a73-tunnels onderhoud (1)

Nu het witte asfalt ligt gaan de A73-tunnels voor de laatste keer dicht

Medewerkers in de Roertunnel op 25 juli 2023 tijdens de zomerafsluiting voor het onderhoud. ANP / Rob Engelaar

Na twee maanden aan werkzaamheden is de eindstreep in zicht. De Roertunnel en Tunnel Swalmen in de A73 gaan aan het einde van oktober voor de laatste keer van het jaar dicht voor onderhoud. Een deel van het nieuwe witte asfalt, dat het licht van de koplampen van voertuigen reflecteert om energie te besparen, ligt inmiddels op zijn plaats.  

Vorig jaar kregen aannemers Croonwolter&Dros en Ballast Nedam de opdracht van Rijkswaterstaat om de tunnels in Limburg te vernieuwen voor een aanneemsom van bijna 40 miljoen euro. Delen van het beton van de tunnels worden gerepareerd en de technische installaties worden vervangen. Denk bij dat laatste aan de brandsystemen en bijbehorende kabels in het plafond.

Ook brengen de aannemers in beide tunnels een nieuwe asfaltlaag aan. Het mengsel is speciaal, zegt materiaaltechnoloog Wilfred Nijssen van Rijkswaterstaat in een video over het project. “In de volksmond noemen we het een SMA, oftewel een steenmastiekasfalt, maar dan in combinatie met Reflexing White. Dat laatste is een witte steenslag die het licht van de koplampen van voertuigen reflecteert. Daardoor is er minder energie nodig voor de lampverlichting van de tunnel.”

Op de onderstaande foto zie je Reflexing White op de rechterrijstrook van een weg in Duitsland. De linkerrijstrook bevat normaal steenmastiekasfalt. Het artikel gaat verder na de afbeelding. © Rijkswaterstaat (videostill) wit reflecterend asfalt

Laatste afsluitingen van het jaar

Tijdens de afsluitingen van de afgelopen maanden werd een deel van het witte asfalt aangebracht. Ook werkten medewerkers aan betonreparaties en boorde een robot duizenden gaten in het plafond voor de vervanging van technische installaties. Over die robot schreef Infrasite eerder een artikel.

Voor de resterende werkzaamheden gaat de Tunnel Swalmen op woensdag 25 oktober nog een nacht dicht in beide richtingen, gevolgd door de Roertunnel op donderdag 26 oktober. Een dag later, op vrijdag 27 oktober, gooit Rijkswaterstaat beide tunnels ’s nachts voor de laatste keer van het jaar dicht. “Daarna vinden er in 2024 nog diverse afsluitingen plaats”, zegt de beheerder op woensdag in een nieuwsbrief. “In de zomervakantie van volgend jaar wordt het grootonderhoud afgerond.”

Wit asfalt is nog niet te zien

Van het nieuwe witte asfalt in de tunnels zullen weggebruikers aanvankelijk weinig zien, vertelt projectmanager Lieuwe Gietema van Ballast Nedam. “Nadat het mengsel door onze asfaltspreidmachines wordt aangebracht zit er nog bitumen op. Daardoor zijn de witte steentjes niet gelijk goed te zien. Het idee is dat de bitumen er in de komende maanden door het verkeer wordt afgereden, waardoor de witte steenslag naar boven komt en de reflectie sterker is. Om in de eerste maanden alsnog een stukje licht te reflecteren, passen we ook een reflecterend afstrooimiddel toe.”

Hoge verwachtingen

Volgens projectmanager Gietema wordt het asfalt geproduceerd op lagere temperaturen dan traditionele mengsels. Dit wordt beaamd door omgevingsmanager Eric Eussen van Rijkswaterstaat, die vertelt dat de productie van het asfalt 30 procent minder energie kost. Mede daarom denkt materiaaltechnoloog Nijssen dat Rijkswaterstaat het mengsel in de toekomst mogelijk opneemt in de standaarden voor tunnels. “We gaan de stroefheid en de reflectie van het asfalt monitoren. Als daaruit blijkt dat het asfalt goed werkt, dan willen we het graag opnemen in de standaarden voor tunnels.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nu het witte asfalt ligt gaan de A73-tunnels voor de laatste keer dicht | Infrasite
a73-tunnels onderhoud (1)

