dura vermeer n242 superasfalt epoxy
Hoge ogen op epoxy

Ook de N242 heeft nu ‘superasfalt’

Asfalteringswerkzaamheden. Dura Vermeer

Vier aannemers hebben een mengsel van ‘superasfalt’ met epoxy aangebracht op de N242 in Hollands Kroon. Dat maakt de provincie Noord-Holland deze week bekend. Volgens de aannemers, provincie en onderzoekers van TU Delft gaat het asfalt jaren langer mee dan de mengsels die traditioneel in Nederland worden gebruikt. De kans dat het wegennet over tien jaar bezaaid ligt met epoxy is echter klein, denkt hoogleraar Sandra Erkens.     

De aannemers werken samen als WaakSaam, een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Ploegam, Van den Biggelaar en Van Doorn. De aanleg van het ‘superasfalt’ is een proef. Het mengsel werd aangebracht over een lengte van 400 meter ter hoogte van Verlaat in de gemeente Hollands Kroon, maakt de provincie op haar website bekend. Net zoals tijdens eerdere proeven van het asfalt gaan de aannemers en provincie bekijken hoe het asfalt presteert ten opzichte van andere mengsels.

Epoxy

‘Superasfalt’ bevat epoxy, een kunststof die tijdens de verwerking vloeibaar is. Na de uitharding maakt het materiaal het asfalt volgens de provincie weer- en waterbestendig. Daardoor moet het asfalt jaren langer meegaan dan traditionele mengsels.

TU Delft, die bijdroeg aan de ontwikkeling van het asfalt, noemde epoxy in 2020 een wondermiddel. “Door epoxy te mengen met bitumen en te laten uitharden in asfalt, wordt asfalt minder gevoelig voor externe factoren, zoals het weer”, zei hoogleraar Sandra Erkens destijds. “Bij hogere temperaturen blijft epoxy-asfalt langer hard en stijf. Dat is zeker gezien de opwarming door klimaatverandering een belangrijke eigenschap.”

Lagere temperatuur

Een andere eigenschap is de temperatuur waarop het asfaltmengsel wordt geproduceerd. Volgens Dura Vermeer ligt de productietemperatuur van het mengsel met epoxy op ongeveer 135 graden celsius in plaats van de 160 tot 170 graden celsius van veel andere asfaltmengsels. “Dit betekent een forse vermindering van het brandstofverbruik, en dus de CO2-uitstoot, van de installaties die het asfalt mengen.”

Asfalt met epoxy is eerder in Nederland door de aannemerscombinatie getest. In 2020 werd op de N240 een 300 meter lang proefvak aangelegd ter hoogte van Wieringerwerf in Noord-Holland. Twee jaar eerder werd het ‘superasfalt’ bij Hollands Kroon gebruikt om te testen hoe het mengsel het beste aangelegd kan worden. Toen dat was gelukt keken onderzoekers verder naar de kwaliteit.

‘Geen gouden ei’

Ondanks “het hoge potentieel” dat volgens het TU Delft in 2020 uit de resultaten naar voren kwam, verwachtte hoogleraar Erkens niet dat het hele Nederlandse wegennet over tien jaar bezaaid ligt met epoxy-asfalt. “Epoxy wordt nog maar beperkt toegepast omdat het relatief duur is. Om rendabel te zijn moet het asfalt wel drie tot vier keer langer meegaan dan gewoon asfalt. Het lijkt erop dat het materiaal dat ook kan.”

Erkens zag alleen op bepaalde locaties kansen voor mengsels met epoxy. “Het heeft alleen z’n duurzame werking op plekken waar een wegdek langdurig met rust gelaten wordt. In en rond stedelijk gebied moet een straat elke tien jaar wel een keer open voor onderhoudswerkzaamheden aan kabels en leidingen. Dan is epoxy-asfalt gewoon veel te kostbaar en zou het toepassen ook niet duurzaam zijn.”

