Belastingproef Houtensebrug
Verbreding A27

Belastingproef met veertien vrachtwagens voor verbreding Houtensebrug

De vrachtwagens op de Houtensebrug voor de belastingproef in het weekend van 8 december. Rijkswaterstaat

Veertien vrachtwagens van dertig ton per stuk stonden afgelopen weekend op de Houtensebrug om het effect van het gewicht op de constructie te meten. Dat laat Rijkswaterstaat op maandag in een persbericht weten. De meetgegevens zullen worden gebruikt voor het ontwerp van de verbreding van de brug. Daar wordt in de komende jaren aan gewerkt als onderdeel van het project A27 Houten-Hooipolder.

Om de aanpak voor de verbreding van de brug te bepalen, worden er in totaal vier proeven uitgevoerd, legt Rijkswaterstaat uit. Eerder in december vond er al een test plaats van de spanning in de voorspankabels. Later deze maand worden er stukken beton weggeboord en onderzocht in een laboratorium. Tot slot volgt er in januari een ‘dynamische belastingproef’, waarbij de stijfheid van de brug in kaart wordt gebracht met behulp van een speciale vrachtwagen met een vibrerende lading.

De proeven worden uitgevoerd door de bedrijven Besix, Mobilis, Mourik en Van Gelder, die samenwerken als de bouwcombinatie De Groene Waarden. De bouwcombinatie sleepte de opdracht voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Everdingen eerder dit jaar binnen. De Houtensebrug hoort bij het traject.

De Houtensebrug voorafgaand aan de verbreding. © De Groene Waarden

A27 Houten-Hooipolder

De A27 tussen Houten en Everdingen is het noordelijke deel van de A27 tussen Houten en Hooipolder, een bijna vijftig kilometer lang traject dat in de komende jaren in zijn geheel wordt verbreed. Het werk aan het zuidelijke deel van het traject, de weg tussen Everdingen en Hooipolder, werd vorig jaar apart door Rijkswaterstaat gegund aan ALSÉÉN, een bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor Infrastructure.

Als onderdeel van het project wordt er naast de Houtensebrug ook gewerkt aan de Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbruggen. Bij die laatste drie bruggen gaat het om een complete vervanging, valt te lezen op de website over het project, terwijl de Houtensebrug uitsluitend wordt verbreed.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Belastingproef met veertien vrachtwagens voor verbreding Houtensebrug | Infrasite
Belastingproef Houtensebrug
Verbreding A27

Belastingproef met veertien vrachtwagens voor verbreding Houtensebrug

De vrachtwagens op de Houtensebrug voor de belastingproef in het weekend van 8 december. Rijkswaterstaat

Veertien vrachtwagens van dertig ton per stuk stonden afgelopen weekend op de Houtensebrug om het effect van het gewicht op de constructie te meten. Dat laat Rijkswaterstaat op maandag in een persbericht weten. De meetgegevens zullen worden gebruikt voor het ontwerp van de verbreding van de brug. Daar wordt in de komende jaren aan gewerkt als onderdeel van het project A27 Houten-Hooipolder.

Om de aanpak voor de verbreding van de brug te bepalen, worden er in totaal vier proeven uitgevoerd, legt Rijkswaterstaat uit. Eerder in december vond er al een test plaats van de spanning in de voorspankabels. Later deze maand worden er stukken beton weggeboord en onderzocht in een laboratorium. Tot slot volgt er in januari een ‘dynamische belastingproef’, waarbij de stijfheid van de brug in kaart wordt gebracht met behulp van een speciale vrachtwagen met een vibrerende lading.

De proeven worden uitgevoerd door de bedrijven Besix, Mobilis, Mourik en Van Gelder, die samenwerken als de bouwcombinatie De Groene Waarden. De bouwcombinatie sleepte de opdracht voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Everdingen eerder dit jaar binnen. De Houtensebrug hoort bij het traject.

De Houtensebrug voorafgaand aan de verbreding. © De Groene Waarden

A27 Houten-Hooipolder

De A27 tussen Houten en Everdingen is het noordelijke deel van de A27 tussen Houten en Hooipolder, een bijna vijftig kilometer lang traject dat in de komende jaren in zijn geheel wordt verbreed. Het werk aan het zuidelijke deel van het traject, de weg tussen Everdingen en Hooipolder, werd vorig jaar apart door Rijkswaterstaat gegund aan ALSÉÉN, een bouwcombinatie van Ballast Nedam en Fluor Infrastructure.

Als onderdeel van het project wordt er naast de Houtensebrug ook gewerkt aan de Merwedebrug, Hagesteinsebrug en Keizersveerbruggen. Bij die laatste drie bruggen gaat het om een complete vervanging, valt te lezen op de website over het project, terwijl de Houtensebrug uitsluitend wordt verbreed.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.