alexander vlaskamp man waterstof vrachtwagen

Nederland krijgt meer waterstof vrachtwagens, maar fabrikant twijfelt aan inzetbaarheid

Alexander Vlaskamp (Management Chairman MAN Truck and Bus) poses in front of a MAN truck. Single image, trimmed single motif, half figure, half figure. Truck, automotive industry, car, car brand, car production, MAN plant in Munich on April 25, 2022 Photo via Newscom ANP / dpa Picture-Alliance / Frank Hoermann / Sven Simon

De Duitse vrachtwagenfabrikant MAN gaat in Nederland waterstoftrucks verkopen. Dat doet bedrijf in slechts drie andere landen. Alexander Vlaskamp, directeur van MAN Truck & Bus, verwacht echter niet dat transport op waterstof grootschalig doorbreekt, vertelt hij tegenover De Telegraaf. 

De vrachtwagenbouwer uit München presenteert maandag zijn plannen rond de bouw van waterstoftrucks. Naast Nederland zullen ze ook in Noorwegen, IJsland en de Verenigde Arabische Emiraten rijden, laat Vlaskamp aan het dagblad weten. MAN kiest daarbij voor een truck met conventionele verbrandingsmotor op waterstof. “We kiezen voor Noorwegen en Nederland, omdat er in deze landen ook veel waterstofprojecten lopen en er een eigen productie is van waterstof.”

Nog deze maand gaat de verkoop van waterstoftrucks in Nederland beginnen. Ze zullen niet direct het hele land doorrijden, omdat het simpelweg niet mogelijk is overal te tanken. Wel kan je straks vinden op het industriegebied de Maasvlakte. “Je moet denken aan korte afstanden met zwaar transport, bijvoorbeeld betonmixers of de bladen van windmolens voor de offshore-industrie”, zegt Vlaskamp. Een beperkte inzetbaarheid dus.

Huidige prijzen van waterstof

De topman betwijfelt of waterstof de oplossing wordt voor duurzamer wegtransport. Volgens hem is de huidige waterstofprijs te duur. Die ligt op ongeveer €16,50 per kilo (exclusief btw) en moet omlaag om waterstof voor langere afstanden gangbaar te maken, zegt Vlaskamp. “We horen vanuit de waterstofkant wel dat de kosten zullen dalen. Ik heb daar nog steeds mijn vraagtekens bij. Je moet elektriciteit inzetten om waterstof te kunnen produceren. Dan is een batterij-elektrisch truck efficiënter.”

‘Elektrisch is al gangbaar’

Ook elektrische trucks maakt MAN sinds kort. De eerste circa tweehonderd stuks worden dit jaar geleverd, meldt De Telegraaf. In elektrisch wegtransport heeft Vlaskamp meer vertrouwen, vertelt hij. De topman erkent dat de aanschafprijs van een elektrische truck hoger is dan een truck op diesel. Maar hij berekent ook dat een elektrische truck al na drie jaar rendabel is, uitgaand van accijns van 33 cent op een liter diesel, 0 cent op elektrisch laden en een gebruik van 100.000 kilometer per jaar.

Wat de laadinfrastructuur betreft voorziet Vlaskamp geen problemen. De topman denkt dat truckfabrikanten en laadbedrijven samen genoeg voorzieningen kunnen bouwen, zoals in Duitsland al gebeurt met een investering van een half miljard door Milence. “Nederland moet alleen wel zorgen dat er voldoende stroom is. Kabels moeten de grond in.”

