a-pier schiphol

Ballast Nedam en TAV slepen Schiphol voor rechter om bouw A-pier

Een luchtfoto van de nieuwe A-pier in aanbouw. Shutterstock / Aerovista Luchtfotografie

Bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV klagen Schiphol aan om een langslepend conflict rond de onafgemaakte bouwklus voor een nieuwe pier. De twee bouwers zouden de A-pier bouwen, maar werden na vertragingen en kostenoverschrijdingen van het project afgehaald. Dat vinden die bedrijven onterecht. In de dagvaarding eisen Ballast Nedam en TAV onder andere geld voor onderaannemers en leveranciers.

Pogingen om samen met de luchthaven tot een vergelijk te komen waren tevergeefs, zegt een woordvoerster van Ballast Nedam. Daarom stappen de bouwers nu naar de rechter. Over de details van de dagvaarding wil ze niet te veel uitweiden voordat de rechtszaak begint. Schiphol zegt de dagvaarding te bestuderen en gaat niet in op verdere vragen over de zaak.

283 miljoen euro

In zijn jaarverslag over 2022 schrijft Ballast Nedam samen met TAV nog 283 miljoen euro te eisen van Schiphol. Het gaat onder andere om meerkosten die de bouwcombinatie maakte, maar ook een schadevergoeding. Schiphol diende bij de twee bedrijven een claim in van 93 miljoen euro, staat in hetzelfde verslag. Dat zou een vergoeding moeten zijn voor alle vertragingen en schade die de luchthaven daardoor heeft geleden.

Vertraagde oplevering

De nieuwe pier, het gedeelte waar passagiers vliegtuigen in- en uit kunnen stappen, had in eerste instantie in 2019 af moeten zijn. Maar de oplevering liep jaren vertraging op, waardoor het project ook veel duurder uitvalt dan voorzien. Toenmalig Schiphol-baas Dick Benschop zei twee jaar geleden na “intensief overleg” de samenwerking met Ballast Nedam en TAV te hebben beëindigd.

Opdracht nu naar BAM

Concurrent BAM kreeg vorig jaar de opdracht om de A-pier af te bouwen. Het is nog niet bekend wanneer die pier af zal zijn. Schiphol hoopt in het tweede kwartaal van volgend jaar een nieuwe planning voor de verdere bouw bekend te kunnen maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Ballast Nedam en TAV slepen Schiphol voor rechter om bouw A-pier | Infrasite
a-pier schiphol

Ballast Nedam en TAV slepen Schiphol voor rechter om bouw A-pier

Een luchtfoto van de nieuwe A-pier in aanbouw. Shutterstock / Aerovista Luchtfotografie

Bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV klagen Schiphol aan om een langslepend conflict rond de onafgemaakte bouwklus voor een nieuwe pier. De twee bouwers zouden de A-pier bouwen, maar werden na vertragingen en kostenoverschrijdingen van het project afgehaald. Dat vinden die bedrijven onterecht. In de dagvaarding eisen Ballast Nedam en TAV onder andere geld voor onderaannemers en leveranciers.

Pogingen om samen met de luchthaven tot een vergelijk te komen waren tevergeefs, zegt een woordvoerster van Ballast Nedam. Daarom stappen de bouwers nu naar de rechter. Over de details van de dagvaarding wil ze niet te veel uitweiden voordat de rechtszaak begint. Schiphol zegt de dagvaarding te bestuderen en gaat niet in op verdere vragen over de zaak.

283 miljoen euro

In zijn jaarverslag over 2022 schrijft Ballast Nedam samen met TAV nog 283 miljoen euro te eisen van Schiphol. Het gaat onder andere om meerkosten die de bouwcombinatie maakte, maar ook een schadevergoeding. Schiphol diende bij de twee bedrijven een claim in van 93 miljoen euro, staat in hetzelfde verslag. Dat zou een vergoeding moeten zijn voor alle vertragingen en schade die de luchthaven daardoor heeft geleden.

Vertraagde oplevering

De nieuwe pier, het gedeelte waar passagiers vliegtuigen in- en uit kunnen stappen, had in eerste instantie in 2019 af moeten zijn. Maar de oplevering liep jaren vertraging op, waardoor het project ook veel duurder uitvalt dan voorzien. Toenmalig Schiphol-baas Dick Benschop zei twee jaar geleden na “intensief overleg” de samenwerking met Ballast Nedam en TAV te hebben beëindigd.

Opdracht nu naar BAM

Concurrent BAM kreeg vorig jaar de opdracht om de A-pier af te bouwen. Het is nog niet bekend wanneer die pier af zal zijn. Schiphol hoopt in het tweede kwartaal van volgend jaar een nieuwe planning voor de verdere bouw bekend te kunnen maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.