Nu het witte asfalt ligt gaan de A73-tunnels voor de laatste keer dicht

Medewerkers in de Roertunnel op 25 juli 2023 tijdens de zomerafsluiting voor het onderhoud. ANP / Rob Engelaar

Na twee maanden aan werkzaamheden is de eindstreep in zicht. De Roertunnel en Tunnel Swalmen in de A73 gaan aan het einde van oktober voor de laatste keer van het jaar dicht voor onderhoud. Een deel van het nieuwe witte asfalt, dat het licht van de koplampen van voertuigen reflecteert om energie te besparen, ligt inmiddels op zijn plaats.  

Vorig jaar kregen aannemers Croonwolter&Dros en Ballast Nedam de opdracht van Rijkswaterstaat om de tunnels in Limburg te vernieuwen voor een aanneemsom van bijna 40 miljoen euro. Delen van het beton van de tunnels worden gerepareerd en de technische installaties worden vervangen. Denk bij dat laatste aan de brandsystemen en bijbehorende kabels in het plafond.

Ook brengen de aannemers in beide tunnels een nieuwe asfaltlaag aan. Het mengsel is speciaal, zegt materiaaltechnoloog Wilfred Nijssen van Rijkswaterstaat in een video over het project. “In de volksmond noemen we het een SMA, oftewel een steenmastiekasfalt, maar dan in combinatie met Reflexing White. Dat laatste is een witte steenslag die het licht van de koplampen van voertuigen reflecteert. Daardoor is er minder energie nodig voor de lampverlichting van de tunnel.”

Op de onderstaande foto zie je Reflexing White op de rechterrijstrook van een weg in Duitsland. De linkerrijstrook bevat normaal steenmastiekasfalt. Het artikel gaat verder na de afbeelding. © Rijkswaterstaat (videostill) wit reflecterend asfalt

Laatste afsluitingen van het jaar

Tijdens de afsluitingen van de afgelopen maanden werd een deel van het witte asfalt aangebracht. Ook werkten medewerkers aan betonreparaties en boorde een robot duizenden gaten in het plafond voor de vervanging van technische installaties. Over die robot schreef Infrasite eerder een artikel.

Voor de resterende werkzaamheden gaat de Tunnel Swalmen op woensdag 25 oktober nog een nacht dicht in beide richtingen, gevolgd door de Roertunnel op donderdag 26 oktober. Een dag later, op vrijdag 27 oktober, gooit Rijkswaterstaat beide tunnels ’s nachts voor de laatste keer van het jaar dicht. “Daarna vinden er in 2024 nog diverse afsluitingen plaats”, zegt de beheerder op woensdag in een nieuwsbrief. “In de zomervakantie van volgend jaar wordt het grootonderhoud afgerond.”

Wit asfalt is nog niet te zien

Van het nieuwe witte asfalt in de tunnels zullen weggebruikers aanvankelijk weinig zien, vertelt projectmanager Lieuwe Gietema van Ballast Nedam. “Nadat het mengsel door onze asfaltspreidmachines wordt aangebracht zit er nog bitumen op. Daardoor zijn de witte steentjes niet gelijk goed te zien. Het idee is dat de bitumen er in de komende maanden door het verkeer wordt afgereden, waardoor de witte steenslag naar boven komt en de reflectie sterker is. Om in de eerste maanden alsnog een stukje licht te reflecteren, passen we ook een reflecterend afstrooimiddel toe.”

Hoge verwachtingen

Volgens projectmanager Gietema wordt het asfalt geproduceerd op lagere temperaturen dan traditionele mengsels. Dit wordt beaamd door omgevingsmanager Eric Eussen van Rijkswaterstaat, die vertelt dat de productie van het asfalt 30 procent minder energie kost. Mede daarom denkt materiaaltechnoloog Nijssen dat Rijkswaterstaat het mengsel in de toekomst mogelijk opneemt in de standaarden voor tunnels. “We gaan de stroefheid en de reflectie van het asfalt monitoren. Als daaruit blijkt dat het asfalt goed werkt, dan willen we het graag opnemen in de standaarden voor tunnels.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.