Energie op de bouwplaats

Machinebouwbedrijven in Nederland werken naast elektrische bouwmachines ook aan materieel op waterstof. Bedrijven in de bouw en infra komen daarmee voor een keuze te staan. Investeer je in elektrisch, waterstof of een beetje van beide? Het is een van de vragen die experts uit de branche bespreken op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei 2024 in het stadion van Sparta in Rotterdam. Het programma staat dit jaar in het teken van de wegenbouw. Ga naar dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nederland krijgt meer waterstof vrachtwagens, maar fabrikant twijfelt aan inzetbaarheid | Infrasite
alexander vlaskamp man waterstof vrachtwagen

Nederland krijgt meer waterstof vrachtwagens, maar fabrikant twijfelt aan inzetbaarheid

Alexander Vlaskamp (Management Chairman MAN Truck and Bus) poses in front of a MAN truck. Single image, trimmed single motif, half figure, half figure. Truck, automotive industry, car, car brand, car production, MAN plant in Munich on April 25, 2022 Photo via Newscom ANP / dpa Picture-Alliance / Frank Hoermann / Sven Simon

De Duitse vrachtwagenfabrikant MAN gaat in Nederland waterstoftrucks verkopen. Dat doet bedrijf in slechts drie andere landen. Alexander Vlaskamp, directeur van MAN Truck & Bus, verwacht echter niet dat transport op waterstof grootschalig doorbreekt, vertelt hij tegenover De Telegraaf. 

De vrachtwagenbouwer uit München presenteert maandag zijn plannen rond de bouw van waterstoftrucks. Naast Nederland zullen ze ook in Noorwegen, IJsland en de Verenigde Arabische Emiraten rijden, laat Vlaskamp aan het dagblad weten. MAN kiest daarbij voor een truck met conventionele verbrandingsmotor op waterstof. “We kiezen voor Noorwegen en Nederland, omdat er in deze landen ook veel waterstofprojecten lopen en er een eigen productie is van waterstof.”

Nog deze maand gaat de verkoop van waterstoftrucks in Nederland beginnen. Ze zullen niet direct het hele land doorrijden, omdat het simpelweg niet mogelijk is overal te tanken. Wel kan je straks vinden op het industriegebied de Maasvlakte. “Je moet denken aan korte afstanden met zwaar transport, bijvoorbeeld betonmixers of de bladen van windmolens voor de offshore-industrie”, zegt Vlaskamp. Een beperkte inzetbaarheid dus.

Huidige prijzen van waterstof

De topman betwijfelt of waterstof de oplossing wordt voor duurzamer wegtransport. Volgens hem is de huidige waterstofprijs te duur. Die ligt op ongeveer €16,50 per kilo (exclusief btw) en moet omlaag om waterstof voor langere afstanden gangbaar te maken, zegt Vlaskamp. “We horen vanuit de waterstofkant wel dat de kosten zullen dalen. Ik heb daar nog steeds mijn vraagtekens bij. Je moet elektriciteit inzetten om waterstof te kunnen produceren. Dan is een batterij-elektrisch truck efficiënter.”

‘Elektrisch is al gangbaar’

Ook elektrische trucks maakt MAN sinds kort. De eerste circa tweehonderd stuks worden dit jaar geleverd, meldt De Telegraaf. In elektrisch wegtransport heeft Vlaskamp meer vertrouwen, vertelt hij. De topman erkent dat de aanschafprijs van een elektrische truck hoger is dan een truck op diesel. Maar hij berekent ook dat een elektrische truck al na drie jaar rendabel is, uitgaand van accijns van 33 cent op een liter diesel, 0 cent op elektrisch laden en een gebruik van 100.000 kilometer per jaar.

Wat de laadinfrastructuur betreft voorziet Vlaskamp geen problemen. De topman denkt dat truckfabrikanten en laadbedrijven samen genoeg voorzieningen kunnen bouwen, zoals in Duitsland al gebeurt met een investering van een half miljard door Milence. “Nederland moet alleen wel zorgen dat er voldoende stroom is. Kabels moeten de grond in.”

Energie op de bouwplaats

Machinebouwbedrijven in Nederland werken naast elektrische bouwmachines ook aan materieel op waterstof. Bedrijven in de bouw en infra komen daarmee voor een keuze te staan. Investeer je in elektrisch, waterstof of een beetje van beide? Het is een van de vragen die experts uit de branche bespreken op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei 2024 in het stadion van Sparta in Rotterdam. Het programma staat dit jaar in het teken van de wegenbouw. Ga naar dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.