Desondanks hoopt de provincie Noord-Holland dat de langere levensduur van het asfalt bijdraagt aan de vermindering van uitstoot in de provincie. “Asfalt dat langer meegaat heeft minder onderhoud nodig, waarmee de belasting op het milieu afneemt. Dit is ook goed nieuws voor weggebruikers en omwonenden, want minder onderhoud betekent minder overlast van werkzaamheden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Ook de N242 heeft nu ‘superasfalt’ | Infrasite
dura vermeer n242 superasfalt epoxy
Hoge ogen op epoxy

Ook de N242 heeft nu ‘superasfalt’

Asfalteringswerkzaamheden. Dura Vermeer

Vier aannemers hebben een mengsel van ‘superasfalt’ met epoxy aangebracht op de N242 in Hollands Kroon. Dat maakt de provincie Noord-Holland deze week bekend. Volgens de aannemers, provincie en onderzoekers van TU Delft gaat het asfalt jaren langer mee dan de mengsels die traditioneel in Nederland worden gebruikt. De kans dat het wegennet over tien jaar bezaaid ligt met epoxy is echter klein, denkt hoogleraar Sandra Erkens.     

De aannemers werken samen als WaakSaam, een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Ploegam, Van den Biggelaar en Van Doorn. De aanleg van het ‘superasfalt’ is een proef. Het mengsel werd aangebracht over een lengte van 400 meter ter hoogte van Verlaat in de gemeente Hollands Kroon, maakt de provincie op haar website bekend. Net zoals tijdens eerdere proeven van het asfalt gaan de aannemers en provincie bekijken hoe het asfalt presteert ten opzichte van andere mengsels.

Epoxy

‘Superasfalt’ bevat epoxy, een kunststof die tijdens de verwerking vloeibaar is. Na de uitharding maakt het materiaal het asfalt volgens de provincie weer- en waterbestendig. Daardoor moet het asfalt jaren langer meegaan dan traditionele mengsels.

TU Delft, die bijdroeg aan de ontwikkeling van het asfalt, noemde epoxy in 2020 een wondermiddel. “Door epoxy te mengen met bitumen en te laten uitharden in asfalt, wordt asfalt minder gevoelig voor externe factoren, zoals het weer”, zei hoogleraar Sandra Erkens destijds. “Bij hogere temperaturen blijft epoxy-asfalt langer hard en stijf. Dat is zeker gezien de opwarming door klimaatverandering een belangrijke eigenschap.”

Lagere temperatuur

Een andere eigenschap is de temperatuur waarop het asfaltmengsel wordt geproduceerd. Volgens Dura Vermeer ligt de productietemperatuur van het mengsel met epoxy op ongeveer 135 graden celsius in plaats van de 160 tot 170 graden celsius van veel andere asfaltmengsels. “Dit betekent een forse vermindering van het brandstofverbruik, en dus de CO2-uitstoot, van de installaties die het asfalt mengen.”

Asfalt met epoxy is eerder in Nederland door de aannemerscombinatie getest. In 2020 werd op de N240 een 300 meter lang proefvak aangelegd ter hoogte van Wieringerwerf in Noord-Holland. Twee jaar eerder werd het ‘superasfalt’ bij Hollands Kroon gebruikt om te testen hoe het mengsel het beste aangelegd kan worden. Toen dat was gelukt keken onderzoekers verder naar de kwaliteit.

‘Geen gouden ei’

Ondanks “het hoge potentieel” dat volgens het TU Delft in 2020 uit de resultaten naar voren kwam, verwachtte hoogleraar Erkens niet dat het hele Nederlandse wegennet over tien jaar bezaaid ligt met epoxy-asfalt. “Epoxy wordt nog maar beperkt toegepast omdat het relatief duur is. Om rendabel te zijn moet het asfalt wel drie tot vier keer langer meegaan dan gewoon asfalt. Het lijkt erop dat het materiaal dat ook kan.”

Erkens zag alleen op bepaalde locaties kansen voor mengsels met epoxy. “Het heeft alleen z’n duurzame werking op plekken waar een wegdek langdurig met rust gelaten wordt. In en rond stedelijk gebied moet een straat elke tien jaar wel een keer open voor onderhoudswerkzaamheden aan kabels en leidingen. Dan is epoxy-asfalt gewoon veel te kostbaar en zou het toepassen ook niet duurzaam zijn.”

Desondanks hoopt de provincie Noord-Holland dat de langere levensduur van het asfalt bijdraagt aan de vermindering van uitstoot in de provincie. “Asfalt dat langer meegaat heeft minder onderhoud nodig, waarmee de belasting op het milieu afneemt. Dit is ook goed nieuws voor weggebruikers en omwonenden, want minder onderhoud betekent minder overlast van werkzaamheden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.