatie, maar destijds werd er niet voor de aanleg van het bouwwerk gekozen. Waarom nu wel? Het kan te maken hebben met de manier waarop Rijkswaterstaat nadenkt over veiligheid, zegt Van der Horst. “Dat is door de jaren heen veranderd.”

De aannemers hebben tot 1 september om een groot deel van het middentunnelkanaal af te ronden. Dan zit de huidige afsluiting er weer op. Projectmanager Schnieders voelt de druk, maar vertrouwt in de planning. “Die is heel strak.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vorige week stond er niets, nu heeft de Heinenoordtunnel een middenkanaal | Infrasite
middentunnelkanaal heinenoordtunnel
Werken achter beton

Vorige week stond er niets, nu heeft de Heinenoordtunnel een middenkanaal

Werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel op vrijdag 11 augustus. ANP / Jeffrey Groeneweg

Tientallen betonnen blokken van 40.000 kilogram per stuk zijn in augustus 2023 op een rij gezet in de Heinenoordtunnel. Samen vormen ze de wand van een middentunnelkanaal, een veilige gang waarin medewerkers aan technische tunnelinstallaties kunnen werken zonder dat de A29 afgesloten hoeft te worden. Infrasite bezocht de Heinenoordtunnel op vrijdagochtend om te bekijken hoe Dura Vermeer, Spie en Swarco de tunnel renoveren.  

De aannemers bouwden het middentunnelkanaal met meer dan tachtig prefab betonnen blokken. Op maandag 7 augustus werden de eerste blokken neergezet; op de nacht van donderdag op vrijdag kwamen de laatste. Elk blok is buiten de tunnel op zelfrijdende trailers (SPMT’s) van Mammoet gehesen en vervolgens naar binnen gereden, zoals hieronder te zien.

Het artikel gaat verder na de foto. © Studio Retouched / Rijkswaterstaat 

Samen vormen de blokken een nieuwe wand naast een bestaande tunnelmuur. Het middentunnelkanaal is de loopruimte die tussen de wand en muur ontstaat. Deze ruimte heeft straks drie functies: een vluchtroute voor gestrande weggebruikers, een bergingsruimte voor kabels en een plek waar medewerkers veilig aan technische tunnelinstallaties kunnen werken terwijl het wegverkeer door de tunnel rijdt.

De binnenkant van het middentunnelkanaal. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Renovatie Heinenoordtunnel

Tientallen medewerkers zijn sinds deze week in de tunnel aan het werk. Delen van de tunnel worden tussen nu en 2024 door de bouwcombinatie vernieuwd, van het asfalt, beton en riool tot de brandblusinstallaties, ventilatoren, verkeersseinen en andere technische systemen.

Sinds afgelopen maandag is de tunnel in beide richtingen dicht. Op 1 september gaat die weer open. Tot dan werken de aannemers onder andere aan kabels, leidingen, de vervanging van rioolbuizen en de afronding van het middentunnelkanaal. Het idee is dat medewerkers na 1 september in het middentunnelkanaal aan technische installaties kunnen werken zonder dat de tunnel afgesloten hoeft te worden voor wegverkeer.

Middentunnelkanaal

Kleinere blokken beton worden op dit moment nog bovenop de wand van het nieuwe middentunnelkanaal geplaatst om het bouwwerk tot aan het plafond dicht te maken. Op vrijdagochtend is te zien hoe een shovel de betonnen blokken met een vacuümsysteem optilt en bovenop de wand neerzet.

Vóór de wand komen extra barriers te staan, zodat de klap van een vrachtwagen of auto in het geval van een ongeluk beter wordt geabsorbeerd. Om dezelfde reden bouwen medewerkers achter de betonnen wand een stalen ondersteuningsconstructie, vertelt projectmanager Irene Schnieders van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. Haar woorden zijn nauwelijks verstaanbaar, want in de tunnel klinkt het geluid van boormachines, hamers en materieel. Er wordt volop gewerkt.

De shovel met het vacuümsysteem. Een barrier wordt voor de nieuwe wand geplaatst. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Technische installaties

Het middentunnelkanaal krijgt twee verdiepingen. Stephan van der Horst, projectmanager civiele techniek bij Rijkswaterstaat, wijst naar een plateau waarop medewerkers de vloer tussen de verdiepingen meter voor meter bouwen. De onderste verdieping wordt de vluchtroute van het middentunnelkanaal. Op de bovenste verdieping worden kabelgoten geplaatst waar later kabels komen te liggen voor de nieuwe tunnelinstallaties.

De aanleg van deinstallaties is vooral het domein van Swarco en Spie, laat een technisch manager van de bouwcombinatie weten. “Spie werkt met name aan de werktuigbouwkundige systemen, terwijl Swarco vooral de technische installaties doet. Bij werktuigbouwkundige systemen moet je denken aan installaties voor brandbestrijding en ventilatie. Voorbeelden van technische installaties zijn verkeersseinen en het licht.”

Medewerkers sleutelen aan een onderdeel van een brandblussysteem in een van de dienstgebouwen van de tunnel. Het artikel gaat verder na de foto. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Niet uniek

Volgens projectmanager Van der Horst zijn veel tunnels in Nederland reeds uitgerust met een middentunnelkanaal. De Heinenoordtunnel kreeg in 2007 ook al een renovatie, maar destijds werd er niet voor de aanleg van het bouwwerk gekozen. Waarom nu wel? Het kan te maken hebben met de manier waarop Rijkswaterstaat nadenkt over veiligheid, zegt Van der Horst. “Dat is door de jaren heen veranderd.”

De aannemers hebben tot 1 september om een groot deel van het middentunnelkanaal af te ronden. Dan zit de huidige afsluiting er weer op. Projectmanager Schnieders voelt de druk, maar vertrouwt in de planning. “Die is heel strak.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.