Hagesteinsebrug A27 Houten-Everdingen
Miljardenproject

Aannemers A27 Houten-Hooipolder werven honderden teamleden

Als onderdeel van de opgave wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

De bouwcombinaties die de A27 tussen Houten en Hooipolder gaan verbouwen hebben in een paar maanden tijd honderden teamleden samengesteld. De voorbereiding van de miljardenopgave is vol op gang, bevestigt projectmanager Florine Verver van Rijkswaterstaat in een online update over het project. 

De A27 tussen Houten en Hooipolder is een van de grootste wegenbouwopgaven van het moment. Rijkswaterstaat laat ongeveer 47 kilometer aan snelweg verbouwen met nieuwe rijstroken en kunstwerken. Het projectbudget bedraagt rond de twee miljard euro.

De klus is verdeeld in twee opdrachten met twee verschillende aannemers, een voor het zuidelijke wegdeel en een voor het noordelijke wegdeel. De tweede en laatste opdracht werd afgelopen april gegund. Nu zijn alle ogen op de eerste schop gericht, zegt projectmanager Florine Verver van Rijkswaterstaat op donderdag in een online update.

Boren en werven

Aannemerscombinatie ALSÉÉN, die de gunning van het zuidelijke wegdeel tussen Everdingen en Hooipolder eind vorig jaar won, voert momenteel inspectiewerkzaamheden en veldonderzoeken uit. “Bijvoorbeeld met boringen, om meer te weten te komen over de opbouw van de gronden langs de A27”, zegt Verver. “Deze onderzoeken gaan door tot het einde van dit jaar.”

Bouwcombinatie De Groene Waarden, die de opdracht van het noordelijke deel tussen Houten en Everdingen in april binnensleepte, werkt op dit moment aan de samenstelling van het projectteam. “Dat team bestond in de aanbestedingsperiode slechts uit enkele tientallen mensen. Maar in een mum van tijd moeten ze uitbreiden naar een paar honderd medewerkers. Dit betekent in een rap tempo collega’s werven, IT-systemen opzetten, plannen schrijven en vergunningen regelen.”

Verder maakt Verver bekend dat Dick van Klaveren is aangesteld als projectdirecteur. Hij volgt Marc Lentjes op, die het project eerder sturing gaf vanuit Rijkswaterstaat en op 1 mei vertrok voor een positie bij TenneT. Naar verwachting zijn de eerste wegwerkzaamheden vanaf 2024 zichtbaar op het zuidelijke deel tussen Everdingen en Hooipolder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aannemers A27 Houten-Hooipolder werven honderden teamleden | Infrasite
Hagesteinsebrug A27 Houten-Everdingen
Miljardenproject

Aannemers A27 Houten-Hooipolder werven honderden teamleden

Als onderdeel van de opgave wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd. Studio Retouched / Rijkswaterstaat

De bouwcombinaties die de A27 tussen Houten en Hooipolder gaan verbouwen hebben in een paar maanden tijd honderden teamleden samengesteld. De voorbereiding van de miljardenopgave is vol op gang, bevestigt projectmanager Florine Verver van Rijkswaterstaat in een online update over het project. 

De A27 tussen Houten en Hooipolder is een van de grootste wegenbouwopgaven van het moment. Rijkswaterstaat laat ongeveer 47 kilometer aan snelweg verbouwen met nieuwe rijstroken en kunstwerken. Het projectbudget bedraagt rond de twee miljard euro.

De klus is verdeeld in twee opdrachten met twee verschillende aannemers, een voor het zuidelijke wegdeel en een voor het noordelijke wegdeel. De tweede en laatste opdracht werd afgelopen april gegund. Nu zijn alle ogen op de eerste schop gericht, zegt projectmanager Florine Verver van Rijkswaterstaat op donderdag in een online update.

Boren en werven

Aannemerscombinatie ALSÉÉN, die de gunning van het zuidelijke wegdeel tussen Everdingen en Hooipolder eind vorig jaar won, voert momenteel inspectiewerkzaamheden en veldonderzoeken uit. “Bijvoorbeeld met boringen, om meer te weten te komen over de opbouw van de gronden langs de A27”, zegt Verver. “Deze onderzoeken gaan door tot het einde van dit jaar.”

Bouwcombinatie De Groene Waarden, die de opdracht van het noordelijke deel tussen Houten en Everdingen in april binnensleepte, werkt op dit moment aan de samenstelling van het projectteam. “Dat team bestond in de aanbestedingsperiode slechts uit enkele tientallen mensen. Maar in een mum van tijd moeten ze uitbreiden naar een paar honderd medewerkers. Dit betekent in een rap tempo collega’s werven, IT-systemen opzetten, plannen schrijven en vergunningen regelen.”

Verder maakt Verver bekend dat Dick van Klaveren is aangesteld als projectdirecteur. Hij volgt Marc Lentjes op, die het project eerder sturing gaf vanuit Rijkswaterstaat en op 1 mei vertrok voor een positie bij TenneT. Naar verwachting zijn de eerste wegwerkzaamheden vanaf 2024 zichtbaar op het zuidelijke deel tussen Everdingen en Hooipolder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.