boorrobot onderhoud roertunnel tunnel swalme
Klus van 40 miljoen

Onderhoud A73-tunnels halverwege: robot en wit asfalt stelen de show

Op de foto zie je hoe de boorrobot door twee medewerkers wordt bediend in de Roertunnel op 25 juli. ANP / Rob Engelaar

De helft zit erop voor de aannemers die de Roertunnel en Tunnel Swalmen in de A73 opknappen. Technische installaties worden met een boorrobot vervangen en het wegdek krijgt een nieuwe asfaltlaag met witte, lichtreflecterende steenslag. Aanstaande zaterdag moet het werk in de noordelijke richting klaar zijn; een dag later gaan de tunnels in de zuidelijke richting op de schop.

In 2008 gingen ze open. Vijftien jaar later zijn de Limburgse tunnels bij Swalmen en Roermond aan onderhoud toe. Rijkswaterstaat gunde de opdracht vorig jaar aan Croonwolter&Dros en Ballast Nedam voor een aanneemsom van bijna 40 miljoen euro.

Het asfalt krijgt een nieuwe toplaag, beton wordt gerepareerd en tien van de vijftig technische installaties worden vervangen. Kilometers aan wegdek en materialen worden vernieuwd, van brandslangen tot kabels in het plafond.

Het werk begon op 14 juli met de afsluiting van de tunnels in de noordelijke richting. Dit deel is naar verwachting op zaterdag 5 augustus klaar. Dan gaat de noordelijke richting weer open en gooit Rijkswaterstaat de zuidelijke richting op slot. Vervolgens hebben de aannemers tot begin september om de klus te klaren.

Op dit moment zijn ze op schema, vertelt omgevingsmanager Mariëlle de Ruijsscher van de bouwcombinatie tegenover Infrasite. Dat was niet gelukt zonder het zeldzame staaltje technologie dat voor dit project wordt ingezet. “Een boorrobot deed in de afgelopen weken meer werk dan tien mensen handmatig hadden kunnen doen.”

Boorrobot maakt debuut

De robot boort gaten in het plafond voor de vervanging van een van de technische installaties, het zogeheten lineaire temperatuurdetectiesysteem. “Dat moet je zien als een dunne draad die aan het plafond hangt en de temperatuur meet om brand te signaleren”, vertelt De Ruijsscher.

Om het nieuwe systeem op te hangen worden er in totaal ongeveer 7.000 gaten geboord. Inmiddels heeft de robot er zo’n 3.000 gedaan. Als die op volle toeren draait, dan doet de robot er 800 per dag. Volgens de omgevingsmanager is de machine nooit eerder gebruikt voor het onderhoud van een tunnel. Een wereldwijde primeur dus.

Asfalt met witte steenslag

Het werk aan de technische installaties is vooral het domein van Croonwolter&dros, terwijl Ballast Nedam zich vooral buigt over het asfalt en beton. Wat beton betreft gaat het om regulier onderhoud, zegt De Ruijsscher. De aanpak van het asfalt is een ander verhaal.

De omgevingsmanager legt uit dat er een nieuwe toplaag wordt aangebracht met een asfaltmengsel dat witte steenslag bevat. De lichte kleur van het materiaal reflecteert relatief veel licht, wat de zichtbaarheid in de tunnels ten goede komt. “De witte muren van de tunnels, het asfalt en de lampen aan het plafond werken elkaar in de hand.”

Planning

Naar verwachting zijn de aannemers op maandag 4 september grotendeels klaar met de klus. In oktober 2023 en in de zomer van 2024 vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats, laat Rijkswaterstaat weten. “Verkeershinder is helaas niet te voorkomen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Onderhoud A73-tunnels halverwege: robot en wit asfalt stelen de show | Infrasite
boorrobot onderhoud roertunnel tunnel swalme
Klus van 40 miljoen

Onderhoud A73-tunnels halverwege: robot en wit asfalt stelen de show

Op de foto zie je hoe de boorrobot door twee medewerkers wordt bediend in de Roertunnel op 25 juli. ANP / Rob Engelaar

De helft zit erop voor de aannemers die de Roertunnel en Tunnel Swalmen in de A73 opknappen. Technische installaties worden met een boorrobot vervangen en het wegdek krijgt een nieuwe asfaltlaag met witte, lichtreflecterende steenslag. Aanstaande zaterdag moet het werk in de noordelijke richting klaar zijn; een dag later gaan de tunnels in de zuidelijke richting op de schop.

In 2008 gingen ze open. Vijftien jaar later zijn de Limburgse tunnels bij Swalmen en Roermond aan onderhoud toe. Rijkswaterstaat gunde de opdracht vorig jaar aan Croonwolter&Dros en Ballast Nedam voor een aanneemsom van bijna 40 miljoen euro.

Het asfalt krijgt een nieuwe toplaag, beton wordt gerepareerd en tien van de vijftig technische installaties worden vervangen. Kilometers aan wegdek en materialen worden vernieuwd, van brandslangen tot kabels in het plafond.

Het werk begon op 14 juli met de afsluiting van de tunnels in de noordelijke richting. Dit deel is naar verwachting op zaterdag 5 augustus klaar. Dan gaat de noordelijke richting weer open en gooit Rijkswaterstaat de zuidelijke richting op slot. Vervolgens hebben de aannemers tot begin september om de klus te klaren.

Op dit moment zijn ze op schema, vertelt omgevingsmanager Mariëlle de Ruijsscher van de bouwcombinatie tegenover Infrasite. Dat was niet gelukt zonder het zeldzame staaltje technologie dat voor dit project wordt ingezet. “Een boorrobot deed in de afgelopen weken meer werk dan tien mensen handmatig hadden kunnen doen.”

Boorrobot maakt debuut

De robot boort gaten in het plafond voor de vervanging van een van de technische installaties, het zogeheten lineaire temperatuurdetectiesysteem. “Dat moet je zien als een dunne draad die aan het plafond hangt en de temperatuur meet om brand te signaleren”, vertelt De Ruijsscher.

Om het nieuwe systeem op te hangen worden er in totaal ongeveer 7.000 gaten geboord. Inmiddels heeft de robot er zo’n 3.000 gedaan. Als die op volle toeren draait, dan doet de robot er 800 per dag. Volgens de omgevingsmanager is de machine nooit eerder gebruikt voor het onderhoud van een tunnel. Een wereldwijde primeur dus.

Asfalt met witte steenslag

Het werk aan de technische installaties is vooral het domein van Croonwolter&dros, terwijl Ballast Nedam zich vooral buigt over het asfalt en beton. Wat beton betreft gaat het om regulier onderhoud, zegt De Ruijsscher. De aanpak van het asfalt is een ander verhaal.

De omgevingsmanager legt uit dat er een nieuwe toplaag wordt aangebracht met een asfaltmengsel dat witte steenslag bevat. De lichte kleur van het materiaal reflecteert relatief veel licht, wat de zichtbaarheid in de tunnels ten goede komt. “De witte muren van de tunnels, het asfalt en de lampen aan het plafond werken elkaar in de hand.”

Planning

Naar verwachting zijn de aannemers op maandag 4 september grotendeels klaar met de klus. In oktober 2023 en in de zomer van 2024 vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats, laat Rijkswaterstaat weten. “Verkeershinder is helaas niet te voorkomen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.