Investeren in kades

Utrecht wil meer goederenvervoer over het water en minder over de weg

In het centrum van Utrecht is onder andere de CityBarge van Kotug al actief.
In het centrum van Utrecht is onder andere de CityBarge van Kotug al actief. Gemeente Utrecht

Utrecht wil dat goederenvervoer over water de komende decennia een veel belangrijkere rol gaat spelen. De provincie zal bijvoorbeeld de materialen voor de bouw van 165.000 woningen tot 2040 zoveel mogelijk over water laten aanvoeren. 

Transport door de binnenvaart zou bij aanbestedingen zelfs een voorwaarde moeten zijn, vindt gedeputeerde André van Schie, die verder aangeeft dat de provincie de eeuwenoude waterinfrastructuur van Utrecht verder wil herstellen. Dat zegt de gedeputeerde op vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB).

Meer loswallen en elektrische schepen

Goederenvervoer over water scheelt volgens Van Schie veel ruimte op de weg. Een binnenvaartschip kan de lading van 100 tot 120 vrachtwagens vervoeren, aldus de gedeputeerde. Daarom wil de provincie “varen waar het kan en rijden als het moet”.

Volgens Van Schie is ruimte aan het water tegenwoordig te schaars. Veel laad- en loswallen, kades en binnenhavens zijn opgeofferd voor industrie en woningbouw, zegt hij op vrijdag. Daarom wil de provincie op strategische waterlocaties in nieuwbouwwijken loswallen gaan inrichten.

Dat laatste moet meer transport over water mogelijk maken voor bijvoorbeeld afvalinzameling en de bevoorrading van winkels. Het liefste met elektrische schepen, waar schippers volgens Van Schie meer subsidies voor moeten kunnen krijgen. “Niets doen is geen optie als we naar een circulaire economie willen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Utrecht wil meer goederenvervoer over het water en minder over de weg | Infrasite
Investeren in kades

Utrecht wil meer goederenvervoer over het water en minder over de weg

In het centrum van Utrecht is onder andere de CityBarge van Kotug al actief.
In het centrum van Utrecht is onder andere de CityBarge van Kotug al actief. Gemeente Utrecht

Utrecht wil dat goederenvervoer over water de komende decennia een veel belangrijkere rol gaat spelen. De provincie zal bijvoorbeeld de materialen voor de bouw van 165.000 woningen tot 2040 zoveel mogelijk over water laten aanvoeren. 

Transport door de binnenvaart zou bij aanbestedingen zelfs een voorwaarde moeten zijn, vindt gedeputeerde André van Schie, die verder aangeeft dat de provincie de eeuwenoude waterinfrastructuur van Utrecht verder wil herstellen. Dat zegt de gedeputeerde op vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB).

Meer loswallen en elektrische schepen

Goederenvervoer over water scheelt volgens Van Schie veel ruimte op de weg. Een binnenvaartschip kan de lading van 100 tot 120 vrachtwagens vervoeren, aldus de gedeputeerde. Daarom wil de provincie “varen waar het kan en rijden als het moet”.

Volgens Van Schie is ruimte aan het water tegenwoordig te schaars. Veel laad- en loswallen, kades en binnenhavens zijn opgeofferd voor industrie en woningbouw, zegt hij op vrijdag. Daarom wil de provincie op strategische waterlocaties in nieuwbouwwijken loswallen gaan inrichten.

Dat laatste moet meer transport over water mogelijk maken voor bijvoorbeeld afvalinzameling en de bevoorrading van winkels. Het liefste met elektrische schepen, waar schippers volgens Van Schie meer subsidies voor moeten kunnen krijgen. “Niets doen is geen optie als we naar een circulaire economie willen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.