spoortunnel wolfheze

Aanbesteding spoortunnel Wolfheze gaat ‘dit jaar nog’ van start

Een impressie van de toekomstige situatie. Op de plek van de beoogde spoortunnel, oftewel onderdoorgang, ligt op dit moment een spoorwegovergang. ProRail

De opdracht voor de aanleg van een spooronderdoorgang aan de Wolfhezerweg in Wolfheze kan dit jaar nog worden aanbesteed. Dat zegt wethouder Marinka Mulder van de gemeente Renku tegenover het dagblad de Gelderlander.

In juni meldde ProRail nog dat de aanleg van de spoortunnel in ieder geval met een jaar zou worden uitgesteld vanwege meer stikstofperikelen en hogere bouwkosten dan verwacht. Omdat alle betrokken partijen elkaar inmiddels gevonden hebben in het gezamenlijk nemen van meer risico, kan de aanbesteding van het project nu toch gaan plaatsvinden, zei wethouder Mulder afgelopen week tegenover de Gelderlander.

“Alle partijen zijn bereid om meer risico te nemen. We gaan het werk dit jaar nog aanbesteden. Dat de spoorwegonderdoorgang er komt, is heel belangrijk voor Wolfheze. Dat vinden wij niet alleen, maar ook ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie. Het draagvlak is groot, ondanks de tegenslagen die we hebben gehad, zoals het verplicht emissieloos moeten bouwen.”

Volgens de wethouder kan de bouw van de spoortunnel dit jaar nog worden aanbesteed, waarna het project komende zomer kan worden gegund. Het werk moet in hetzelfde jaar van start gaan. In Wolfheze hopen ze de spooronderdoorgang vervolgens vanaf eind 2026 in gebruik te kunnen nemen.

Elektrisch werken kost meer

Er zijn nog wel wat financiële hordes te nemen, want de kosten voor het aanleggen van de spoortunnel worden ook hoger doordat er grotendeels elektrisch gewerkt moet worden teneinde de gestelde stikstofwaarden niet te overschrijden. Voeg daarbij de inflatie en de stijgende materiaalkosten en het is duidelijk dat de bouwkosten hoger zijn dan aanvankelijk ingeschat.

Er moet dus meer geld vrijgemaakt worden. Daarin willen alle partijen meedenken, ook de gemeente Renkum. “We vragen de gemeenteraad om 2,25 miljoen euro als reserve opzij te zetten voor het project. Daarnaast hebben we bij de Europese Unie subsidie aangevraagd”, zegt wethouder Mulder.

Kabel- en leidingwerk begint alvast

Het aanvragen van de subsidie heeft de gemeente eerder al geprobeerd. Het geld is echter nog niet toegekend. “Dat kwam omdat er op het moment van de eerdere aanvraag te veel aanvragen werden gedaan. We proberen het daarom dit jaar opnieuw.” Of de gemeente die subsidie nu krijgt of niet, het project gaat door. “Wij gaan alvast beginnen met het verleggen van kabels en leidingen”, aldus Mulder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Aanbesteding spoortunnel Wolfheze gaat ‘dit jaar nog’ van start | Infrasite
spoortunnel wolfheze

Aanbesteding spoortunnel Wolfheze gaat ‘dit jaar nog’ van start

Een impressie van de toekomstige situatie. Op de plek van de beoogde spoortunnel, oftewel onderdoorgang, ligt op dit moment een spoorwegovergang. ProRail

De opdracht voor de aanleg van een spooronderdoorgang aan de Wolfhezerweg in Wolfheze kan dit jaar nog worden aanbesteed. Dat zegt wethouder Marinka Mulder van de gemeente Renku tegenover het dagblad de Gelderlander.

In juni meldde ProRail nog dat de aanleg van de spoortunnel in ieder geval met een jaar zou worden uitgesteld vanwege meer stikstofperikelen en hogere bouwkosten dan verwacht. Omdat alle betrokken partijen elkaar inmiddels gevonden hebben in het gezamenlijk nemen van meer risico, kan de aanbesteding van het project nu toch gaan plaatsvinden, zei wethouder Mulder afgelopen week tegenover de Gelderlander.

“Alle partijen zijn bereid om meer risico te nemen. We gaan het werk dit jaar nog aanbesteden. Dat de spoorwegonderdoorgang er komt, is heel belangrijk voor Wolfheze. Dat vinden wij niet alleen, maar ook ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie. Het draagvlak is groot, ondanks de tegenslagen die we hebben gehad, zoals het verplicht emissieloos moeten bouwen.”

Volgens de wethouder kan de bouw van de spoortunnel dit jaar nog worden aanbesteed, waarna het project komende zomer kan worden gegund. Het werk moet in hetzelfde jaar van start gaan. In Wolfheze hopen ze de spooronderdoorgang vervolgens vanaf eind 2026 in gebruik te kunnen nemen.

Elektrisch werken kost meer

Er zijn nog wel wat financiële hordes te nemen, want de kosten voor het aanleggen van de spoortunnel worden ook hoger doordat er grotendeels elektrisch gewerkt moet worden teneinde de gestelde stikstofwaarden niet te overschrijden. Voeg daarbij de inflatie en de stijgende materiaalkosten en het is duidelijk dat de bouwkosten hoger zijn dan aanvankelijk ingeschat.

Er moet dus meer geld vrijgemaakt worden. Daarin willen alle partijen meedenken, ook de gemeente Renkum. “We vragen de gemeenteraad om 2,25 miljoen euro als reserve opzij te zetten voor het project. Daarnaast hebben we bij de Europese Unie subsidie aangevraagd”, zegt wethouder Mulder.

Kabel- en leidingwerk begint alvast

Het aanvragen van de subsidie heeft de gemeente eerder al geprobeerd. Het geld is echter nog niet toegekend. “Dat kwam omdat er op het moment van de eerdere aanvraag te veel aanvragen werden gedaan. We proberen het daarom dit jaar opnieuw.” Of de gemeente die subsidie nu krijgt of niet, het project gaat door. “Wij gaan alvast beginnen met het verleggen van kabels en leidingen”, aldus Mulder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl